Szlovákia kulcsfontosságú iparágát, az autóipart alaposan meggyötri az Ukrajna ellen indított orosz invázió. Lucia Kovarovic Makayová, a pozsonyi Volkswagen Slovakia szóvivője múlt pénteken bejelentette, e héten az ország vezető, mintegy 10 ezer főt foglalkoztató autógyártója alkatrészhiány miatt leáll. A nyitrai Land Rover Jaguar szintén alkatrészhiányra hivatkozva április 4. és 6. között leállította a termelést. 

A nagyszombati Stellantis (korábbi Peugeot-Citroen) egyelőre azt közölte, hogy erőik átcsoportosításának köszönhetően még nem kényszerülnek a termelés felfüggesztésére. A Zsolna mellett működő KIA Motors egyelőre szintén nem jelezte a termelés fennakadását, viszont csehországi ága, a Nosovicében termelő Hyundai március végén leállt néhány napra. A gyártók elsősorban az Ukrajnából érkező kábelkötegek, illetve a félvezetőgyártáshoz szükséges, szintén Ukrajnából érkező neon hiánya miatt kénytelenek kényszerszüneteket beiktatni. Egyszerűen nincs más választásuk az autógyáraknak, ugyanis a félvezető és a kábel fontos alkatrész – mondta Alexander Matusek, a Szlovák Autóipari Szövetség (ZAP) elnöke. Pavol Prepiak, a ZAP alelnöke szerint a karosszériába elsőként a kábelkötegeket illesztik, azaz enélkül nem is érdemes hozzálátni a gyártáshoz. Matusek attól tart, az egész évet beárnyékolja a félvezetők és a kábelkötegek hiánya. 

Szlovákia az 1000 főre jutó legyártott gépkocsik terén (147 darab) továbbra is világelső, az ágazat az ország teljes ipari termelésének 47,7 százalékát adja, a kivitelből 42 százalékkal részesedik, és a 4 autógyártó teljes beszállítói körét (ez kb. 370 céget jelent) is figyelembe véve 245 ezer embernek ad munkát.

Fotó: Jochen Eckel / Bloomberg via Getty Images

Az ország idei gazdasági növekedése a korábban várt 5 százalék körüli szint helyett legfeljebb 2-2,5 százalékos lesz, ám ha az autóágazat a kényszerleállások miatt rosszul teljesít, akkor az ez évben várt 8-9 százalékos infláció mellett a GDP-növekmény még inkább közelíthet a nullához. 

További komoly veszélyt jelent, ha esetleg akadozna az Oroszországból érkező földgázellátás. A Szlovák Nemzeti Bank (NBS) becslése szerint egy 20 százalékos visszaesés az idei éves össztermék növekedési ütemét 0,6-1,4 százalékponttal faragná le. 

Aranyalapra helyezné a rubelt Moszkva

Az amerikai olaj- és aranykereskedelmi korlátozások nyomán Moszkva egy lépéssel közelebb juthatott az aranystandard bevezetéséhez.

Peter Kazimír, a jegybank elnöke a pénzintézet múlt héten ismertetett előrejelzésekor közölte: az elkövetkező két évben Szlovákia gazdaságára csak rossz vagy még rosszabb forgatókönyv vár. A minimális gazdasági növekedés mellett jövőre akár 10-14 százalékra is felkúszhat az éves infláció üteme. Már csupán a munkanélküliség terén nem rontották az előrejelzést: napjainkban az állástalanok aránya éppen 7 százalék alatti, ami szlovákiai mércével mérve jónak mondható, sőt egyelőre több 10 ezer ukrán menekültet is foglalkoztatni tudna a gazdaság – eddig egyébként az 58 ezer ideiglenes menedékkérőből mintegy 1500 ukrajnai menekült helyezkedett el a szlovák munkaerőpiacon.