BUX 41,517.26
-3.40%
BUMIX 3,904.4
-0.66%
CETOP20 1,966.33
-1.32%
OTP 9,812
-4.69%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-2.95%
-2.22%
+0.20%
ZWACK 17,650
+1.15%
0.00%
ANY 1,630
+1.88%
RABA 1,160
-0.43%
-3.88%
-3.34%
0.00%
+0.92%
-1.93%
-10.20%
0.00%
0.00%
-1.56%
OTT1 149.2
0.00%
+0.99%
MOL 2,756
-4.04%
DELTA 38.35
-3.76%
ALTEO 2,340
-1.68%
0.00%
+0.40%
EHEP 1,690
-5.06%
+3.45%
-0.50%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
+0.96%
-3.69%
-1.13%
-1.77%
0.00%
-2.17%
-6.44%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+3.48%
NAP 1,206
-0.33%
0.00%
-0.89%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Teleszórják töltőpontokkal Nagy-Britanniát

A jelenlegi 25 ezer nyilvános töltőpont helyett legkevesebb 280 ezerre lesz szükség 2030-ra Nagy-Britanniában ahhoz, hogy az elektromos autózás igényeit alapfokon ki tudják szolgálni, de egy a kormány számára készített friss tanulmány szerint a valós és ideális célszám a 480 ezer lenne.

A 2025-ös célt 150 ezer nyilvános töltőpontban határozták meg. Az elektromos autózásra való átállás sebességét nagyban meghatározza, milyen a rendelkezésre áll infrastruktúra minősége. Az viszont erős pressziót jelent a teljes szektorra, hogy Londonban tavaly már döntöttek a fosszilis üzemanyagot használó autók forgalmazásának tilalmától, szintén 2030-tól.

A ubitricity ügyfelei 65 forint/kilowattórás egységáron vételezhetik az áramot Nagy-Britanniában

Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a szigetország vállalásának megfelelően 2050-re karbonsemlegessé váljon. Ebben pedig 27 százalékos részarányával legnagyobb szennyezőnek számító közlekedés kizöldítése kulcsfontosságú. A töltőhálózat fejlesztésében a zöldülő olajipari óriások is szerephez jutnak,

a brit-holland Royal Dutch Shell szerdán jelentette be, hogy négy éven belül 50 ezresre bővíti közterületi töltőpontjainak számát, méghozzá a januárban felvásárolt ubitricity nevű társaság bevonásával.

A Berlinben 2008-ban alapított ubitricity jelenleg 3600 töltőpontot üzemeltet szerte az országban, s 14 százalékos részesedésével piacvezetőnek számít a 16 nagyobb szereplőt felvonultató szolgáltatói körben. Konnektorait zömmel villanyoszlopokba, jelzőtáblák oszlopaiba rejti, ezzel jelentősen csökkenteni tudja költségeit. Honlapjuk szerint a kivitelezéshez földmunka sem kell, akár egy óra alatt telepíteni tudják a konnektort, ha a tápfeszültség rendben van.

David Bunch, a Shell országmenedzsere a projekttel kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy

a brit városokban a háztartások 60 százalékának nincs lehetősége otthon feltöltenie lemerült akkumulátorait, ezért is fontos a gyors hálózatépítés, amelynek lépést kell tartania a villanyautó-park bővülésével.

Tölthető autókból júniusban 32 ezret adtak el az Egyesült Királyságban, ez 131 százalékos bővülés a tavalyi bázishoz képest és 17,2 százalékra felfutó részesedést jelent az újautó-piacon. A hálózatépítés költségeiről az olajvállalat nem árult el adatokat, azt viszont hangsúlyozták, hogy a beruházások finanszírozásában és tervezésében partnerként számítanak a helyhatóságokra.

Az elektromos átállást a töltési költségek alacsonyan tartásával is ösztönzik a britek. A ubitricitynél például az alapcsomag havidíja 7,99 font (3240 forint), a hálózatra alkalmanként 19 pennyért lehet csatlakozni, és kilowattóránként 16,2 pennys egységárral dolgoznak, ami 65 forintos tarifának felel meg, kétharmada a magyar szolgáltatók által jellemzően felszámítottnak. Igaz belépésként egy kábeladaptert is meg kell vennie a felhasználónak, az igényelt teljesítménytől függően 299 vagy 399 fontért. Egy Nissan Leaf teljes feltöltése 2800 forintnyi összegbe kerül. Maga a Shell egyébként jelentős szereplő a töltőpiacon, globálisan 60 ezernél több helyen szolgáltatnak és nagyívű terjeszkedési terveket vázoltak fel: 2025-re félmillió töltőpontra bővítik a hálózatukat.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek