Vitathatatlan, hogy a koronavírus-járványt követő gazdasági fellendülés legnagyobb nyertesei közé tartoznak a tengeri szállítmányozással foglalkozó cégek, melyek az ellátási láncok szakadozása és a növekvő kereslet miatt a korábbinál lényegesen nagyobb összegeket kérhettek szolgáltatásaikért. Igaz, az óriási szállítóhajók sokszor heteket kellett, hogy várjanak, mire kiköthettek, de ezen társaságok így is rekordmértékű profitokat realizálhattak.
A The Wall Street Journal pénteki írása alapján az iparág nagyjai, mint például a dán Moller-Maersk vagy a francia CMA CGM a bevételekből további terjeszkedésbe kezdtek és a légi szállítmányozás terén is bontogatják szárnyaikat, hiszen
a tengeri szállítás körüli bizonytalanság és egyre hosszabb várakozási idők a repülővel történő logisztika területén is növelték a keresletet.
Az óriási konténerhajók üzemeltetésével foglalkozó cégek vezetői szerint a repülők kiegészíthetik alapvető tevékenységüket, amikor a gyorsaságért sokan szívesen fizetnek felárat. További terjeszkedési lehetőséget nyújthat a végponttól végpontig tartó szállítás is számukra.
Noha a légi szállítás mennyiségileg csupán az áruk egy százalékát érinti, az iparági szereplőket tömörítő Air Transport Association szerint, érték alapján ez már 35 százalékot tesz ki. Ez persze nem meglepő, hiszen
a légiszállítás még mindig hatszor drágább egy elemző szerint, mint a tengeri, noha az utóbbi árának növekedése miatt ez már jóval kisebb különbséget jelent, mint a járvány előtti 17-szeres érték.
Egyelőre azonban a területet uraló cégeknek, mint amilyen a FedEx, az UPS vagy a DHL nem kell aggódniuk, hiszen a tengerek urai még messze vannak tőlük és szemben a csomagszállító cégekkel igyekeznek inkább raklapszám szállítani az árukat, gyakran csak egyetlen ügyfél részére. Az e-kereskedelem bővülése miatt a gépek százait birtokló cégek nem is aggódnak a piacukhoz közelítő titánok miatt. A FedEx szóvivője a lap kérdésére elmondta, hogy szinte lehetetlen is a cég 50 év alatt kiépített hálózatát reprodukálni, ami ráadásul folyamatosan bővül.
A Maersk tavaly a német légiszállítási specialista Senator International 644 millió dollárért történő megvásárlásával duplázni kívánja kapacitásait a területen. Jelenleg a cég Star Air nevet viselő leányvállalata 15 Boeing 767-est birtokol és hármat lízingel, továbbá rendelt két 777-est is.
A CMA CGM már a járvány előtt, 2019-ben felvásárolta a CEVA Logistcs-et, 1,67 milliárd dollárért, majd 2021-ben elindította légiszállítási üzletét. Tavaly négy Airbus A330-ast vettek, amihez tavasszal további három Boeing 777-es csatlakozhat. Januárban a cég további négy Airbus A350-esre adott le rendelést, ám ezek 2025-ben kezdenek majd érkezni.
A cég vezérigazgatója, Olivier Casanova szerint a szolgáltatás sikert aratott ügyfeleik körében, akik még többet szeretnének abból.