BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Őrült akciót vezettek be a kínai webáruházak: mostantól filléres ajánlatokkal árasztják el az internetet – a legújabb iPhone-t is durván leárazhatják

Az eredetileg egyetlen napra, november 11-re kitalált Szinglinap mára elvesztette a varázsát, az idén már öthetes akciósorozattal készül az Alibaba és a JD.com a vásárlási őrületre. Ha lesz egyáltalán, mert a kínai vásárlók pénztárcáját már egyre nehezebb ilyen eszközökkel megnyitni. Az árusok bevetik a mesterséges intelligenciát is.

Szokatlan húzásra ragadtatták magukat a nevezetes Szinglinap, azaz november 11. főszereplői, azaz a kínai e-kereskedelmi óriásvállalatok: az eredetileg egyetlen napra szorítkozó hiperakciós online vásárlási őrületet öt hétre (!) húzták szét, hátba ettől beindul a pénzére egyre jobban vigyázó kínai (és külhoni) fogyasztó. 

Kínai szinglinap
Tavalyi kép: folyik a valódi kínai szinglinapon online megrendelt áruk kiszállítása a JD.com raktárából /  Fotó: AFP

Az érdeklődést szokásosan hatalmas leárazások jellemzik, melyekből minden napra jut – ígérik a szervezők, akik platformjaikon összehozzák a kínálatot a kereslettel. A korábbihoz képest lanyha kínai fogyasztás fellendítése alapvető gazdasági cél, ebben

  • az Alibaba
  • és a JD.com

is egyetért. Az amerikai–kínai kereskedelmi és vámháború eszkalálódása, a hazai verseny fokozódása, az ingatlanpiaci válság, de még a természeti katasztrófákkal súlyosbított honi időjárás is negatív hatással van a vásárlási hajlandóságra. 

Mennyire vevők a kínaiak a százforintos jégeralsóra? 

Nagy kérdés, hogy olyan ajánlatokkal, mint a szállítással együtt mindössze 30 dollárcentért kínált, 50 ezer darab termo jégeralsó online kiárusítása mekkorát tud dobni a GDP-n és a kiskereskedelmi forgalmon. Ezt a JD.com kínálja, amely emellett százezer termékre aggatja az „év legalacsonyabb árcéduláját” az öthetes kampányidőszak alatt. 

A Reuters által megkérdezett fogyasztók lelkesedése összességében fékezett habzásúnak mondható, egyikük csak egy kényelmes sportcipő után vágyott, de a sűrű kínálatban nem talált magának megfelelőt. Lehet persze, hogy túl igényes az illető, vagy nem támaszkodott kellőképpen a mesterséges intelligenciára (MI), amelyet bevetettek az idei akciósorozatban, hogy a gyakorlatlan is segítse, navigálja a potenciális vásárlót a számára (?) ideális termék megtalálásában. 

A lényeg, hogy ha úgy is ott jár, akkor költsön is valamennyit. 

Szakértők szerint az MI megdolgoztatása megtérülő vállalkozás, keresési és ajánlási tippjeivel akár 10 százalékkal is több kattintásra, s ezzel termékszemlézésre ösztökéli a kijelző vagy a képernyő előtt ülő, bizonytalankodó „áldozatát”.

Meddig tartható fenn az érdeklődés? 

A JD.com október 9-én indította el kampányát, ami egybeesett Kína munkába való visszatérésével a nyolcnapos Aranyhét után, de a ByteDance Douyin alkalmazása, vagyis a TikTok honi testvéralkalmazása is e napon kezdte a promócióit. Az Alibabánál, amelytől a Szinglinap alapötlete származik, s amely 7 milliárd dollárral szponzorálja az eseményt, szerda este dördült el a startpisztoly. 

China's railways haul parcels from shopping spree
Felkészült, megedződött logisztika várja a vásárlók remélt rohamát / Fotó: Imaginechina via AFP

Az első óra a fogadtatás szempontjából mindig kritikus, most is árgus szemekkel követte a piac az eseményeket, s azt tapasztalhatták, hogy a rajt utáni 60 percben 35 márkának, közte

  • a Nike,
  • a L’Oréal,
  • az Anta
  • és a Proya

brandnek sikerült átlépnie a 100 millió jüanos értékesítési küszöböt. Ez átszámítva 4,7 milliárd forintnak felel meg.

Az azonnali kiskereskedelem – ami az online rendelések egy órán belüli kiszállítását fedi – szintén kiemelt figyelmet kap az idén. Az Alibaba és a JD.com milliárdokat költött az infrastruktúra fejlesztésére és egyéb támogatásokra, promóciókra, hogy a vásárlókat a gyors kiszállítási csatornákhoz vonzza, amelyek összességében immár dinamikusabban növekednek, mint maga az e-kereskedelem.

Melyek lesznek az idei slágertermékek? 

Ami a „szinglinapi” slágertermékeket illeti, a Reuters Jacob Cooke-ot, a WPIC Marketing + Technologies társalapító-vezérigazgatóját faggatta ki. Szerinte azok a termékek lesznek igazán kelendők, amelyek segítenek a fogyasztóknak, hogy jól nézzenek ki, jól érezzék magukat a bőrükben (és a megvásárolt ruhadarabjaikban). 

Apple Store
Kínaiak ismerkednek az új iPhone-nal. Slágercikk lehet az okostelefon az idén is / Fotó: Cfoto via AFP

A szépségápolási márkák, a felsőruházat, a csomagolt élelmiszerek és italok forgalma lehet kiugró. Cooke azt várja, hogy a szeptember 9-én bemutatott legújabb iPhone (17) is felkerül az étlapra egy vaskos akció keretében. 

A tartós háztartási cikkek ezúttal nem játszanak, tavaly, amikor Peking az energiazabáló régi készülékek kiselejtezésére átfogó támogatási programot hirdetett, aki tudta, lecserélte a készülékeit. Nem is csoda, hogy a folyó negyedévre a Nomura a háztartási gépek keresletének 20 százalékos csökkenését prognosztizálta. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.