BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb csapatok érkeztek az Ever Given mentésére

Medgyesi Csilla | A Lloyd’s List becslései szerint napi 9,6 milliárd dollár értékű áruforgalom állt le, miután a Szuezi-csatornában ideiglenesen felfüggesztették a hajóforgalmat egy beszorult konténerszállító miatt. Az Ever Given a világ egyik legnagyobb teherhajója, 2018-ban épült, 400 méter hosszú, 224 ezer tonnás, és egyszerre húszezer konténert képes szállítani. A balesetet az üzemeltető szerint a homokvihar és egy váratlan, erős széllökés okozta, amitől a hajó kedden reggel elveszítette az irányítást, keresztbe fordult, és beszorult a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő szűk vízi út déli végének közelében. A Kínából Rotterdamba tartó, Panamában bejegyzett hajó tulajdonosa, a japán Shoei Kisen vállalat jelentése szerint a balesetben a legénység és az áru nem sérült meg, olajszennyezés nem történt.

A hajó méretei megnehezítik a mentést, amely akár hetekig is eltarthat, nyilatkozta a kiszabadítást irányító holland Boskalis vezérigazgatója, Peter Berdowski a Nieuwsuur tévécsatornának. „Olyan, mint egy hatalmas partra vetett bálna” – mondta az Ever Givenről. Tegnap nyolc vontatóhajó dolgozott a mentésen, próbálták eltakarítani alóla az iszapot és a homokot, de Berdowski szerint lehet, hogy előbb el kell távolítani a konténereket, az olajat és a vizet a hajóról, hogy könnyebb legyen megmozdítani. Csatlakozott hozzájuk egy másik holland és egy japán professzionális mentőcsapat is, hogy hatékony tervet dolgozzanak ki a hajó kiszabadítására.

A 193 kilométer hosszú Szuezi-csatorna a világ egyik legforgalmasabb vízi útja, a Reuters összesítése szerint itt bonyolódik le a teljes konténerforgalom mintegy 30, az áruforgalom 12 százaléka. Tegnap reggelre becslések szerint legalább 165-185 teherszállító torlódott fel, amelyek kénytelenek lesznek más útvonalat választani, ha két napon belül nem szabadul fel a vízi út, ez pedig egy héttel is meghosszabbítja az útjukat. Van köztük legalább tíz tanker 13 millió hordó olajjal a fedélzetén. Az esetleges szállítási fennakadás ellenére tegnap esett az olaj ára, amit inkább a koronavírus-járvány miatt Európában bevezetett korlátozások és a kereslet csökkenése miatti aggodalom okozott. A Brent ára délutánra 4,3 százalékkal, hordónként 61,62 dollárra, a WTI-é 5,2 százalékkal, 57,98 dollárra csökkent. Szerdán még mindkettő 6 százalékkal drágult a fennakadás hírére. Norbert Rücker, a Julius Baer bank elemzője szerint azonban tartós piaci hatástól nem kell tartani, és ugyanez a helyzet a cseppfolyósított gázzal is, mert csupán pár szállítóhajó volt a csatorna közelében a balesetkor. A német iparszövetség vezérigazgató-helyettese, Hol­ger Lösch jobban aggódik, arra figyelmeztetett, hogy a fennakadás máris érezteti a hatását, különösen a nyersanyagoktól és az építőanyagoktól függő ágazatokban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.