BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szakít a marhahússal a receptportál

A nagy amerikai digitális recept­márka, az Epicurious ejti a marhahúst, ami újabb jele annak, hogy az étkezési szokások megváltozása új üzleti lehetőségeket teremt – írták az ING elemzői.

Többé nem közöl marhahúsról szóló cikkeket – jelentette be a világ egyik legnagyobb receptportálja, az Epicurious. A majd kilencmillió embert rendszeresen elérő oldal arra hivatkozott, hogy bár más állatok tenyésztésének az ökológiai lábnyoma is igen nagy, az Epicurious fő piacát adó Egyesült Államok étkezésében a marhahús előállítása messze a legnagyobb melegházhatású tétel a keletkező nagy mennyiségű metán és egyéb tényezők miatt.

Egyesek az elhallgattatás kultúrája (angolul cancel culture) túlpörgésének tudják be a döntést. Mások a fenntarthatóság irányába tett szimbolikus lépésként ünneplik, sok vállalkozás pedig a maga javára fordítható fogyasztási trendek lendületét olvashatja ki belőle – írták jegyzetükben az ING elemzői. A melegházgázok kibocsátásának 15 százaléka vezethető vissza az állattartásra, ennek 61 százaléka a marhatartásra, és a környezettudatosság népszerűvé válása máris jelentős változásokat idézett elő a fogyasztás szerkezetében – írták az elemzésben. Nemcsak a vegetarianizmus terjed, hanem a flexitárius – azaz a húsfogyasztást tudatosan visszaszorító – étrend is. A Re­search and Markets portálon feb­ruárban közzétett tanulmány szerint a növényalapú proteinek pia­ca például a tavalyi 10,3 milliárd dollárról 2026-ra 15,6 milliárdosra bővülhet. A fiatalabb nemzedékek – a millenniumiak vagy a Z generáció – fogékonyabbak a hússzegény étkezésre, mint az elődeik.

A változó igények kiszolgálására egyre több startup születik, és az élelmiszerpiac hagyományos szereplői is igyekeznek megfelelni a trendnek. Az elemzés példaként említi a Beyond Meat, az Impossible Foods, a Vegetarian Butcher és az Oatly márkák sikerét. A brazil JBS, a világ legnagyobb húsfeldolgozó cége két hete vásárolta meg 341 millió euróért a holland Viverát, Euró­pa harmadik legnagyobb növényiélelmiszer-előállítóját. Az Uni­lever 2018 végén vette meg környezetvédelmi meggondolásokra hivatkozva a 2007-ben alapított Vegetarian Butchert, amelynek húspótló vegetáriánus termékeit már akkor 17 országban négyezer helyen forgalmazták. A megelőző évben a Danone 12,5 milliárd dollárt költött a növényi alapú termékeket gyártó amerikai WhiteWave Foods megszerzésére. A hagyományos élelmiszer-termékkört megbontó vállalkozások folyamatosan épülnek be az ellátási láncokba. Az európai piacon 2010 és 2020 között évente 10 százalékkal nőttek a hús- és tejpótló termékek eladásai, és a 2019-es 4,4 milliárd euróról 2025-re 7,5 milliárdra nőhet a piacuk az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban – jövendölte az ING egy korábbi elemzésben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.