A világ egyik legnagyobb streaming-platformja azért hozta meg ezt a döntést, mert szerzői jogi vitába került a Spoken Giants globális jogkezelő céggel – számolt be róla a Wall Street Journal írása.

A Spoken Giants zászlajára tűzte, hogy a komikusok jogdíjat kapjanak vicceikért akkor is, amikor azokat a YouTube-on, Spotify-on, vagy hasonló oldalakon streamelik, vagy épp a rádióban játszák.

A tárgyalások elakadása miatt egy ideig többek között Kavin Hart, John Mulaney és Jim Gaffigen rajongói sem kacaghatnak fel kedvencükön a Spotify-t hallgatva.

Azt szeretnék elérni, amit a zenészek

A jelenlegi fizetési rendszer alapján a humoristák a kiadón vagy a forgalmazón keresztül kapnak fizetést, nem pedig műveik szerzőiként részesülnek a javakból. A 2019-ben alapított Spoken Giants azt szeretné elérni, hogy a komikusokat ugyanolyan jogok illessék meg, mint a dalszerzőket és zeneszerzőket. A céget a BMI zenei előadói jogokkal foglalkozó szervezet korábbi vezetője, Jim King irányítja Ryan Bitzerrel és Damion Greimannal, a 800 Pound Gorilla Records humorista kiadó társalapítóival együtt. A vállalat korábban humoreszkek és viccek íróit képviselte, nemrég kezdte el kiterjeszteni tevékenységét a podcastek, online előadások területére is.

Fotó: Shutterstock

A Spoken Giants és a Spotify közötti tárgyalások azonban megakadtak, így a streaming szolgáltató Hálaadás előestéjén e-mailben értesítette a jogvédőket, hogy eltávolítja a szóban forgó tartalmakat mindaddig, ameddig nem sikerült megállapodásra jutniuk a feleknek.

A döntés a humoristáknak, a Spotifynak, és a felhasználóknak egyaránt rossz, ugyanis a Statista adatai alapján 2020-ban az Amerikai Egyesült Államokban a komédia volt a leghallgatottabb podcast-műfaj, a hallgatók 22 százaléka heti szinten próbálta magát jobb kedvre deríteni humoros műsorokkal.

A Spotify jelentős nyilvánosságot és nagy közönséghez való hozzáférést biztosít a szórakoztató művészeknek, emiatt a műveik eltávolítása káros minden egyes alkotó számára – nyilatkozta Jim King.

A Spotify közleményében kifejtette, hogy jelentős összegeket fizetett a szóban forgó tartalmakért, és ezt továbbra is szívesen tenné. Hozzáfűzte, hogy a komikusok kiadóinak és a forgalmazóknak is érdeke a párbeszéd folytatása.

Ugyanakkor nagy kihívás az új jogdíjfizetés finanszírozása. Amikor a Spotify szerződést kötött a humoristák kiadóival és forgalmazóival, akkor ezt azzal a tudattal tette, hogy a szerződések minden olyan jogra kiterjednek, amiért fizetni kell.

Fotó: VG

Ha új szerzői jogok is bekerülnek az egyenletbe, amit ki kell fizetni, akkor a Spotify-nak vagy jobban a zsebébe kell nyúlnia adott tartalom további használatához, vagy pedig egy részét rá kell terhelnie arra, amit a kiadóknak és a terjesztőknek fizet az irodalmi jogért.

A szerzői jogokhoz is beköszöntött a 21. század

A jelenleg zajló vita ékes bizonyítéka annak, hogy a streaming-szolgáltatások mennyire átalakították a médiateret. A BMI-t és az ASCAP-ot a 20. század elején alapították azzal a céllal, hogy a rádiózás fellendülésével a zeneszerzők és dalszerzők érdekeit képviselve nevükben licencdíjakat szedjenek be. Akkoriban a komédiának ehhez képest nagyon kevés hallgatója volt. Ez azonban napjainkra teljesen megváltozott. Ahogy Jim King is kiemelte, a humoristák műveinek egész albumai elérhetőek a streaming platformokon, és több szolgáltató – például a SiriusXM – egész állomásokat szenteltek ennek a műfajnak.

Korábban nem volt értelme ilyen gyűjteményeknek, de már egy teljesen más világban élünk. Gaffigan vagy Mulaney előadásai összesen több milliárd letöltéssel rendelkeznek ezeken a platformokon, ezért most már van értelme egy kollektív licencüzletnek – fejtette ki King.

A stand-up komikus Eddie Pepitone úgy nyilatkozott, nem is tudott róla, hogy nem kap jogdíjat az írott anyagaiért, ameddig le nem szerződött a Spoken Giantshez.

Az, hogy a komikusok nem kapnak fizetést a saját anyagaikért, egészen elképesztő

– tette hozzá.

Hasonló helyzet állhat elő a zenei streamek területén is, ahol a kiadók nagyobb szeletet akarnak kihasítani a tortából a dalszerzőknek, miközben a Spotify és más szereplők érhetően alacsonyabb jogdíjakat javasolnak.

Gerrit Elzinga a koronavírus-járvány kirobbanását követően csatlakozott a Spoken Giantshez. Két teljes albumát a közelmúltban eltávolították a Spotify-ról, és most teljes bizonytalanságban van emiatt, még csak azt sem tudja, kit hibáztathat.

Ez egy szívás, mert én tényleg szeretem a Spotify-t

– nyilatkozta a humorista.

„Az emberek azt mondják, hogy a streaming nem megfelelő módja a művészek fizetésének, de én úgy látom, hogy hosszú távon kell gondolkodni. Az emberek előszeretettek hallgatnak dolgokat, és ez bevételi forrássá válik – fejtette ki véleményét Elzinga.