Újabb csapatok érkeztek az Ever Given mentésére
Medgyesi Csilla | A Lloyd’s List becslései szerint napi 9,6 milliárd dollár értékű áruforgalom állt le, miután a Szuezi-csatornában ideiglenesen felfüggesztették a hajóforgalmat egy beszorult konténerszállító miatt. Az Ever Given a világ egyik legnagyobb teherhajója, 2018-ban épült, 400 méter hosszú, 224 ezer tonnás, és egyszerre húszezer konténert képes szállítani. A balesetet az üzemeltető szerint a homokvihar és egy váratlan, erős széllökés okozta, amitől a hajó kedden reggel elveszítette az irányítást, keresztbe fordult, és beszorult a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő szűk vízi út déli végének közelében. A Kínából Rotterdamba tartó, Panamában bejegyzett hajó tulajdonosa, a japán Shoei Kisen vállalat jelentése szerint a balesetben a legénység és az áru nem sérült meg, olajszennyezés nem történt.
A hajó méretei megnehezítik a mentést, amely akár hetekig is eltarthat, nyilatkozta a kiszabadítást irányító holland Boskalis vezérigazgatója, Peter Berdowski a Nieuwsuur tévécsatornának. „Olyan, mint egy hatalmas partra vetett bálna” – mondta az Ever Givenről. Tegnap nyolc vontatóhajó dolgozott a mentésen, próbálták eltakarítani alóla az iszapot és a homokot, de Berdowski szerint lehet, hogy előbb el kell távolítani a konténereket, az olajat és a vizet a hajóról, hogy könnyebb legyen megmozdítani. Csatlakozott hozzájuk egy másik holland és egy japán professzionális mentőcsapat is, hogy hatékony tervet dolgozzanak ki a hajó kiszabadítására.
A 193 kilométer hosszú Szuezi-csatorna a világ egyik legforgalmasabb vízi útja, a Reuters összesítése szerint itt bonyolódik le a teljes konténerforgalom mintegy 30, az áruforgalom 12 százaléka. Tegnap reggelre becslések szerint legalább 165-185 teherszállító torlódott fel, amelyek kénytelenek lesznek más útvonalat választani, ha két napon belül nem szabadul fel a vízi út, ez pedig egy héttel is meghosszabbítja az útjukat. Van köztük legalább tíz tanker 13 millió hordó olajjal a fedélzetén. Az esetleges szállítási fennakadás ellenére tegnap esett az olaj ára, amit inkább a koronavírus-járvány miatt Európában bevezetett korlátozások és a kereslet csökkenése miatti aggodalom okozott. A Brent ára délutánra 4,3 százalékkal, hordónként 61,62 dollárra, a WTI-é 5,2 százalékkal, 57,98 dollárra csökkent. Szerdán még mindkettő 6 százalékkal drágult a fennakadás hírére. Norbert Rücker, a Julius Baer bank elemzője szerint azonban tartós piaci hatástól nem kell tartani, és ugyanez a helyzet a cseppfolyósított gázzal is, mert csupán pár szállítóhajó volt a csatorna közelében a balesetkor. A német iparszövetség vezérigazgató-helyettese, Holger Lösch jobban aggódik, arra figyelmeztetett, hogy a fennakadás máris érezteti a hatását, különösen a nyersanyagoktól és az építőanyagoktól függő ágazatokban.


