Az Airbus-árfolyam 3,4 százalékos eséssel fogadta a páneurópai repülőgépgyártó üzleti beszámolóját s az ahhoz csapott zavaros jövőképet. A tavalyi, járvány sújtotta veszteséges év után nincs miből osztalékot fizetni, s az idei, a harmadik hullám miatt felerősödő bizonytalanságok miatt 2022 tavaszán sem lesz mit szétosztani a cég befektetői között. A lelombozó hír mélyebben érintette a részvényeseket, mint az, hogy az Airbus a tavalyi negyedik negyedévben már megkezdte a lassú felzárkózást a járvány előtti önmagához. A nemzetközi utazások normalizálásához, úgy tűnik, a reméltnél is több időre lesz szükség, mivel nem tudni, hogy az oltások adta védettség mennyire lehet hatásos és tartós. Így viszont nem csoda, hogy a légitársaságok inkább jegelik a megrendeléseiket, illetve elcsúsztatják az elkészült repülők átvételét.
Guillaume Faury vezérigazgató úgy számol, hogy az idén legalább annyi – azaz 566 darab – gépet szállítanak le, mint tavaly, ez a mennyiség 40 százalékkal kevesebb a 2019-es békeévinél. Jelenleg száz kész repülőjüket kénytelenek parkoltatni a betonon, eddig sikerült lejönniük a tavalyi 145 darabos negatív csúcsról. (De ez még így is sokkal jobb a rivális Boeing közel 500 darabos, döntően 737 MAX‑okból álló „fantomflottájánál”.) Faury el szeretné kerülni, hogy a termelés túlzott mértékű felfuttatásával a drágán finanszírozható raktárkészletüket növeljék. Hozzátette, beszállítói problémáik nincsenek, anyagi helyzetük stabil, és csak a légitársaságok megrendeléseitől függ, mikor s mennyivel növeljék gyártókapacitásaikat. Márpedig a vevői oldal egyelőre nem támadja le az Airbust. Sőt, a megrendeléseikből eddig százmilliárd eurónyi érték esett ki, most 373 milliárd eurónyi munka, 7184 gép elkészítése van hátra. Tavaly nettó 268 géppel bővült a várólista, ez az előző évi harmada. A pénzügyi évet 30 százalékkal alacsonyabb, 49,9 milliárd eurós bevétellel zárták, üzemi veszteségük 510 millió euró volt – ebben az átszervezési kiadások, egy 3,6 milliárd eurós rekordbírság és az A380-as szuperjumbó-program leállításának költségei is közrejátszottak, maga a koronavírus-járvány kezelése 6,9 milliárd eurót vett ki a zsebükből. A nettó veszteség 1,13 milliárd euró volt. A júniusban bejelentett 15 ezer fős leépítésből az év végéig 3,5 ezer teljesült, az Airbusnál 131,4 ezer volt 2021 elején a létszám.
Az Airbus törzsvásárlója, az Air France–KLM csoport jobban halad a leépítésekkel, ott a 10 százalékos karcsúsítást már végre is hajtották, az elküldött 8700 főállású dolgozót Ben Smith vezérigazgató szavai szerint idén még hatezren követhetik. A társaság nagyon megszenvedte a korlátozásokat, s talpon maradását a nagyrészvényes francia és holland állam által adott 10,4 milliárd eurós támogatási csomagnak köszönheti. A csoport 7,1 milliárd eurós veszteséggel zárta 2020-as üzleti évét, és visszavonták a nyereségzónába való visszatérés menetrendjére vonatkozó tervet is, amelyben 2025-re már 7-8 százalékos üzemi marzsot céloztak meg. A nettó adósságállomány 11 milliárd euróra duplázódott egy év alatt. A csoport légitársaságai tavaly 67 százalékkal kevesebb, 34,1 millió utast szállítottak, az éves bevétel 60 százalékkal, 9,2 milliárdra esett vissza. Március végéig kapacitásaik 40 százalékát használják, és reménykednek a vakcinázás sikerében. Ezt teszik a skandináv SAS-nél is, amelynek bevétele tavaly 46,1-ről 20,5 milliárd svéd koronára esett vissza, utasszámban (12,1 millió) pedig 58 százalékos volt a mínusz. A légitársaság anyagi helyzetét tulajdonosai stabilizálták, az adózás előtti veszteség 10,1 milliárd korona volt. A SAS 45 darab Airbus megrendelését csúsztatta el évekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.