Magyarország a 16. helyen szerénykedik az Európai Unióban a villanyautók értékesítési rangsorában, idehaza az idei második negyedévben összesen 993 elektromos autót (BEV) sikerült értékesíteni – hathatós állami támogatással. 

Jóllehet ez is előrelépést jelent az egy évvel korábbi állapothoz képest, méghozzá 48 százalékosat: akkor ugyanis 668 új elektromos autót helyeztek üzembe Magyarországon áprilistól június végéig. Ha csak a százalékos bővülést nézzük, akkor akár elégedettek is lehetnénk, hiszen az EU egészében 11,1 százalékos volt a bővülés, ami meglehetősen szerény adat a korábbi száguldáshoz viszonyítva. 

A 27 uniós tagállamban 233,4 ezer teljesen elektromos új jármű kapott rendszámot a tárgyidőszakban. Borúsabb a kép, ha az elektromos autók részesedését tekintjük az értékesítésben, hiszen hazánkban a második negyedévben eladott 28 725 darab új személygépkocsiból a 993 villanyautó csak 3,45 százalékot képvisel, azaz minden harmincadik idehaza eladott új autó elektromos hajtású. Ez az arány az átlagában 9,9 százalékos. 

Arra vonatkozóan nincs adat, hogy ebből a kontingensből mennyi volt a reexport, azaz az itt megvett és külföldre vitt járművek száma. A negyedévben a négy meghatározó európai piac közül Spanyolország mutatta a legdinamikusabb növekedést, ott 22 százalékos éves pluszt jelentett a 7085 darabos értékesítési adat. 

Mögötte Franciaország következik a sorban 18,6 százalékkal és a 49 834 villanyautóval. Európa legnagyobb autópiacán, Németországban éves bázison félszázalékos visszaesést és 83 729 darabos forgalmat regisztráltak. A négyek közül legrosszabbul a 19,6 százalékos zuhanást produkáló olasz piac teljesített, 13 654 darabos mutatóval. 

A Dacia Spring electric subcompact car is cleaned as it is on display during the International Motor Show (IAA) Germany, on September 8, 2021 at Koenigsplatz in the center of Munich, southern Germany. - Germany's revamped IAA auto show, one of the world's largest, is celebrating all things car-related, but climate concerns and pandemic woes threaten to spoil the party. (Photo by Tobias SCHWARZ / AFP)
Fotó: Tobias Schwarz / AFP

Növekedési dinamika alapján az Európa-bajnoki címet ezúttal Románia szerezte meg, ahol az elektromos Dacia modellek tarolnak: 412 százalékos volt a bővülés, ehhez 2352 BEV eladása kellett. Megjegyzendő, hogy a Dacia Spring sikermodell alapára Magyarországon 7,8 millió forint, azaz nem tartozik a kifejezetten olcsó modellek közé, igaz melyik villanyautóról mondható el ez? A második helyen Ciprust találjuk, ahol a 395 százalékos javuláshoz elég volt 87-tel több autó eladása: 22-ről 109-re nőtt a forgalom a szigetországban.

A tölthető hidridek (plug-in hibridek, PHEV) népszerűsége sem verdesi az eget Magyarországon. A második negyedévben az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint a tavalyi 1126-ról 1165 darabra, azaz 3,5 százalékkal nőtt a forgalmuk. 

A Dacia Spring electric car is being charged at the International Motor Show (IAA) Germany, on September 8, 2021 in Munich, southern Germany. - Germany's revamped IAA auto show, one of the world's largest, is celebrating all things car-related, but climate concerns and pandemic woes threaten to spoil the party. (Photo by Tobias SCHWARZ / AFP)
Fotó: Tobias Schwarz / AFP

Ahogy az egyre erősebb akkumulátoroknak köszönhetően nőnek a hatótávolságuk, úgy csökken a PHEV autók iránti kereslet, a vásárlók inkább a full-elektromos hajtás mellett teszik le voksukat. A tölthető hidridekből 12,5 százalékkal kevesebb fogyott (206 501 darab) az unió 27 országában. 

A nem tölthető hibridek még (HEV) tartják az állásaikat, náluk 2,2 százalékos keresletcsökkenést tapasztaltak, ez így is 534 754 HEV eladását jelenti. A magyar kereskedésekben 10 384 HEV-ről állítottak ki számlát, ez a tavalyi mennyiségnél 17,9 százalékkal kevesebb.

Nagy kérdés, hogy a rezsicsökkentés csökkentésével miként alakulnak a hazai villanyautó-eladások, hiszen a piaci áron való otthoni töltés, köznyelven töltikézés brutálisan megdrágul augusztustól. Az eddig ismertetett kormányzati információk alapján egy hagyományos dízel üzemanyagszámlájával azonos szintre fut fel a villanyautóké – amíg tart az üzemanyagárstop, azaz jelen állás szerint októberig. 

Ha piaci áron kell majd azután tankolni, az sem ösztönzi majd a tömeges áttérést a villanyautózásra, mivel a kocsik közötti árkülönbözet alapján az elektromos autó vásárlása és üzemeltetése a valószínűleg soha meg nem térülő vállalkozások kategóriáját gyarapítja.