Elkeserítő eredményre jutott az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok azon éves vizsgálat során, amelyben az uniós weboldalakat ellenőrizték. 

A vizsgálat középpontjában most az online vásárlói véleményezés állt, lévén, hogy a fogyasztók 71 százaléka például ezen értékelésekre alapozva választja ki szállását a nyaralásához. 

A Bizottság koordinálásával 26 tagállam, valamint Izland és Norvégia fogyasztóvédelmi hatóságai több mint 200 honlapon ellenőrizték, hogy tartalmaznak-e félrevezető fogyasztói véleményeket. Az online boltok, piacterek, foglalási oldalak, keresőmotorok és összehasonlító oldalak csaknem kétharmadán megbízhatatlanok voltak az értékelések: a 223 ellenőrzött webhely közül 144-nél nem tudták megerősíteni, hogy a kereskedők figyelnek-e a hitelességre.

 

Fotó: Oselote / Getty Images

Nem akarom, hogy becsapják a fogyasztókat. Azt akarom, hogy megbízható környezetben tudjanak nézelődni és vásárolni. Az online vállalkozásoknak világos és látható tájékoztatást kell adniuk a fogyasztóknak az értékelések megbízhatóságáról. A mai eredmények egyértelműen cselekvésre szólítanak fel. Biztosítani fogjuk az uniós jog tiszteletben tartását – nyilatkozta Didier Reynders igazságügyi biztos.

A 223 vizsgált webhely közül 104 nem tájékoztatja a fogyasztókat arról, hogyan gyűjtik és dolgozzák fel a véleményeket. Csupán 84 weboldalon érhetőek el az ilyen információk magán a vásárlói felületen, a többinél esetleg apró betűsen említik a jogi feltételekben.

118 portál semmit nem írt arról, hogyan lehet megakadályozni a hamis véleményeket. Tehát a fogyasztók nem tudják ellenőrizni, hogy olyanok írták őket, akik ténylegesen használták a terméket vagy szolgáltatást.

Az online felületek közül 176 nem említi, hogy az ösztönzött – egy jó véleményért pénzjutalmat kínáló – értékeléseket tiltja-e a belső szabályzatuk, vagy ha nem, hogyan biztosítják a megjelölésüket.

A fogyasztóvédelmi hatóságok szerintaz ellenőrzött weboldalak legalább 55 százaléka – további 18 százalékkal kapcsolatban is kételyek merültek fel – potenciálisan sérti az Európai Unió tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelvét, amely szerint valós információkat kell biztosítani a vásárlóknak, hogy tájékozottan tudjanak választani.

A vizsgálatot konkrét lépések is követik, a nemzeti hatóságok felveszik a kapcsolatot az érintett kereskedőkkel, hogy javítsák gyakorlatukat, és szükség esetén végrehajtási intézkedéseket kezdeményeznek a nemzeti eljárásaik szerint.