Annak ellenére, hogy az elmúlt két karácsonyt a koronavírus-járvány miatt elrendelt lezárások miatt a brit lakosság is különböző megszorítások közepette töltötte, a szigetországban élő felnőttek mintegy 75 százaléka idén sem tervez nagy felhajtást karácsonykor, 70 százalékuk pedig még a tavalyihoz képest is vissza akarja fogni kiadásait – derült ki az Accenture megbízásából készült felmérésből.

New Year's Eve, Shoppers at the Christmas Market on Edinburgh's Princes Street during New Year's Eve. Picture date: Friday December 31, 2021. (Photo by Jane Barlow/PA Images via Getty Images)
Fotó: Jane Barlow / PA Images / Getty Images

A lakosság csaknem fele, vagyis 49 százalék tervezi, hogy visszafogja az ajándékok vásárlását, 46 százalék pedig a vendéglátáson takarékoskodna.

Valamivel több, mint a felnőttek egyharmada, egészen pontosan 35 százalék általában véve a társasági életét és az otthoni fogyasztásra szánt ételek és italok vásárlását mérsékelné.

Azok közül egyébként, akik karácsonykor kiadásaik csökkentését tervezik, majdnem minden második (45 százalék) azt tervezi, hogy költségvetésbarát szupermarketekben vásárol be élelmiszerekből.

A nagy vásárlási akciók is gellert kaphatnak az Egyesült Királyságban év végén, hiszen mindössze a 18 év felettiek kétötöde tervezi, hogy a tavalyinál jobban kihasználja az olyan kedvezményes eseményeket, mint mondjuk a fekete péntek.

A nagy karácsonyi ünneplést tervező, a brit társadalom mintegy 16 százalékát kitevő kisebbségnek ugyanakkor csupán a 38 százaléka mondta, hogy a megtakarításaihoz kell nyúlnia ebből a célból, 44 százalék viszont idejekorán kezdi a vásárlásokat, hogy jobban eloszthassa a költségeket.

A fogyasztási kiadások tervezett csökkentése
 

Kelly Askew, az Accenture kiskereskedelmi hálózat vezető stratégája a kutatás kapcsán kiemelte:

Az a tény, hogy a vásárlók idén kevesebbet költenének karácsonyi ajándékokra, jól tükrözi, hogy mennyire rossz a hangulat az idei ünnepek előtt.

„Mivel a fogyasztók évről évre korábban kezdik meg a vásárlást, hogy a költségeket arányosítsák, a kiskereskedőknek ideje kreatívabbá tenniük a marketinget, és fantáziadús megoldásokat kínálni vásárlóiknak, nem pusztán termékeket – tette hozzá. – A kiskereskedőknek arra is törekedniük kell, hogy edukálják, azaz oktassák a fogyasztókat és a családokat, segítve őket abban, hogy lehetőség szerint gazdaságosan és fenntartható módon vásároljanak. Ha egyértelmű lépéseket teszünk az emberek támogatására ebben a nehéz időszakban, könnyebben célt érhetünk, és a fogyasztókat egyúttal fokozottabb lojalitásra ösztönözhetjük.”

A Bloomberg által szemlézett felmérésből az is kiderült, hogy 

az emberek négyötöde az elmúlt fél évben már valamilyen formában spórolni kezdett.

Úgy tűnik, hogy különösen a szülők állítják élére a fontokat és pennyket: a 12 és 18 év közötti gyermekeket nevelők 73 százaléka már mérsékelte vagy mérsékelni tervezi kiadásait, például lejjebb csavarta a fűtőtest termosztátját. A gyermektelen válaszadók esetében ez az arány csak 56 százalékot ér el.

Nem aggódik a fogyasztás miatt a világ legnagyobb sörgyártója

A versenytársakkal szemben továbbra is optimista a sörpiaci kilátásokat illetően a belga Ab InBev.