A Toyota közel a duplájára növelte üzemi eredményét a március végén zárult üzleti negyedévében, ugyanakkor a globális szinten is kaotikussá váló csipellátási helyzet miatt az elemzői konszenzusnál óvatosabb profitkilátásokat fogalmazott meg a jövőre nézve. A tavaly a világ legnagyobb autógyártója kitüntető címet a Volkswagentől visszahódító vállalat 6,34 milliárd dolláros üzemi nyereséget ért el január és március között, ez 92 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, és 7,6 százalékkal üti a Refinitiv elemzői várakozását. A nagy különbségben bázishatások is közrejátszottak, a koronavírus-járvány kitörését követően a termelést a Toyota több gyárában is le kellett állítani egy időre. A 2020-as üzleti év adózott nyeresége egyébként 20,8 milliárd dollárra jött ki, ez 10,3 százalékos pluszteljesítményt takar. Ezen a soron az idén 2,3 százalékos bővülést terveznek.
A Toyota a teljes üzleti évében 9,92 millió járművet értékesített, a 2022. márciusig tartó új pénzügyi évre 10,55 millió gépkocsi eladásával számolnak, különösen a legnagyobb piacukon, Észak-Amerikában tapasztalt gazdasági fellendülésben bíznak. Az üzemi nyereség viszont már nem nő ilyen szédítő mértékben, csupán 13,8 százalékos éves bővülés és 23,1 milliárd dolláros eredmény várható a társaságtól, szemben a 24,5 milliárd dolláros elemzői prognózissal. Mondhatni, a cég ezúttal hamarabb kitermelte a tőle elvárt nyereséget. A részvényenkénti éves osztalékot 240 jenre emelték, miután három éven át 220 jenen tartották. Emellett bejelentették egy 2,3 milliárd dolláros részvény-visszavásárlási program elindítását, egyszersmind döntöttek a részvények egy az öt arányú felaprózásáról. Mindezt díjazta is a piac, a Toyota részvényárfolyama 2,2 százalékkal erősödött tegnap a tokiói tőzsdén.
A tavalyi kiugró üzemi eredmény egyébként a Toyota készletezési politikáját dicséri, a cég a gyártás folyamatosságát garantáló mennyiségű csipet rendelt előrelátóan beszállítóitól, így elkerülhette a legtöbb versenytársát elérő beszerzési problémákat. Kenta Kon pénzügyi igazgató visszautalt a 2011. márciusi fukusimai földrengésre és atomkatasztrófára, amely megrendítette a Toyota termelését. Tanultak az akkor történtekből, és az új beszállítási és készletezési stratégiájuk most meghozta a gyümölcsét. A csiphiány egyébként a precizitásukról híres németeket sem kímélte, az amerikaiakról nem is szólva. Ezen a téren hazai pályán is kiemelkedőt nyújtott a Toyota, hiszen a csiphiányra és az egekbe szökő nyersanyagárakra hivatkozva a harmadik legnagyobb japán gyártó, a Nissan a márciussal zárult üzleti évében negatív rekordot jelentő 1,38 milliárd dolláros üzemi veszteségről számolt be kedden, ez az egy évvel korábbinak közel a négyszerese, s jó, ha az idén elérik a nullszaldót. A legfőbb rivális, a Honda holnap ismerteti számait. Annyi biztos, hogy a csipellátási gondok a második fél évre is áthúzódnak, a kínálat nem tart lépést a kereslettel. A helyzetet súlyosbította a texasi nagy félvezetőgyárak februári leállása és a japán Renesas egyik üzemének a kiesése. Az előbbinél a sarkvidéki hideg, az utóbbinál a pokoli tűz okozott haváriát.
A Toyota nagyot lép előre az elektronizáció területén, a cég 2030-ra évi 8 millió villanymotorral hajtott gépjármű eladásával számol, ez az összforgalom 80 százalékának felel meg. A Honda 2040-re már csak villanyautókat gyárt majd, míg a Volkswagen 2025-ig akarja megelőzni a szegmens globális piacvezetőjét, a Teslát.
Hidrogénhajtású terepjáróval lép piacra a BMW
A Toyota továbbra is kitart korábbi stratégiája mellett, amely szerint az egyes piacokra azok igényeinek megfelelő motorral szállítja járműveit, így a benzin-elektromos hibridek, a plug-in hibridek és az akkumulátoros autók egyaránt gyártásban maradnak, nem is szólva a hidrogénhajtásról, amelynek technológiáját gőzerővel fejlesztik, s amelynek épp a Toyota az egyik élharcosa – szövetségben a BMW-vel. A Toyota decemberben mutatta be első hidrogénhajtású limuzinját, a Mirait, a bajorok vezérigazgatója, Oliver Zipse pedig tegnap, a cég éves közgyűlésén jelentette be, 2022-ben limitált szériában piacra dobják az x5-ös városi terepjárójuk hidrogénhajtású változatát, ami nagy lépés lesz az abszolút zéró emisszió felé vezető úton. Az iparág most a villamosítás lázában ég, de a BMW-nél már előbbre is tekintenek, noha tudják, hogy számos leküzdendő akadály áll még a technológia elterjedése előtt. A hidrogénhajtás a villanyautókénál sokkal nagyobb hatótávolságot ígér, komoly hátránya viszont a töltési infrastruktúra fejletlensége. Üzemanyagcellás autók fejlesztésében a konkurensek sem akarnak lemaradni, a Honda és a Hyundai mellett a Jaguar Land Rover is dolgozik ezen, az utóbbi a jövőre időzíti prototípusa bemutatását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.