A németországi személygépkocsi-gyártás novemberben már a hetedik egymást követő hónapban nőtt: az üzemekben közel 386 ezer autót szereltek össze. Ez 25 százalékos növekedés az előző év azonos hónapjához képest – derül ki a Német Autóipari Szövetség (VDA) adataiból.

Production of e-vehicles at VW in Zwickau
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az év eleje óta mintegy 3,2 millió járművet gyártottak az országban, 12 százalékkal többet, mint az előző év január és november közötti időszakában.

A növekedés ellenére a járvány előtti szintet még mindig nem sikerült elérni: a 2019. január és november közötti periódushoz képest 28 százalékkal marad el a gyártás volumene. Novemberben több mint 206 ezer autót helyeztek újonnan forgalomba, 31 százalékkal többet, mint tavaly novemberben. Az idei év első tizenegy hónapjában mintegy 2,3 millió új kocsi gördült le a gyártósorokról, 2 százalékkal kevesebb, mint az előző év azonos időszakában.

A villanyautók regisztrációja novemberben 50 százalékkal emelkedett az előző év azonos hónapjához képest, és közel 103 ezer darabot ért el.

Először fordult elő, hogy egy hónap alatt több mint százezer elektromos járművet adtak el, sőt: az e-autók aránya az összes regisztráción belül novemberben több mint 39 százalékra emelkedett, ami szintén új rekord. Az év eleje óta összesen mintegy 659 ezer elektromos kocsit helyeztek forgalomba, az eladások így 10 százalékkal meghaladják az előző év azonos időszakában mért értéket.

Az előző hónapban körülbelül 280 ezer autót exportáltak, ez 26 százalékos növekedés 2021 novemberéhez képest. Idén eddig 2,4 millió személygépkocsit értékesítettek külföldön, ami 11 százalékkal haladja meg a tavalyi adatokat, ám 28 százalékkal marad el a koronavírus-járvány előtti, 2019-es évtől. A VDA szerint az alapanyagok hiánya, a magas energia- és nyersanyagárak, a globális valamint az orosz–ukrán háború miatti általános bizonytalanság még mindig visszafogja a piacot és a termelést.

Németországban több mint 800 ezer ember dolgozik közvetlenül az autóiparban, a kapcsolódó ágazatokkal együtt ez a szám 3 milliót tesz ki. Érdekesség, hogy Magyarországon mintegy százezer embert foglalkoztatnak közvetlenül a szegmensben. Összességében az európai autóipar több mint 12 millió embernek biztosít munkahelyet, a szegmens húzóágazat az öreg kontinens jó néhány országában.

Az EU évente több mint 5,7 millió gépjárművet exportál, 79,5 milliárd eurós kereskedelmi többletet eredményezve az uniónak. A személygépkocsi-export legfontosabb célországai között az Amerikai Egyesült Államokat, Nagy-Britanniát és Kínát találjuk. A szegmenst azonban megtépázta a járvány, a csiphiány, az infláció és az orosz–ukrán háború. 

Elkeseredett küzdelmet vív a kínai piacért a VW csoport

A Volkswagen még mindig a legnépszerűbb külföldi autógyártó Kínában, ám jön fel a Tesla, a nyomában pedig ott loholnak a kínaiak is. Valószínűleg jó húzás a helyi piacot jól ismerő kínai szakemberek pozícióba emelése. A német konszernnek fontos a hatalmas ország piaca, hiszen a cég összes újautó-értékesítésének 37 százaléka és a teljes profitjának a 15 százaléka innen származik.