Az Airbus vezérigazgatója a társaság éves közgyűlésén felszólította az európai vezetőket, hogy ne állítsák le a titán behozatalát Oroszországból az ukrajnai invázió ellenére. Guillaume Faury úgy véli, hogy a szankciók kiterjesztése a repülőgépek és hajtóművek gyártásához használt stratégiai fontosságú fém „nem lenne helyénvaló”, a cég szóvivője szerint pedig többet ártana az iparágnak, mint az orosz gazdaságnak. 

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök folyamatosan sürgeti a nyugati kormányokat újabb büntetőintézkedések meghozatalára, az kész is további lépésekre, és Boris Johnson brit kormányfő is megígérte, hogy a szövetségesek folytatják a nyomásgyakorlást Moszkvára. 

Oroszország a világ legnagyobb titántermelője, 

és az EU eddig kerülte a szénen és acélon kívül orosz árucikkek behozatalának a tilalmát, így egyelőre a titánnak való kereskedelmet sem korlátozzák.

Fotó: FRANKHOERMANN/SVEN SIMON / AFP


A cég szóvivője a hírrel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy az Airbus eddig és ezután is teljes mértékben betartja a szankciókat. Hangsúlyozta azonban, hogy a titán csupán az orosz exportbevételek csekély részét adja, viszont a tilalom hatalmas károkat okozna a légiiparnak egész Európában.

A cég kedden megerősítette a Reutersnek, hogy közvetlenül és közvetve is vásárol Oroszországtól titánt, ami az általa felhasznált teljes mennyiség felét teszi ki.

A Boeing korábban a titánszükséglete harmadát szerezte be a világ legnagyobb titángyártójától, az VSMPO-AVISMA-tól, amely 25 százalékban az állami kézben lévő Rosztek tulajdona egy novemberben megújított szerződés alapján, de márciusban bejelentette, hogy felfüggeszti a vásárlásokat. 

Szakértők szerint az Airbus részben a Safran miatt aggódik, amely titánt használ a hajtómű-alkatrészek és futóművek gyártásához. A Safran februárban közölte, hogy több hónapra elegendő titánnal rendelkezik, és a szükségletének nem egészen a felét szerzi be Oroszországból.