A divat világát egyre jobban meghódítják a Kelet-Közép-Európából érkező tervezők kreációi a Reuters összeállítása szerint. A lap kiemeli a magyar Nanushkát is a cégek közül, mint Európa leggyorsabban növekedő divatcégét, mely az Eximbank magántőkealapjától bevont források óta harmincháromszorosára, 33 millió euróra növelte bevételét.

Fotó: ROBERT SZANISZLO / AFP

A Nanushka termékeit többek között Rihanna, Justin Bieber és Billie Eilish is hordja és fontos szerepet játszik dizájnjában a fenntarthatóság, amit például a vegán bőr ruhák is jeleznek.

A térség gyorsan növekvő divatházai közül azonban a Nanushka csak az egyik, hasonló sikersztorik születtek a környező országokban is. A lap a szlovák Neherát és a lengyel Magda Butrymot is példaként állítja.

A közös pont ezen cégek esetében, hogy 

sikerüket a közösségi médiának, azon belül is elsősorban az Instagramnak köszönhetik. 

A Nanushka vezérigazgatója, a tervező Sándor Szandra férje, Baldaszti Péter is azt emelte ki, hogy 15-20 évvel ezelőtt szinte lehetetlen lett volna Budapestről világmárkát létrehozni. A lengyel táskagyártó Chylak alapítója is az Instagramot emelte ki a növekedés motorjaként.

A növekedést segíti a luxustermékek piacának gyors növekedése is, mely a Statista szerint az idei 309 milliárdról 2025-re 383 milliárdra nőhet. A McKinsey tanácsadócég szerint térségünk márkáinak sikerét segíti az is, hogy noha az iparágat a globális márkák uralják,

a fogyasztókban megvan az igény az új, autentikus termékek iránt.

A lengyel Magda Butrym vezérigazgatója, Jakub Czarnota arról beszélt a Reutersnek, hogy a térség növekvő jövedelmei azt is lehetővé tették, hogy az induló márkák a helyi piacon erősödjenek meg a globális színpadra lépést megelőzően. Ráadásul a térség tervezői számára a régiós hagyományok és örökség az inspirációk bő forrásául szolgálhat.

Ha többet szeretne megtudni a magyar divatiparról, hallgassa meg podcastunkat a témában Osvárt Judittal, a Budapest Design Week kurátorával.