Az online sportfogadás éveken keresztül szárnyalt, azonban a gazdasági problémák, a piacot uraló óriásvállalatok és a csökkenő érdeklődés egyre több bukmékert kényszerít arra, hogy bezárják kapuikat – írta a Bloomberg.

Male,Fan,Watching,Football,Play,Online,Broadcast,On,His,Laptop, Male fan watching football play online broadcast on his laptop, cheering for favourite team and betting at bookmaker's website. Lucky man celebrating victory after winning jackpot in online casino.
Fotó: Shutterstock

A katari világbajnokságnak eddig sok meglepő fordulata volt, de arra kevesen számítottak, hogy az online sportfogadás felfordulása is köztük lesz. Bár a mérkőzések iránti érdeklődés nem csökkent, a nézők már nem szórnak el annyi pénzt, mint régen: az súlyos gazdasági problémákkal küzd, amit a lakosság is megérez, és ilyenkor még a gyors meggazdagodás gyenge ígérete sem annyira vonzó, mint általában.

Az online szerencsejáték-piac megoszlása az EU-ban
 

Az európait követő ázsiai piacok is hasonló problémákkal küzdenek. Kína, mint az ágazat keleti vezetője, a zéró-Covid-stratégiával összhangban több helyen is betiltotta a sporteseményeket és a szerencsejátékot, emellett pedig Japánban is visszaesett a fogadási kedv. Világszinten a legnagyobb kivétel az USA volt, ahol a sportfogadás 2018 óta a legtöbb tagállamban legálissá vált. Az amerikaiaknak ez az első világbajnokságuk, ahol nem csak a kedvenc csapatuk nyerhet nagyot, azonban a vártnál így is kevesebben mentek el fogadni – igaz, ez 1,8 milliárd dollárt jelentett.

A csökkenő érdeklődés mellett a piacon a nagyvállalatok „monopóliuma” is komoly gondot okoz, főleg a kisebb cégeknek. A hazai Szerencsejáték Zrt., az amerikai FanDuel és DraftKings, vagy a rengeteg offshore, gyakran orosz pénzből működtetett online fogadóirodákhoz hasonló vállalatok uralják a szektort, s bár a világjárvány idején rengeteg új internetes bukméker nyílt meg, a lecsillapodó gazdasági helyzetben már nem tudnak versenyezni. 

Ezen pedig a korábbi marketingdöntések sem segítenek. A legtöbb új cég hatalmas reklámkampányokkal és szponzorációkkal próbálták magukat népszerűvé tenni,

az amerikai MaximBet például az első hat hónapban 3,7 millió dollárt költött marketingre,

ami az elemzők szerint több mint kétszerese volt a bruttó játékbevételének. Májusban nagy dobra verték, hogy a 200 millió Instagram-követővel rendelkező rapper, Nicki Minaj lesz a vállalat befektetője, tanácsadója és márkanagykövete. Alig egy hónapja, november 16-án pedig bejelentették, hogy bezárnak, mivel nem találtak befektetőket. Belsős információk szerint a MaximBet tiszavirág-életű pályafutása során kevesebb mint 10 ezer ügyfelet gyűjtött össze.

Bár Daniel Graetzer, a fogadóiroda alapítója vitatja ezt a számot, utólag elmondta, hogy bár csak két évvel korábban indította volna el a MaximBetet, és több pénzt gyűjtött volna, amikor még könnyebb volt ezt megtenni, ugyanis szerinte „a piaci körülmények brutálisak voltak az elmúlt 12-18 hónapban”.

Manapság a befektetők gyakran vonakodnak a sportfogadási cégek finanszírozásától, részben azért, mert a DraftKings részvényárfolyamának jelentős csökkenése (81,11 százalékos esés a 2021-es történelmi csúcshoz képest) lehűtötte az érdeklődést a cégek tőzsdére vitele iránt, ami elhalványította a jövedelmező kilépés kilátásait

– mondta Chris Grove, az Eilers & Krejcik Gaming emeritus partnere és a korai fázisú sportfogadási cégek befektetője.

Az online fogadóirodák bezárása már most nyomot hagyott a profi sportcsapatok világában is. Tavaly a Fubo szponzori megállapodást kötött a New York Jetsszel, amelynek keretében a MetLife Stadionban egy hatalmas Fubo-márkás VIP-páholyt nyitottak, ahol a szurkolók kioszkokban vagy okostelefonon keresztül fogadhattak a meccsekre. Most, hogy a Fubo a csőd szélére került, és kiszállt a fogadási iparágból, a Jets beperelte a céget, azt állítva, hogy még mindig hatalmas összeggel tartoznak a csapatnak. A Fubo szóvivője szerint a Jets panasza alaptalan, és a vállalat meg fogja védeni magát.