A világ legnagyobb kereskedelmi repülőgépgyártói arra kérik az amerikai kormányzatot, hogy késleltesse 5G mobilszolgáltatás januári bevezetését – írta a CNN.

A Boeing vezérigazgatója, David Calhoun és az Airbus America vezérigazgatója, Jeffery Knittel közösen küldött levelet Pete Buttigieg amerikai közlekedési miniszternek, amelyben arra hivatkoznak, hogy az 5G technológia január 5-i bevezetése olyan interferenciát okozhat, amely veszélyeztetheti a repülőgépek biztonságos üzemeltetését.

A szóban forgó műszerek, az úgynevezett radaros magasságmérők, amik a kereskedelmi járatok pilótáinak nyújtanak segítséget a rossz látási viszonyok közötti biztonságos landolásban. Egy iparági elemzés eredményei alapján az interferencia akár több százezer járatot érinthet éves szinten, járatkéséseket, vagy eltérítéseket okozva.

A vezérigazgatók egyúttal egy új javaslatot dolgoztak ki az 5G-s adások teljesítményének korlátozására a repülőterek közelében, és arra kérik a Biden-adminisztrációt, hogy működjön együtt a Szövetségi Kommunikációs Bizottsággal egy erre vonatkozó terv elfogadásában.

Az 5G-technológia bevezetésének rendkívül jelentős hatásai vannak, ráadásul egy olyan időszakban kerülne rá sor, amikor iparágunk még mindig a koronavírus-járvánnyal, és annak gazdasági hatásaival küszködik

– írják kommünikéjükben a vezérigazgatók.

Fotó: Hans Lucas via AFP/FREDERIC SCHEIBER

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) december elején új szabályt vezetett be, melynek értelmében megtiltják a pilóták számára az automatikus leszállást és más repülési rendszerek használatát alacsony magasságban, ahol az 5G vezeték nélküli jelek megzavarhatják a repülőgép földtől való távolságát mérő fedélzeti műszereket.

Az új szabály több tucat tengerentúli repülőgépgyártót, és több mint 6800 amerikai repülőgépet érint, emiatt komoly fennakadásokat eredményezhet egyes, alacsony látási viszonyokat érintő repülési útvonalakon. A hatóság szerint fennáll kockázata annak, hogy az 5G jelek olyan hibás adatlekérésekhez vezethetnek, amelyek ilyen körülmények között nem teszik biztonságossá a repülést.

Jó mutatja, hogy az FAA szerint is komoly a probléma, hogy a szabályok bevezetését sürgős menetrend szerint, a szokásos nyilvános visszajelzési folyamatot kihagyva vezették be.