Charles Michel, az Európai Tanács és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság első embere és Joe Biden amerikai elnök a tegnapi csúcstalálkozójuk után tartott sajtótájékoztatójukon bejelentették, hogy megszületett a tűzszünet a két fél közötti vámháború egyik frontján: öt évre felfüggesztik a büntetővámokat, amelyeket egymás termékeire vetettek ki a 17 éve tartó vitában az Airbus és a Boeing szubvenciója miatt, hogy a Kína jelentette fenyegetésre koncentrálhassanak. Az egyezség nem csupán az európai és az amerikai repülőgépgyártónak hoz megkönnyebbülést, hanem többtucatnyi egyéb ágazatnak is, amelyeket negatívan érintettek a tarifák. A Világkereskedelmi Szervezet (WTO) előbb az Egyesült Államoknak hagyta jóvá 7,5 milliárd dollár értékű uniós import megvámolását, amelyet Donald Trump akkori amerikai elnök 2019 októberében be is vezetett, bár nem használta ki a teljes értékkeretet. A WTO ezután az EU-nak is megítélte négymilliárd dollár értékű amerikai import büntetővámját, amelyet Brüsszel némi halogatás után tavaly november elején, az elnökválasztás előtt ki is vetett. Idén márciusban azonban mindkét fél felfüggesztette a vámokat július 11-ig, hogy még egy esélyt adjon a megegyezésre. A végleges és részletekbe menő megoldás megtalálása azonban igen bonyolult a majdnem két évtizedes jogi hercehurca után, amelynek során a Reutersnak név nélkül nyilatkozó forrás szerint több ezer oldalnyi dokumentum gyülemlett fel, ezért egyelőre az ötéves halasztásnál maradtak. Az áttörésben fontos szerepet játszott a brit hírügynökség értesülése szerint az, hogy Washington visszakozott, és elvi alapon már nem ellenzi, hogy az Airbus állami hitelt kapjon a jövőben, és nem követel ebben az esetben kompenzációt. Ahhoz azonban ragaszkodik, hogy egy ilyen kölcsönről előzetes értesítést kapjon. Kritikus kérdés az is, hogy milyen kamatot tekintenek majd piackompatibilisnek az esetleges jövőbeni kölcsön esetén, mindenesetre sikerült dűlőre jutni egy sor alapelvben, hogy elkerüljék a két gyártó túlzott állami támogatását.
Katherine Tai, az Egyesült Államok új kereskedelmi főképviselője már korábban is optimistán nyilatkozott a megegyezést illetően, mert mindkét félnek „a nagyobb kérdésre” kell koncentrálnia: Kína előretörésére a repülőgépgyártás területén is. Erre a fenyegetésre hívta fel a figyelmet Marjorie Chorlins, az amerikai kereskedelmi kamara rangidős alelnöke is, aki hétfőn újságírók előtt megerősítette, hogy minden érintett fél fokozott figyelemmel figyeli Kína előretörését, és különösen a repülőgépgyártás „masszív állami támogatását”. Az Airbus–Boeing-vita rendezése ráadásul szerinte hatalmas lökést adhat az EU és az Egyesült Államok közötti kapcsolatok egészének, mert alátámasztja, hogy mindkét félben megvan a jó szándék a viták tárgyalásos rendezésére.
Ezt bizonyítja, hogy nem csupán ezek a kölcsönösen kivetett vámok tűnnek el egy időre a színről, hanem sikerült előrelépni egy másik kérdésben, az acél- és alumíniumimportra kivetett amerikai büntetőtarifák ügyében is, amelyeket szintén Trump vezetett be nemzetbiztonsági indokokra hivatkozva. Bár később több államot mentesített a vámok alól, az EU nem tartozott a kedvezményezettek körébe. A tegnapi csúcson azonban megállapodtak, hogy Brüsszel hat hónapig, vagyis december 1-jéig nem tesz ellenlépéseket, bár erre joga lenne – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón a bizottság elnöke. Addig marad idő a megállapodásra, korábban ugyanis a két fél kereskedelemért felelős vezetője, Tai és az EU oldaláról Valdis Dombrovskis, az EB alelnöke a sürgetőbb feladatra, a repülőgépgyártók körüli vita megoldására koncentrált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.