BUX 51,860.19
+0.77%
BUMIX 4,297.37
-0.53%
CETOP20 2,316.03
+1.29%
OTP 17,890
+0.56%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-2.49%
+1.30%
+0.42%
ZWACK 16,700
+0.60%
0.00%
ANY 1,565
0.00%
RABA 1,380
+0.36%
0.00%
+1.09%
-2.30%
-1.97%
-3.43%
0.00%
+1.19%
0.00%
+0.99%
OTT1 149.2
0.00%
-0.84%
MOL 2,446
+1.24%
+3.49%
ALTEO 1,725
+1.47%
-0.80%
-1.23%
EHEP 1,670
-5.38%
0.00%
-0.43%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
+1.18%
0.00%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
+2.50%
+0.90%
+3.70%
+2.33%
-1.27%
NUTEX 16.78
-0.24%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Hidrogénüzemű hajózással lenne karbonsemleges a Shell

A Shell hatalmas lépést tett a fenntarthatóság irányába: az olajipari óriás Szingapúrban tanulmányozza partnereivel a hidrogénüzemű üzemanyagcellás hajózás piaci lehetőségeit. Ezzel a megoldással a szektor az évszázad közepére elérhetné a dekarbonizációt.

A Shell megtette az első lépést a fenntartható hajózás elősegítésére: a nemzetközi energia- és petrolkémiai vállalat a hidrogénüzemű üzemanyagcellás hajók beüzemelését tanulmányozza partnereivel Szingapúrban – írta szerdán a Reuters.

A kutatás azért létfontosságú, mert ha sikerrel jár, és kivitelezhetőnek bizonyul az új technológia, az megnyitja az utat a tisztább, hidrogénmeghajtású hajózás előtt

– közölte a vállalat. A Shell elemzése szerint a hidrogénüzemű üzemanyagcellás hajók teszik majd lehetővé azt, hogy a szektor az évszázad közepére elérje a nettó zéró károsanyag-kibocsátást.

Fotó: AFP

A próbaüzem során egy meglévő Ro-Ro (roll on – roll off) rendszerű közúti-vízi kombinált szállításra alkalmas hajóra fejlesztik ki és szerelik fel üzemanyagcellákat. A Ro-Ro alkalmazás lényege, hogy a közúti szállítójárművek saját kerekükön gurulnak fel a vízi járművekre (hajó, komp, uszály), és a célállomáson is ugyanígy hagyják el azt.

A hajót a Shell bérli a kutatáshoz, illetve a vállalat adja a hidrogén üzemanyagot is. Partnerei, a SembCorp Marine és az LMG Marin pedig megtervezik és felszerelik a Penguin International tulajdonában lévő hajóra az üzemanyagcellákat, de a 12 hónapos próbaidőszak csak a megvalósíthatósági tanulmány elkészülte után indul – közölte a Shell.

A hajózási szektor dekarbonizálásához az üzemanyagcellák és a hidrogénmeghajtás ígéretesnek bizonyulhat, ezért a partnerekkel való együttműködés során a vállalat szeretné elősegíteni ezen kritikus technológia megértését és fejlesztését

– mondta Nick Potter, a Shell ázsiai csendes-óceáni és közel-keleti hajózási és tengerészeti vezetője.

Az Egyesült Nemzetek Szervezete hajózás területén kitűzött fenntarthatósági céljainak elérése érdekében az ipar vezetői szerint az első nettó zéró károsanyag-kibocsátású hajóknak az évtized végéig be kell lépniük a globális szállítmányozásba. A hidrogénnel hajtott hajók pedig a 2030-ig kitűzött cél elérését segíthetik.

Kapcsolódó cikkek