Paradox módon a járvány által térdre kényszerített légi közlekedési szektor újraindulásakor már elparentált társaságok is új lehetőséghez jutnak. Az aktuálpolitika és a szakszerzetek egymásnak feszülése eddig mindig megakasztotta a nagy múltú olasz Alitalia piaci igényekhez illeszkedő gyökeres átalakítását, most azonban bekövetkezhet az áttörés. A törvényhozók elé terjesztett javaslat értelmében az állam számára folyamatos veszteséget termelő Alitalia kivonja magát a belföldi piacon a fapadosokkal vívott reménytelen versenyfutásból, s az utóbbi évtized négy leállása után a restartot más irányba tervezi.
A novemberben a cég élére kinevezett és az új stratégiáért felelős Fabio Lazzerini vezérigazgató szakítana a nemzeti légitársaság nemzeti járatokra építő piacidegen felfogásával, amelyet a nacionalista politikusok kényszerítettek a cégre, akik szerint olasz ember, mondjuk, a Róma–Milánó vonalon, csak olasz légitársasággal repülhet. Andrea Giuricin, a milánói Bicocca Egyetem közlekedési közgazdásza szerint ideje tudomásul venni, hogy olasz piac mint olyan már nem létezik, európai lépett a helyébe. Ezen akkor van életképes helye az Alitaliának, ha a jövőjéről gyorsan döntenek, mert az időfecsérlés pénzfecsérléshez vezet, s a 2017 óta a cégbe ölt ötmilliárd euró soha nem térül meg. A számok is Giuricint igazolják, 2019-ben a Ryanair 21,77 milliós utasforgalma a duplája volt az Alitaliáénak, az EasyJet pedig harmadával több utast szállított – írja a Reuters.
Az ki van zárva, hogy a forgalmas hazai járatairól önként lemondjon a cég, de nemzetközi kapcsolatokkal, tranzitlehetőségekkel nem rendelkező célállomásokról – mint például Szicília – érdemes távol maradnia. A nemzetközi járatokra és a jól fizető üzleti utasokra építő új stratégia 2023-ra hozza egyenesbe a társaságot, a rá következő két évben már 7 százalékos üzemi marzs érhető el 3,4 milliárd eurós bevétel mellett a 110 darabosra, azaz a járvány előtti szintre felfejlesztett flottával. 2014 és 2018 között az Alitalia üzemi vesztesége évi átlagban 475 millió euró volt. A 2019-es 11 ezer fősről mára 9,5 ezresre szűkített létszám tartható ugyan, de mindenkivel új, piackonform munkaszerződést kell kötni, mert a cég nem válhat a szakszervezetek túszává.
A szkeptikusok szerint túl sokan állnak a rajtvonalhoz a járvány visszaszorulása után, igaz, a különféle állami mentőövekkel mesterségesen megtámogatott klasszikus nagy légitársaságok immár sérülékenyebbé váltak, ezért a fölényükre nem lehet mérget venni. Az Alitalia természetes szövetségesére, az Air France-KLM-re és a Lufthansára támaszkodhat, velük karöltve kell újra meghódítania az eget és az utasok szívét.
Az üzemi veszteség
475
millió euró volt éves átlagban 2014 és 2018 között
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.