A brit kormány új jogszabályokat és reformokat vezet be a fogyasztóvédelem elősegítése érdekében, egyúttal fellép a hamis értékelések, az online átverések és az előfizetési csapdák ellen – számolt be róla Charged Retail.

A kormány által április 20-án bejelentett jogszabály-módosítások a Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) hatásköreit növelik, több eszközt adva a szervezet kezébe a tisztességtelen kereskedők elleni fellépéshez.

Az új jogszabályok értelmében

illegálissá válik az, ha valaki fizet valakinek azért, hogy hamis értékelést írjon, ilyet befogadjon, erre megbízást adjon, vagy bármely egyéb módon elősegítse, hogy a vásárlókat be lehessen csapni a hamis értékelésekkel.

Az új szabályozás szerint a cégeknek ezentúl könnyebbé kell tenni az előfizetések lemondásának módját és folyamatát. Emlékeztetniük kell a fogyasztókat arra, hogy az ingyenes próbaidőszak vagy a bevezetőár időszaka hamarosan lejár, és meg kell teremteniük a lehetőséget arra, hogy a szerződésből egyszerűen, költséghatékonyan és időben kiléphessenek, valamint hogy ne kelljen tovább fizetniük olyan termékekért vagy szolgáltatásokért, amelyekre már nincs szükségük, vagy amelyeket már nem is vesznek igénybe.

Fotó: Shutterstock

Ezentúl a versenyhatóság közvetlenül is érvényesítheti majd a fogyasztóvédelmi jogszabályokat, és az ügyfelekkel történő nem megfelelő bánásmód miatt akár a globális forgalmuk 10 százalékát elérő bírsággal is sújthatják az adott vállalatot.

Az új rendszer jelentős előrelépés a jelenleg hatályos végrehajtási politikához képest, amely hosszú, akár évekig elhúzódó bírósági eljárást jelent.

Biztosítjuk, hogy a fogyasztóvédelem lépést tartson a modern, digitalizált gazdasággal

– nyilatkozta Paul Scully fogyasztóvédelmi miniszter. Hozzátette, hogy a fogyasztók többé nem fognak olyan előfizetésben bennragadni, aminek nincs vége.

Egy átlagos brit háztartás az online térben csaknem 900 fontot (körülbelül 400 000 forintot) költ évente, és további 60 fontot (mintegy 27 000 forintot) dob ki fölösleges előfizetésekre.

A szabályozási reformokra a kormány szerint azért került sor, mert a koronavírus-járvány miatt az online vásárlás jelentősége megnőtt, emiatt kerültek egyre jobban reflektorfénybe a rossz üzleti gyakorlatok, köztük a hamis vélemények.

Andrea Coscelli, a CMA vezérigazgatója fontos mérföldkőnek nevezte azt a lépést, hogy a CMA hatásköreit kibővítették. Elmondta, a versenyhatóság készen áll arra, hogy segítse a kormányt fogyasztóvédelmi törekvéseinek megvalósításában.