BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A környezetet kímélik, de az adóbevételeket megrövidítik az elektromos autók

Nagy bevétel-kiesést okoz a brit költségvetésnek az elkövetkező években az elektromos járművek terjedése.

Nagy adóbevétel-kiesést okoz a brit költségvetésnek az elkövetkező években az elektromos autók terjedése

a RAC Foundation kedden publikált tanulmánya szerint.

A brit költségvetésnek 2019-ben, a járvány előtt 16,4 milliárd font-sterling bevétele származott a forgalomban lévő 32,9 millió jármű fogyasztásának üzemanyag-adójából. Az elektromos járművek elterjedésének optimista forgatókönyvét feltételezve az üzemanyag-adóból származó bevétel 2028-ra 5 milliárd font-sterlinggel 11,4 milliárdra csökkenhet.

Az 5 milliárd font-sterlinges csökkenés nagyjából megfelel annak az összegnek, amit a brit költségvetés az autópályák és főútvonalak üzemeltetésére, karbantartására és bővítésére évente fordít. A tanulmány azonban azt is kimutatta, hogy az üzemanyag-adóból származó bevétel csökkenését rövid távon mérsékeli, hogy az autósok a dízel járművekről benzines és plug-in hibrid autókra állnak át. 

Ha egyenesen elektromos autókra állnának át, akkor jóval nagyobb lenne az adóbevétel csökkenése.

Fotó: BEN STANSALL / AFP

Az SMMT autóipari szakmai képviseleti szervezet jelentése alapján 2021-ben 48,1 százalékkal zuhant a dízeles autók értékesítése az előző évihez képest és mindössze 8,2 százalékát adták a teljes értékesítési volumennek. 2020-ban az eladott autóknak még 16,0 százaléka volt dízel.

A hibrid autók értékesítése viszont 64,7 százalékkal nőtt a teljes volumen 18,0 százalékára.

A legkeresettebbek a benzines autók voltak 46,3 százalékkal, de az előző évinél 15,7 százalékkal kisebb volumenben. Összesen 1,647 millió autót értékesítettek Nagy-Britanniában 2021-ben, 1,0 százalékkal többet, mint a 2020-as válságévben, de 28,7 százalékkal kevesebbet a járvány előtti, 2019-es forgalomnál.

Másfélszeresére ugrott a hazai elektromos autók értékesítése

A várakozásokat felülmúló mértékben, 41,53 százalékkal növekedett az új elektromos autók vásárlása tavaly. A magyarok körében 2021 legnépszerűbb villanyautós márkája a Kia lett 76,7 százalékos növekedéssel (661 darab forgalomba helyezés). 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.