BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az elátkozott Honolulu-járat: hasonló baleset történt ugyanott

Három éven belül a United Airlines két Honoluluba tartó Boeing–777-esén is motorhiba hozta a frászt az utasokra. Bár a két eset szerencsésen végződött, de mind a Boeingnak, mind a hajtóműveket szállító Pratt & Whitney-nek lesz miért aggódnia.

Tragédiába szerencsére nem torkollott, de ijedségre és óvatosságra mindenképp okot adott a United Airlines Boeing–777-esének vasárnapi balesete. A Denverből Honoluluba tartó, üdülőjáratot teljesítő 26 éves repülő jobb oldali hajtóműve kapott lángra és tört darabokra röviddel a felszállás után, a pilóták ezután sikeres kényszerleszállást hajtottak végre a denveri repülőtéren. Előző nap kísértetiesen hasonló baleset érte a bermudai bejegyzésű Longtail Aviation Maastrichtból New Yorkba induló Boeing–747-400-as teherszállítóját, amelynek egyik hajtóműve felszállás után nem sokkal kigyulladt, a szerte hulló darabok kisebb károkat okoztak a környék ingatlanjaiban. A gép Liège-ben biztonságosan földet ért. Közös, hogy a gépeket a Pratt & Whitney (P&W) PW4000-es hajtóművekkel szerelte fel.

A vakációra vágyó utasoknak nagyobb, a részvényeseknek kisebb sokkot okozott a Boeing és beszállítója, a P&W. Az előbbi árfolyama 3,5, az utóbbi anyavállalatáé, a Raytheoné 3 százalékkal szállt alább a tegnapi tőzsdenyitásra, míg a vétlen United Airlines kurzusa stagnált. A Boeing számára a mostani ügy lényegesen enyhébb súlyú, mint a 737 MAX-oké, amelyeket világszerte 20 hónapon át tiltottak ki a légtérből azután, hogy konstrukciós hiba miatt kettő is lezuhant, 346 emberéletet követelve. A MAX-ok hibáit kijavították, december óta néhány országot leszámítva már újra repülhetnek, ám a botrány (és a járvány hatása) csak a 2020-as üzleti évben 12 milliárd dolláros veszteségbe sodorta a Boeingot. Az innen datálható lassú felívelési folyamatot törték meg a hét végi balesetek.

A Boeing ígérete szerint többé nem követi el azt a hibát, mint a MAX esetében. Akkor próbálták elbagatellizálni az ügyet, most viszont valamennyi olyan 777-est a földre parancsoltak, amelyet az ominózus PW4000-es típusú hajtómű mozgat. Mindössze 128 gépről van szó, ebből 59 kihasználatlanság miatt eleve tartalékként szolgál, 24 pedig a Unitednél repült – eddig. A Boeing 777-200 és 777-300 típusú érintett repülői életciklusuk végén járnak, a 20–35 éves, magas fogyasztású gépek forgalomból való kivonása már jó ideje megkezdődött a nagy légitársaságoknál. Amerikában csak a United, rajta kívül pedig Japán és Dél-Korea használ még ilyeneket. A japán közlekedési minisztérium is elrendelte a Japan Airlines (JAL) és az All Nippon Airways (ANA) PW4000-es hajtóművekkel szerelt Boeingjainak repülési tilalmát. Az előbbi flottájában 13, az utóbbiéban 19 ilyen gép szolgál, bár a pandémia hatására radikálisan karcsúsított menetrendben egyre ritkábban számoltak velük. A JAL 2022 márciusáig végleg ki is vonja őket a forgalomból. Ami nem jelenti azt, hogy a gépek később átfestve máshol nem bukkanhatnak majd fel. A JAL egyik ilyen gépe tavaly december 4-én szintén felszállás után röviddel kénytelen volt visszatérni az Okinava szigetén fekvő Naha repülőterére a bal hajtómű meghibásodása miatt. A vizsgálat még nem zárult le, de annyi kiderült, hogy anyagfáradás okozta a turbinában két lapát eltörését – írja a Reuters.

A 16 Boeing–777-est a flottájában tartó Korean Air már csak hatot használ, a többit tartalékolják. Ők az amerikai légügyi hatóság (FAA) sürgősségi direktíváját várják, s aszerint lépnek az ügyben. Érdekesség, hogy 2018 februárjában a United egy másik, ugyanolyan korú 777-esét hasonló baleset érte szintén Honoluluba tartva. Akkor a hajtómű burkolata önállósította magát és esett szét fél órával a leszállás előtt. Ott is lapáttörés okozta a motorhibát, de tűz nem ütött ki.

A PW4000-es hajtóműcsalád tagjait 1987 óta gyártják, eddig mintegy háromezer készült belőlük, főként széles törzsű Airbusok és Boeingok számára.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.