BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A rekordnál is többet vártak a Teslától

Már az idén megindulhat a termelés a Tesla új, Berlin melletti és texasi gyárában. A beruházások és a modellfrissítések révén a cég meg akarja őrizni a versenyelőnyét az elektromos autók piacán. Elon Musk lelkesedése nem ragadt át a befektetőkre.

Rekordforgalomról számolt be a hétfői amerikai tőzsdezárás után publikált gyorsjelentésében a Tesla: az elektromosautó-gyártó az első negyedévben 10,39 milliárd dolláros árbevételről adott hírt, ez százmillióval jobb a Refinitiv elemzői konszenzusánál, és 74 százalékkal több az egy évvel korábban elértnél. A meglepetés azért nem volt nagyobb, mert a Tesla már előzőleg jelezte, hogy az évindító három hónapban rekordmennyiségű, 184,8 ezer autót szállított le a megrendelőinek, méghozzá az egy évvel korábbinál 13 százalékkal alacsonyabb átlagáron, ami azt is jelzi, hogy a Teslának az árképzésben is rugalmasnak kell lennie a versenytársak gyorsan bővülő tábora miatt. A Tesla a negyedévben 518 millió dollárért értékesített a zéró emisszió fejében megszerzett krediteket olyan autógyártóknak, amelyek gyengébben állnak a környezetvédelmi előírások teljesítésében. Az összeg 42 százalékkal több az előző évinél.

Ami a nyereséget illeti, itt hatalmas előrelépés történt, a cég egy éve még 16 millió dollár profittal zárt, míg most újabb rekord, 438 millió dollár szerepel ezen a soron. Az üzemi marzs növekedése nem ilyen látványos, a tavalyi 4,7 százalékról 5,7-re javult a mutató. A Tesla szabad készpénzállománya 17,1 milliárd dollárra csökkent a negyedév végére, ebben szerepe volt annak az 1,2 milliárd dolláros kiadásnak, amelyet a cég – elsősorban marketingszempontokból – bitcoinvásárlásra fordított. Arról nem szól a jelentés, hogy hányan éltek az Elon Musk alapító-vezérigazgató által felcsillantott lehetőséggel, és vettek kriptodevizáért Teslát.

Különösen Kínában fogytak jól a Teslák, ahol tavaly már teljes kapacitással működhetett a 2019 végén átadott sanghaji gyártóbázis, noha a tavasszal, a járvány felfutásakor ott is akadtak kisebb-nagyobb problémák. Az évi 450 ezres kapacitásúra tervezett sanghaji Gigafactoryban a Model 3-ast gyártják a helyi piacra, emellett egyre nagyobb mennyiségben készül itt a Tesla crossoverje, a Model Y, a magasabb profitmarzs miatt az eredményességi mutatókat is javítva. A cég sikerét megalapozó Model S limuzin új változatának sorozatgyártását „nagyon hamarosan” megkezdik.

Várja is a piac az új Tesla S-t, amit az eladások számának visszaesése is igazol: ebből és a Model X városi terepjáróból együtt csupán 2030-at adtak el, a hatodát az egy évvel korábbi mennyiségnek. A Model 3 és Model Y duóból 182,8 ezer fogyott. Részletesebb megoszlást nem közölt a cég, amely évi 1,05 millió

autó legyártására képes, és már épül a Berlin melletti és a texasi óriásgyára is. Mindkét gyár az év vége felé kezdheti meg a Tesla Y-ok gyártását, később Texasban a Cybertruck elektromos furgonnal bővül is a választék, valamikor 2022-ben. A Semi elenevezésű elektromos nyerges vontató gyártásának megkezdését is jövőre teszik, ám a helyszínt még homály fedi.

A Tesla most a gyártókapacitások gyors kiépítésére fókuszál, hogy a darabszámban 50 százalék körüli átlagos forgalombővülést tudjon elérni többéves távlatban Hangsúlyozzák, hogy az autóeladásaikból befolyó összegek kellő fedezetet nyújtanak fejlesztéseik finanszírozásához. Több számot nem is tüntettek fel a kitekintőjükben. Meglehet, ennek a hiánya is közrejátszott a gyorsjelentés hűvös piaci fogadtatásában, ami 3 százalékos árfolyamesésben csapódott le. Pedig jó hírként még azt is közölték, hogy a globális csiphiányra házon belül megoldást találtak, részben a kérdéses alkatrészek kiváltásával, részben más beszállítók bevonásával. Jesse Cohen, az Investing.com szenior elemzője szerint nagyobb pozitív meglepetésre számítottak a Teslától.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.