Az Északi-sarkkörön keresztül feleannyi idő alatt lehet eljuttatni az orosz olajat Ázsiába, mint a balti-tengeri kikötőkből a Szuezi-csatornán át, és Moszkva ki is használja ezt a lehetőséget. A Bloomberg hajókövető adatai szerint úton van Kína felé a Vaszilij Dinkov nevű, különleges jégtörő tanker, amelyet még október végén töltöttek fel Murmanszkban. A viszonylag kis kapacitású hajó a hét végén már átjutott a Bering-szoroson, és várhatóan jövő kedden érkezik meg célállomására, a délkelet-kínai Zsicsao kikötőjébe 3300 mérföldes útja végén.

Northwest Passage, Canadian coast guard icebreaker Amundsen breaks through ice to the west of Cornwallis Island in the Canadian Arctic. Scientists from the ArcticNet research consortium, which is based at Universite Laval in Quebec City, are travelling through the Northwest Passage mapping the sea floor and studying marine life. (Photo by Alice Li/The Washington Post via Getty Images)
A globális felmelegedéssel és a jég olvadásával egyre több kereskedelmi hajó használhatja az északi útvonalat. 
Fotó: The Washington Post / Getty Images

Az egyelőre még nem világos, hogy a logisztikai változtatás valójában mennyire lesz jelentős Oroszország számára, ez ugyanis az időjárási viszonyok alakulásától függ. Eddig az ország Jeges-tengeren kitermelt olajának döntő részét Murmanszkban gyűjtötték össze a kisebb tankerekről. Ezt követően nagyobb hajókra rakodták át, hogy főként Európába szállítsák.

Ez a azonban a következő hetekben lényegében leáll, mivel az december 5-től betiltja az Oroszországból származó tengeri olajbehozatal nagy részét. Kína viszont Indiával együtt nagy mennyiségben vásárolja a felszabaduló, diszkontáron kínált orosz olajat. Az ország legnagyobb olajexportőre, a Rosznyefty bővítette tankhajóbérlő üzletágát, hogy a nyugati szankciók megkerülésével házhoz szállíthassa a vevőknek az olajat.
Richard Matthews, a londoni E. A. Gibson Shipbrokers vezető kutatója szerint a Vaszilij Dinkov nagyon fejlett hajó, de csupán nyolc olyan különleges jégtörő van, amely képes megtenni ezt az utat, így „valószínűtlen, hogy nyárig jelentős mennyiség szállítható ebben az irányban”. 

A Dinkov azon három tanker egyike, amelyeket kifejezetten arra építettek, hogy Lukoil Barents-tengeri exporttermináljából Murmanszkba szállítsák az olajat, ami általában két hétig tart. Ezt a feladatát azonban most nem tudja teljesíteni.
Katona Viktor, a Kpler olajipari elemzőcég vezető nyersolaj-elemzője szerint is nyáron lesz létfontosságú az északi-tengeri útvonal. 

„Európa már most le van zárva az oroszok előtt. Ha ők nem vásárolnak, akkor minek megkerülni az egész világot, amikor az északi-tengeri útvonalon húsz nap alatt el lehet jutni Kínába?”

– emlékeztetett. Ráadásul a globális felmelegedéssel, a jég fokozatos olvadásával az északi-sarkköri útvonal minden évben egyre jobban járható lesz, nő majd a kereskedelmi hajóforgalom és persze az ezzel járó környezeti kockázatok. 

RUSSIA-ROSNEFT-OIL-TANKER, A picture taken 16 May 2006 shows the "Rosneft" oil tanker "Belokamenka" anchored in Kola bay, near the Russian nothern seaport of Murmansk. The offshore transshipment terminal "Belokamenka" is a key terminal for the Russian Rosneft group's exportations to Europe and the United States. AFP PHOTO LUCIE GODEAU (Photo by LUCIE GODEAU / AFP)
A Rosznyefty házhoz szállítja a vevőknek az olajat, hogy kikerülje a szankciókat. 
Fotó: Lucie Godeau / AFP

Az állami tulajdonban lévő orosz energiaóriás, a Rosznyefty is növelheti az északi-tengeri útvonalon áthaladó nyersolaj mennyiségét. A cég Vosztok Oil megaprojektje több olajmezőből áll, kimondottan az északi-tengeri útvonal kihasználására alapoz, és a becslések szerint 2024-re napi 500 ezer hordónyi olajat termel ki. 

A Rosznyefty sajtóközleménye szerint a Szever-öböl kikötőjében már épül Oroszország legnagyobb olajkereskedelmi terminálja, amely biztosítani fogja a Vosztok Oil mezőiről származó olaj szállítását ezen az útvonalon. Bár a rövidebb szállítási út csökkenti a károsanyag-kibocsátást, félő, hogy hozzájárul a globális felmelegedés gyorsulásához. Az Északi-sarkvidéken áthaladó nagyobb forgalom növeli ugyanis a légszennyezést, 

amikor a leülepedő korom sötétre festi a jég felszínét, az több napenergiát nyel el, és még jobban felgyorsul a felmelegedési folyamat.

A távolság és a helyi katasztrófaelhárítási képességek hiánya miatt az esetleges balesetek is problémásabbak lennének a szokásosnál. „Nem tudom, a világnak ezen a részén hogyan lehetne eltakarítani egy olajszennyezést” – vetett fel csupán egyet a gondok közül Richard Matthews.