A francia autóipari lobbiszervezet volt a legfrissebb a tavalyi személyautó-kereskedelmi adatok publikálásával. Igaz, a Plateforme de la filiere automobile (PFA) új év első napján közreadott lakonikus tömörségű közleményéből csak annyi tudható meg, hogy tavaly Franciaországban 7,8 százalékkal kevesebb új autó kapott rendszámot, ami azt jelenti egyben, hogy a pozitív 2021-es évzárás után visszatértek a mínuszok. 

FRANCE - 21 OCTOBER 2022 - PARIS MOTOR SHOW 2022, 2022, 21 October, Paris (75), FRANCE. New Renault AUSTRAL E-TECH FULL-HYBRID. From 18 to 23 October 2022, the 89th Paris Motor Show will welcome car enthusiasts to the Porte de Versailles exhibition centre. The new season will focus on electric, hybrid and hydrogen vehicles. Photography by © Herve Chatel / Hans Lucas21 Octobre 2022, Paris (75), FRANCE. Nouvelle Renault AUSTRAL E-TECH FULL-HYBRID. Du 18 au 23 octobre 2022, la 89eme edition du Mondial de Paris accueille les passionnes d automobile au palais des expositions de la Porte de Versailles. Une rentree tournee vers les vehicules elec-triques, hybrides et a hydrogene. Photographie par © Herve Chatel / Hans Lucas (Photo by Herve Chatel / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)
A Renault az Austral hibridjével az európai piacot is meg akarja hódítani.
Fotó: Herve Chatel / AFP

Európa Németország mögötti második legnagyobb autópiacán 2021-ben 1 650 118 új személyautót helyeztek forgalomba, ez akkor a rendkívül alacsony bázis miatt igen szerény, félszázalékos plusz jelentett a 2020-as, pandémia sújtotta esztendő értékesítéseihez viszonyítottan. 

A koronavírus-járvány lecsengésével, az ominózus csiphiány átmeneti enyhülésével és a beszállítói láncok újraépítésével az autóipari termelés tavaly felpörgött, ugyanakkor Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja, a nyomában járó nemzetközi szankciók és az elszabadulása valamelyest megtörték a folyamatot. 

A kereslet nem a vártnak megfelelő arányban nőtt, a franciák a Covid miatt elhalasztott autóvásárlásaikat most az inflációtól és a recessziótól való aggodalmuk miatt halasztották még későbbre. 

A Plateforme de la filiere automobile által jelzett 7,8 százalékos éves összevetésű csökkenés azt jelenti, hogy 1 521 408 új autót értékesítettek a kereskedők, erre lehet következtetni az Európai Autógyártói Szövetség (ACEA) rendelkezésre álló statisztikáiból. Azaz csaknem 130 ezer autó a különbség, ennyi „maradt a csőben”. (Ez a mennyiség a magyar, a román vagy az ír piac nagyságrendjének felel meg.) 

Pedig az évzáró hónap viszonylag jól sikerült, 150 400 autót vittek el a kereskedőktől decemberben, ami „csak” 5 százalékos év/év alapú csökkenés. 

Az Európai Unióban minden hatodik új autóra francia rendszámot szerelnek.