Az európai logisztikai területek kínálata új mélypontra esett, az átlagos üresedési ráta a régióban kevéssel 2,3 százalék alatt van, ami 50 bázispontos csökkenés az előző évhez képest – derül ki a CBRE legfrissebb kutatásából.

Szigetszentmiklós, 2021. november 29.Áruszállító kamion érkezik lerakodáshoz a dinamikusan fejlődő Pest megyei agglomerációban, Szigetszentmiklós ipari parkjába, a Mester utcába.MTVA/Bizományosi: Faludi Imre ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt. Szigetszentmiklós, 2021. november 29.
Áruszállító kamion érkezik lerakodáshoz a dinamikusan fejlődő Pest megyei agglomerációban, Szigetszentmiklós ipari parkjába, a Mester utcába.
MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Fotó: Faludi Imre / MTI

A rendelkezésre álló eszközök alacsony szintje korlátozza a bérlőknek felajánlható egységek számát, így a tulajdonosok jó néhány igényt nem tudnak kiszolgálni. A lassabb negyedév ellenére az év végéig a bérbeadás 2022 harmadik negyedévében 19,56 millió négyzetmétert tett ki. Ez 2,2 százalékos csökkenés a tavalyi esztendő azonos időszakához képest, amikor a kihasználtság elérte a 20 millió négyzetmétert, ami azt mutatja, hogy a kereslet továbbra is erős, különösen a termelési és feldolgozóipari ágazatokban.

A kereslet és a kínálat közötti egyensúlyhiány továbbra is nyomást gyakorol a bérleti díjakra, és a harmadik negyedévben több helyen is újabb emelkedésről számoltak be a prémium bérleti díjaknál. 

A tavalyi év harmadik negyedéhez képest Amszterdamban 25 százalékkal nőttek ebben a kategóriában a bérleti díjak, Lyonban 13, Bristolban 12, Koppenhágában pedig 8 százalékos emelkedés volt tapasztalható.

„Európa több helyszínén történelmi mélyponton van az üresedés, a kínálati választ pedig a magas hitelfelvételi, a növekvő építési költségek és a magasabb kilépési hozamok akadályozzák – fejtette ki Simon Blake, a CBRE EMEA ipari és logisztikai üzletágának vezetője. – Ezek a tényezők együttesen ideiglenesen ellehetetlenítenek bizonyos fejlesztéseket, és mind a bérleti díjak növekedésén, mind az indexáláson keresztül magasabb bérköltségeket eredményeznek.”

„Az elmúlt két évben jó néhány rekordot jelentő negyedévet láttunk, és nem számítottunk arra, hogy ez a rendkívüli tendencia megmarad” – tette hozzá Joerg Kreindl, a CBRE EMEA ipari és logisztikai üzletág bérlői részlegének vezetője. 

A logisztika iránti kereslet alapjai még mindig jobb helyzetben vannak, mint más európai kereskedelmi ingatlanágazatoké, de a makrogazdasági háttér miatt némi óvatosság is látszik a bérlők részéről.

„A harmadik negyedévben a hazai ipari és logisztikai piacon a bérlői kereslet rekordmagasságba emelkedett, amit legnagyobb részben a főváros környéki ingatlanok iránti igények töretlen bővülése okozott. A fejlesztői aktivitás is erős, az elmúlt negyedévekben tapasztalt csúszások miatt az év második felében tetőzik az új kínálat szintje – mondta el a magyarországi piac vonatkozásában Borbély Gábor, a CBRE kutatási igazgatója. – Az idén a 3 millió négyzetméteres budapesti piacon félmillió négyzetméter fölött lesz mind a bérbeadási, mind az építési volumen, ami erősödést jelent az előző évhez képest. 2023-ra vonatkozóan óvatosabb a becslésünk, de a jelenlegi 5 százalék alatti kihasználatlansági szint bizalomra ad okot, a bérleti díjak pedig reálértékben is tartják magukat, ami más szektorról nem elmondható.”