Nemzetközi gazdaság

Putyin kezében van az összes ütőkártya

A fehérorosz légi forgalmat korlátozó intézkedéseknek és az Európai Unió esetleges gazdasági szankcióinak kevés hatásuk lesz Aljakszandr Lukasenka elnök politikájára, és csak még közelebb kényszerítik majd Moszkvához.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tegnap sürgette a légitársaságokat, hogy biztonsági okokból kerüljék el a fehérorosz légteret; a felhívás az európai uniós és a blokkon kívüli társaságoknak is szól válaszképpen arra, hogy a minszki hatóságok vasárnap pokolgépes fenyegetésre hivatkozva leszállásra kényszerítették a Ryanair ír légitársaság Athénból Vilniusba tartó járatát.

Bár az EASA kérésének teljesítése nem kötelező, a hét eleje óta már több, nem csupán európai légitársaság elkerüli az országot. Van olyan, amelyiknek ez nem okoz nagy problémát, a Finnairnek például ezen a héten csak három járata kényszerül kerülőre. Az Air Arabia vezetője reményét fejezte ki, hogy a vasárnapi incidens egyszeri eset volt, és nem lesznek káros következményei az egész ágazatban. A járatok egy része egyébként Magyarország fölött tesz kerülőt, a légi forgalmi szolgálat felkészült ennek kezelésére, többletterhelést sem okoz a szakszemélyzetnek, mivel a koronavírus-járvány miatt a légi forgalom továbbra is jelentősen elmarad a 2019-es rekordévben mért számoktól – közölte a HungaroControl az MTI-vel.

Az EU emellett az Egyesült Államokkal egyetemben a saját légterét is lezárta a fehérorosz járatok előtt, a repülést illető intézkedések azonban nagyrészt csak szimbolikusak, és nem lesznek hatással Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök politikájára – mondta a Deutsche Wellének Dzianis Melyantsou, a minszki Dialogue Council on International Relations kutatóintézet szakértője. A korlátozások miatt ugyan csődbe mehet az állami légitársaság, ám azt csak Oroszország lesz képes felvásárolni, vagyis a büntetőintézkedések még inkább függővé tehetik Minszket Moszkvától. Ráadásul tapasztalatai szerint a fehéroroszok körében is annál jobban erősödnek az Európa-párti érzelmek, minél többet utazhatnak az EU-ba.

Az EU állam- és kormányfői hét eleji csúcstalálkozójukon gazdasági szankciókat is kilátásba helyeztek Minszkkel szemben. Pontos részletek egyelőre nem ismeretesek, de Brüsszel befolyása Fehéroroszországra igencsak korlátozott a korábban bevezetett büntetőintézkedések miatt, amelyeknek egyébként csekély volt a hatásuk, hiszen Lukasenka változatlanul élvezi legfőbb szövetségese, Vlagyimir Putyin orosz elnök támogatását. A szovjet stílusú fehérorosz gazdaság nagyrészt az Oroszországgal folytatott kereskedelemtől függ, a szomszédból érkezik a létfontosságú energiaellátás, és oda irányul több milliárd dollár értékű fehérorosz áruexport is. Míg az ország külkereskedelmi forgalmának mintegy 20 százaléka bonyolódik le az EU-val, addig a fele Oroszországgal. Az EU számára brüsszeli illetékesek szerint a legegyszerűbb megoldás a fehérorosz személyekre és intézményekre vonatkozó újabb szankciók bevezetése lenne. A francia elnöki hivatal a hét elején felvetette az összes, így a szárazföldi tranzit esetleges leállítását is, de a Bloomberg egyik forrása szerint ez az európai cégek költségeit is növelné.

Svájc cáfolja Lukasenka állítását

Aljakszandr Lukasenka tegnap szólalt meg először nyilvánosan a vasárnapi incidenssel kapcsolatban. A minszki parlamentben azt állította, hogy a Nyugat elterelő hadműveletként használja az ügyet, hogy aláássa a hatalmát. A TASZSZ orosz hírügynökség tudósítása szerint azt mondta, hogy Raman Prataszevics véres felkelést tervezett, ő pedig kíméletlen választ ad minden szankcióra és provokációra. Szerinte jogszerűen jártak el, a repülőgép útját az asztravjeci atomerőmű (BelAESZ) közelében változtatták meg, és tagadta, hogy a pilótákat vadászgépek kényszerítették volna leszállásra. Kijelentette, hogy Svájcból érkezett a figyelmeztető üzenet, miszerint pokolgép van a gép fedélzetén, a svájci kormány azonban ezt pár órával később határozottan cáfolta, mondván, hogy nem tudnak ilyenről. | vg

 

Fehéroroszország Ryanair
Ezek is érdekelhetik