Az IQAir svájci vállalat legfrissebb kutatása szerint egyetlen nemzet sem teljesítette az Egészségügyi Világszervezet (WHO) levegőminőségi előírását 2021-ben. Bár a Virgin-szigetek lakosai és a Puerto Ricó-iak fellélegezhetnek, hiszen náluk az egyik legjobb minőségű a levegő, az indiaiakat és a kínaiakat óvatosságra intik a szennyezettségi számok. A világjárvány után újrainduló gazdaság és a fokozott természeti csapások megnehezítik a kormányok munkáját.

Fotó: Noel Celis / AFP

Világszintű légszennyezettségi mérés

A felmérés során 6475 város szennyezettségi adatait mérték, vizsgálva, hogy milyen arányban fordulnak elő a 2,5 mikrométer vagy annál is kisebb átmérőjű levegőrészecskék, amelyek bejuthatnak a tüdőbe, a véráramba, károsítva a szív- és érrendszert, valamint a légzőrendszert.

A szervezet adatai alapján évente több mint 4 millió ember hal meg a levegő szennyezettsége miatt. Ezért is szigorították tavaly a levegőben lévő finom részecskék ajánlott szintjére vonatkozó előírásokat: a korábbi 10 helyett már csak maximum 5 mikrogramm lehet a levegőben köbméterenként.

Az IQAir a méréseket kizárólag földi levegőfigyelőkkel végezte – ahogyan az valóban hat az emberekre –, nem pedig műholdon keresztül, ahogyan azt néha teszik.

Csúfos eredmények

A vizsgált városok mindössze 3,4 százaléka felelt meg a szabványnak, ráadásul 93 városban a 2,5 mikron méretű vagy annál kisebb részecskék száma 10-szerese volt az ajánlott szintnek.

„Számos ország jelentős lépéseket tett a csökkentés érdekében” – mondta Christi Schroeder, az IQAir tudományi menedzsere. „Kína például nagyon magas szennyezettségi számokkal kezdett, amik az idő múlásával folyamatosan csökkennek. Azonban sajnos vannak olyan helyek is a világon, ahol a helyzet jelentősen romlik.”

Ezen helyek közé tartozik India is: továbbra is Újdelhi a világ legszennyezettebb fővárosa. A legszennyezettebb ország pedig Banglades volt, ahol szintén nem javult a helyzet az előző évekhez képest.

Fotó: Money SHARMA / AFP

Kína, a világ legnépesebb országa 2014 óta folyamatosan harcol a környezetszennyezés ellen, ugyanakkor a 2020-as 14. helyről tavaly visszaesett a 22. helyre a légszennyezettségi rangsorban. A legrosszabb légminőséget Hszincsiang déli részén elterülő Hotan városában mérték, ahol elsősorban a homokviharok miatt a 2,5 mikron és annál kisebb részecskék átlagos értéke több mint 100 mikrogramm volt – az ajánlott 5 helyett.

Míg Kína a 22. helyre csúszott, a legrosszabb 5 helyet Banglades, Csád, Pakisztán, Tádzsikisztán és India foglalta el.

A legszennyezettebb városi adatokat így az indiai Újdelhiben, a bangladesi Dakkában, Csád fővárosában, a tádzsikisztáni Dusanbe városában, valamint az ománi Maszkatban mérték.

Van még, ahol friss és tiszta a levegő

A városok, ahol harapni lehet a tiszta levegőt: Nouméa Új-Kaledóniában, Charlotte Amalie az amerikai Virgin-szigeteken, San Juan Puerto Ricóban, Canberra Ausztráliában, valamint Grenada fővárosában, Saint George'sban.

Fotó: Hemis via AFP

Amikor mindezt súlyozták a lakosságszámmal is, a legkisebb légszenyezettség az alábbi 5 országban volt: a Virgin-szigeteken, Új-Kaledóniában, Puerto Ricóban, a Zöld-foki-szigeteken és a karib-tengeri Saba szigetén.

Az Egyesült Államok is leszerepelt

Az Egyesült Államokat sem kerülte el a svájci vállalat, méréseik szerint a legszennyezettebb nagyváros Los Angeles, annak ellenére, hogy 2020-hoz képest tavaly már 6 százalékkal csökkentették a légszennyezettséget. Hasonlóképpen járt el Miami is, azonban Atlantában és Minneapolisban jelentősen nőtt a szennyezés – derült ki a jelentésből. Az amerikai légszennyezettség esetenkénti emelkedéséhez nagymértékben hozzájárultak az erdőtüzek, valamint a világjárvány után beinduló gazdaság is.

Ébresztőt fújtak a jelentéssel

Ez a jelentés egy ébresztő, hogy világszerte milyen rossz minőségű levegőhöz jutnak az emberek– írta Avinash Chanchal, a Greenpeace indiai kampánymenedzsere válaszul a jelentésre. Chanchal szerint a levegőszennyezést elsősorban az üzemanyagok, köztük a szén, az olaj és a fosszilis gáz égetése, valamint a mezőgazdasági tevékenységek okozzák. A megújuló, tiszta energia és a minőségi tömegközlekedés egyaránt segítenének a levegő megtisztításában.

A megoldások a levegőszennyezésre egyúttal az éghajlati válságot is kezelnék. Ráadásul a tiszta levegő belélegzése alapvető emberi jog, nem pedig kiváltság– mondta a kampánymenedzser.