Nemzetközi gazdaság

Teleszórják töltőpontokkal Nagy-Britanniát

A jelenlegi 25 ezer nyilvános töltőpont helyett legkevesebb 280 ezerre lesz szükség 2030-ra Nagy-Britanniában ahhoz, hogy az elektromos autózás igényeit alapfokon ki tudják szolgálni, de egy a kormány számára készített friss tanulmány szerint a valós és ideális célszám a 480 ezer lenne.

A 2025-ös célt 150 ezer nyilvános töltőpontban határozták meg. Az elektromos autózásra való átállás sebességét nagyban meghatározza, milyen a rendelkezésre áll infrastruktúra minősége. Az viszont erős pressziót jelent a teljes szektorra, hogy Londonban tavaly már döntöttek a fosszilis üzemanyagot használó autók forgalmazásának tilalmától, szintén 2030-tól.

A ubitricity ügyfelei 65 forint/kilowattórás egységáron vételezhetik az áramot Nagy-Britanniában

Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a szigetország vállalásának megfelelően 2050-re karbonsemlegessé váljon. Ebben pedig 27 százalékos részarányával legnagyobb szennyezőnek számító közlekedés kizöldítése kulcsfontosságú. A töltőhálózat fejlesztésében a zöldülő olajipari óriások is szerephez jutnak,

a brit-holland Royal Dutch Shell szerdán jelentette be, hogy négy éven belül 50 ezresre bővíti közterületi töltőpontjainak számát, méghozzá a januárban felvásárolt ubitricity nevű társaság bevonásával.

A Berlinben 2008-ban alapított ubitricity jelenleg 3600 töltőpontot üzemeltet szerte az országban, s 14 százalékos részesedésével piacvezetőnek számít a 16 nagyobb szereplőt felvonultató szolgáltatói körben. Konnektorait zömmel villanyoszlopokba, jelzőtáblák oszlopaiba rejti, ezzel jelentősen csökkenteni tudja költségeit. Honlapjuk szerint a kivitelezéshez földmunka sem kell, akár egy óra alatt telepíteni tudják a konnektort, ha a tápfeszültség rendben van.

David Bunch, a Shell országmenedzsere a projekttel kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy

a brit városokban a háztartások 60 százalékának nincs lehetősége otthon feltöltenie lemerült akkumulátorait, ezért is fontos a gyors hálózatépítés, amelynek lépést kell tartania a villanyautó-park bővülésével.

Tölthető autókból júniusban 32 ezret adtak el az Egyesült Királyságban, ez 131 százalékos bővülés a tavalyi bázishoz képest és 17,2 százalékra felfutó részesedést jelent az újautó-piacon. A hálózatépítés költségeiről az olajvállalat nem árult el adatokat, azt viszont hangsúlyozták, hogy a beruházások finanszírozásában és tervezésében partnerként számítanak a helyhatóságokra.

Az elektromos átállást a töltési költségek alacsonyan tartásával is ösztönzik a britek. A ubitricitynél például az alapcsomag havidíja 7,99 font (3240 forint), a hálózatra alkalmanként 19 pennyért lehet csatlakozni, és kilowattóránként 16,2 pennys egységárral dolgoznak, ami 65 forintos tarifának felel meg, kétharmada a magyar szolgáltatók által jellemzően felszámítottnak. Igaz belépésként egy kábeladaptert is meg kell vennie a felhasználónak, az igényelt teljesítménytől függően 299 vagy 399 fontért. Egy Nissan Leaf teljes feltöltése 2800 forintnyi összegbe kerül. Maga a Shell egyébként jelentős szereplő a töltőpiacon, globálisan 60 ezernél több helyen szolgáltatnak és nagyívű terjeszkedési terveket vázoltak fel: 2025-re félmillió töltőpontra bővítik a hálózatukat.

Shell Nagy-Britannia elektromosautó-töltőállomás töltőpont
Kapcsolódó cikkek