Elérhették a csúcspontjukat a globális ellátási láncok – egyebek mellett magas inflációt és áruhiányt is okozó – zavarai, legalábbis erre lehet következtetni az Egyesült Államokban a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve (Fed) New York-i részlege által kidolgozott és a minap egy blogbejegyzésben nyilvánosságra hozott új mérőszám alakulásából. 

Fotó: STR / AFP

A 27 változó – például az Egyesült Államok, Ázsia és Európa közötti szállítási díjak és légi szállítási költségek mértéke – alapján készült Global Supply Chain Pressure Indexnek (GSCPI) nevezett mutató 1997-ig követi vissza az ellátási láncok működését, és ez alapján megállapítható, hogy az adatok egy történelmileg kialakult átlag körül szóródnak. A Fed-részleg kutatói óriási emelkedést találtak a szállítási költségeknél a világjárvány kezdetén tapasztalt mélypontról való kilábalás elindulása óta. Ez a növekedés azonban az utóbbi hónapokban lassulni kezdett.

A korábbi felpattanások közül kiemelkedik a 2011-es délkelet-ázsiai szökőárt követő időszak, amikor Japán és Thaiföld átmenetileg megbénult, és ennek hatására világszerte szétzilálódott az autó- és elektronikai termelés. Mindez azonban elhalványul ahhoz a kilengéshez képest, ami a koronavírus-világjárvány kezdete óta megfigyelhető – írták a pénzintézet kutatói.

Az elmúlt évek számai egyébként azt mutatják, hogy a GSCPI rögtön a pandémiás időszak elején megugrott, amikor Kína a szabad mozgást akadályozó első szigorú intézkedéseket bevezette – tették hozzá. Ezután, a globális termelés 2020 nyara körül tapasztalt újraindulásával, rövid időre visszaesett, majd 2020 telén, a vírus ismételt támadásával drámai ütemben emelkedett.

A modell szerint

a globális kínálati zavarok elérték az átlagos szórás 4,5-szeresét, ami 1997 óta soha nem látott szélsőséges szint, ám éppen ezért hamarosan beköszönthet az enyhülés

– írta a Gianluca Benigno és Julian di Giovanni által vezetett közgazdászpanel.

Egy másik amerikai intézménynél, az Institute for Supply Managementnél (ISM) működő, Timothy Fiore által vezetett kutatócsoport is azt állapította meg a napokban, hogy újra gyorsulni kezdtek a szállítások, illetve, hogy az elmúlt évtizedben éppen a múlt hónapban estek a legmeredekebben a gyártók beszerzési árai. Mindez szintén a zavarok csillapodásáról tanúskodik.

Egyik felmérés sem tud ugyanakkor reflektálni az omikron potenciális negatív hatásaira. Ha ugyanis a munkavállalók egy részének hosszabb-rövidebb időre megint otthon kell maradnia, az csírájában fojthatja el az éppen csak meginduló kedvező folyamatokat.