Ahogy a személyautók, úgy a haszonjárművek értékesítésében sem volt sikerév a 2022-es. Az előbbieknél darabszámban 4,6, az utóbbiaknál 14,6 százalékos visszaesést mutat az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss statisztikája. A 3,5 tonna alatti kisteherautóktól a kamionokon át az autóbuszokig húzódó jármű-kategóriában 1,6 millió darabos értékesítést regisztrált az ACEA, vagyis a pandémiát megelőző év 1,7 millió teljesítményét még most sem tudta elérni a piac. 

Truck,Parking,This,Immage,Canuse,For,Delivery,,Transportation,,Road,,Traffic,
A kamionok értékesítésénél volt tavaly a legdinamikusabb a bővülés az Európai Unióban.
Fotó: Shutterstock

Az unásig ismert indokok között az ukrajnai háború és a globális megugrása által keltett gazdasági bizonytalanságok szerepelnek az első helyen. 

A haszonjárműgyártásban továbbra is érezteti a hatását az alkatrészhiány, 

a kínai lezárásoknak a beszállítói láncokat érintő negatív hatása és az, amire az utóbbi években mindent rá lehet kenni: a csiphiány, jóllehet ezen a területen hatalmas előrelépés történt az utóbb időben. 

Amíg azonban a személyautóknál a kereslet folyamatos növekedését gyártói oldalról nem tudták kezelni, a cégeknél más a helyzet: a flottacseréket a vállalatok addig húzzák-halasztják, amíg csak lehetséges, illetve amíg az amortizációval ki nem tudják termelni az új járművek beszerzéséhez szükséges finanszírozási forrásokat.

A helyzet azonban folyamatosan javul, a mínuszok egye szűkülnek, sőt egyes hónapokban kiugró szezonális adatokkal találkozhattunk. Jó példa erre a buszeladásoknak a nyári vakációs utazásokat megelőző májusi 33 százalékos bővülés.

Haszonjármű-eladások az EU-ban
 

A decembert már csak 5,1 százalékos éves alapú visszaesés jellemezte az unió 27 tagállamában, viszont valamennyi járműszegmensnél negatív előjelet láthatunk. A négy meghatározó piac eltérő teljesítményt mutatott. Míg Franciaország 14,2 és Olaszország 8,3 százalékos veszteségben volt, addig a legnagyobb európai piacon, Németországban 8,4, míg a negyedik helyen szereplő Spanyolországban 15,2 százalékos pluszt regisztrálhattak. Ez utóbbi azonban csak szépségflastrom volt, hiszen a teljes év teljesítményét illetően mind a négy piacon két számjegyű mínuszt könyvelhettek el. 

A németeknél 11, a franciáknál 17,7, az olaszoknál 10,5, míg a spanyoloknál 16,7 százalékos volt az éves visszaesés. 

A 2022-es évet a magyar piac a 14,6 százalékos uniós átlagnál gyengébb, 15,5 százalékos visszaeséssel, 24 048 darabos értékesítéssel zárta.

Ami az egyes szegmenseket illeti, 2022-ben a kamionok voltak a kereskedők kedvencei, belőlük 256 ezret adtak el az EU-ban, 6,5 százalékkal többet az előző évinél. Figyelemre méltó a 3,5 tonna alatti, tehát Ford Transit kategóriájú haszonjárművek piacának összezuhanása: az 1,3 milliós darabszám 18,1 százalékos éves visszaesést takar, az unióban egyedül Ciprus zárt pozitív eredménnyel, még ha szerény 1,2 százalék szerepel is a neve mellett. 

Magyarországon tavaly 23 százalékkal kevesebb, 17 652 kishaszonjármű kelt el. 

Decemberben csak a szlovákok akadályozták meg, hogy negatív rekorderek legyünk az EU-ban, 

náluk 47,3, nálunk 43,5 százalékos volt az éves keresletcsökkenés a legnépszerűbb kategóriában.

A Transit és a kamion közötti teherautó-kategóriában viszont Magyarország a 3,2 százalékkal bővülő teljes piachoz hasonlóan a nyertesek közé tartozott: nálunk 27,5 százalékos volt az éves bővülés, ez 5705 közepes és nagy méretű teherautó értékesítését jelzi.

Tavaly az új autóbuszok uniós regisztrációja 5,1 százalékkal csökkent, mivel a márciusban, májusban és októberben tapasztalt javulás nem volt elegendő ahhoz, hogy az egész éves eredmény pozitív tartományba lendítse át. Nálunk csak 691 új buszra szereltek rendszámot, szemben az egy évvel korábbi 1010-zel. Ez 32,6 százalékos visszaesésnek felel meg.