Döbbenetes különbségek vannak az elektromostöltő-ellátottságban és -lefedettségben az tagállamai között – hívja fel a figyelmet az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). Két országban koncentrálódik a hivatalos töltőpontok csaknem fele: Hollandiában, ahol 90 284, illetve Németországban, ahol 59 410 ponton vételezhetnek áramot a villanyautósok. 

2022-06-08 10:11:57 ARNHEM - King Willem Alexander during the opening, the charging of an electric truck, of the Elaad Testlab for electric vehicles and the associated charging infrastructure. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN netherlands out - belgium out (Photo by ROBIN VAN LONKHUIJSEN / ANP MAG / ANP via AFP)
Vilmos Sándor holland király elektromos kamiont tölt Arnhemben 
Fotó: ROBIN VAN LONKHUIJSEN / ANP via AFP

A hollandoknak egyébként egyedül annyi töltőpontjuk van, mint másik 23 uniós tagállamban együttvéve. A legrosszabb a helyzet Cipruson, ahol összesen 57 helyen tudnak áramot tankolni a lemerült akkumulátorokba. Kelet- és Nyugat-Európa között és magában Nyugat-Európában is markáns törésvonal húzódik a villanyautókat kiszolgáló infrastruktúra területén. Sokatmondó, hogy a Hollandiánál hatszor nagyobb Románia például az uniós töltőpark mindössze 0,4 százalékával rendelkezik. (Magyarország 0,8 százalékkal.) 

Az ACEA-nál látják és értékelik az utóbbi fél évtizedben az infrastruktúra kialakítása terén tett erőfeszítéseket, melynek nyomán 180 százalékkal, 307 ezerre gyarapodott a töltési pontok száma, ugyanakkor folyton hangsúlyozzák, hogy ennél jóval dinamikusabban és összehangoltan kell fejleszteni a töltőhálózatot, hogy az elektromos autózás elterjedésének ezen fizikai akadályát – amennyire lehet – felszámolják. 

A legfrissebb szakmai elemzésük szerint 2030-ra 6,8 millió töltőpontnak kellene lennie az EU-ban, ez a mai mennyiség több mint hússzorosa, s ez eleve jelzi a probléma súlyosságát. Sőt, még intenzívebb beruházáshullámra lenne szükség, ha valóban betiltják az EU-ban 2035-től a fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek forgalmazását. 

Ebből azonban aligha lesz valami, hiszen a javaslat – amely átment az Európai Parlamenten – megbukhat a legnagyobb járműgyártó és felvevőpiac, Németország ellenállásán. Így viszont kérdésessé válhat a kitűzött klímacélok elérése is, ami alapesetben 2030-ra a közlekedés károsanyag-kibocsátását 55 százalékkal csökkentené. 

Az unió által elfogadott e-infrastruktúra-fejlesztési terv az ACEA szerint nincs szinkronban a valósággal, a lobbiszervezet elégedetlen annak végrehajtásával is. Eric-Mark Huitema, az ACEA főigazgatója erőteljesen kritizálta az egyes országok hozzáállását, ami hatalmas fehér foltokat eredményez Európa térképén, s egy-egy hosszabb villanyautós túra lehetőségét is nagyban korlátozza. Az ACEA ezért az uniós fejlesztési program újratervezését szorgalmazza Brüsszelnél.