Többé nem közöl marhahúsról szóló cikkeket – jelentette be a világ egyik legnagyobb receptportálja, az Epicurious. A majd kilencmillió embert rendszeresen elérő oldal arra hivatkozott, hogy bár más állatok tenyésztésének az ökológiai lábnyoma is igen nagy, az Epicurious fő piacát adó Egyesült Államok étkezésében a marhahús előállítása messze a legnagyobb melegházhatású tétel a keletkező nagy mennyiségű metán és egyéb tényezők miatt.
Egyesek az elhallgattatás kultúrája (angolul cancel culture) túlpörgésének tudják be a döntést. Mások a fenntarthatóság irányába tett szimbolikus lépésként ünneplik, sok vállalkozás pedig a maga javára fordítható fogyasztási trendek lendületét olvashatja ki belőle – írták jegyzetükben az ING elemzői. A melegházgázok kibocsátásának 15 százaléka vezethető vissza az állattartásra, ennek 61 százaléka a marhatartásra, és a környezettudatosság népszerűvé válása máris jelentős változásokat idézett elő a fogyasztás szerkezetében – írták az elemzésben. Nemcsak a vegetarianizmus terjed, hanem a flexitárius – azaz a húsfogyasztást tudatosan visszaszorító – étrend is. A Research and Markets portálon februárban közzétett tanulmány szerint a növényalapú proteinek piaca például a tavalyi 10,3 milliárd dollárról 2026-ra 15,6 milliárdosra bővülhet. A fiatalabb nemzedékek – a millenniumiak vagy a Z generáció – fogékonyabbak a hússzegény étkezésre, mint az elődeik.
A változó igények kiszolgálására egyre több startup születik, és az élelmiszerpiac hagyományos szereplői is igyekeznek megfelelni a trendnek. Az elemzés példaként említi a Beyond Meat, az Impossible Foods, a Vegetarian Butcher és az Oatly márkák sikerét. A brazil JBS, a világ legnagyobb húsfeldolgozó cége két hete vásárolta meg 341 millió euróért a holland Viverát, Európa harmadik legnagyobb növényiélelmiszer-előállítóját. Az Unilever 2018 végén vette meg környezetvédelmi meggondolásokra hivatkozva a 2007-ben alapított Vegetarian Butchert, amelynek húspótló vegetáriánus termékeit már akkor 17 országban négyezer helyen forgalmazták. A megelőző évben a Danone 12,5 milliárd dollárt költött a növényi alapú termékeket gyártó amerikai WhiteWave Foods megszerzésére. A hagyományos élelmiszer-termékkört megbontó vállalkozások folyamatosan épülnek be az ellátási láncokba. Az európai piacon 2010 és 2020 között évente 10 százalékkal nőttek a hús- és tejpótló termékek eladásai, és a 2019-es 4,4 milliárd euróról 2025-re 7,5 milliárdra nőhet a piacuk az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban – jövendölte az ING egy korábbi elemzésben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.