Egyre súlyosabb konfliktusforrás Dél-Koreában a 65 év felettiek számára biztosított ingyenes utazás a főváros, Szöul kiterjedt metróhálózatán. Az intézkedést négy évtizeddel ezelőtt a hírhedt katonai diktátor, a 2021-ben kilencvenéves korában meghalt Cson Duhvan vezette be országos viszonylatban, azóta senki sem mert hozzányúlni. Pedig kellene, mert a közlekedési vállalat adatai szerint a korlátlan kedvezménnyel nemcsak élnek, de vissza is élnek az idősek és az őket nyugdíj melletti mellékkeresethez juttató vállalkozások.

Fotó: Shutterstock
Az utóbbiak hirdetésben toborozzák az időseket futári feladatok ellátásához, csak ilyen cégből 25 működik a metropoliszban. Helyszíni beszámolójában a Reuters a 71 éves Pak Gyunszunt idézi, aki szerint szórakoztató a metrózás, és egészséges is, mert a mozgás karban tartja a szervezetét. Szüksége is van rá, mert vásári kofaként aktívabb éveiben inkább a helyben ücsörgésre szorítkozott a tevékenysége.
Arra nem adott választ, hogy akkor is ingázna-e a földalattin, ha ezért és a küldemények kézbesítéséért nem kapna havi átlagban 550 dollárt, de megjegyezte, hogy nem sok maradna a zsebében, ha a metrójegyért minden egyes alkalommal fizetnie kellene.
A helyiek körében „ezüst kézbesítőnek” nevezett szakma művelői mellett természetesen mások is élvezik az ingyenességet, aminek viszont a másik oldalon súlyos ára van.
Szöulban és agglomerációjában több mint 3,7 millió igényjogosultat tartanak nyilván, ők tavaly 233 millió alkalommal utaztak a metrón, 250 millió dolláros megtérítetlen kiadást okozva a helyi BKV-nak. Az összeg a társaság adósságállományának 30 százalékával ér fel, és évről évre gyarapszik, ahogy a nyugdíjba vonulók köre is.
A dél-koreai társadalom ugyanis a japánéhoz hasonlóan reménytelen küzdelmet folytat az elöregedési folyamat megállítására. Az ország 51 milliós lakosságának több mint 18 százalékát adják a 65 éven felettiek, s arányuk a demográfiai tendenciák kivetítésével 2035-ben várhatóan eléri a 30 százalékot, 2050-re pedig a 40 százalékot.
A közlekedésieknek nincs idejük ezt kivárni, s azt hangoztatják, hogy
ha a politika hozta létre ezt a helyzetet, akkor a politika oldja is meg.
Igen ám, de politikusokat saját politikai hasznuk sokkal jobban érdekli, mind a szöuli tömegközlekedés megoldatlan problémái. Az idősek ugyanis – Magyarországhoz hasonlóan – hatalmas és megbízható szavazóbázist alkotnak, nem érdemes velük kekeckedni, mert szerzett jogaik csorbultával képesek akár átszavazni az ellenzékre.
Így gondolkodik Dél-Korea tavaly májusban hivatalba lépett új elnöke, Jun Szogjol, akinek nem akaródzik hozzányúlni a rendszerhez.

Fotó: AFP
Elvégre három év múlva már ő is előkaphatná az ingyenbérletét, ha a metróval szeretne utazni.
Ugyanakkor Jun csapdahelyzetbe is került, mert félti a nyugdíjas szavazóbázisát, miközben a költségvetési konszolidációval, az állami túlköltekezés megszüntetésével kampányolt, s nyerte meg az elnökválasztást. A probléma ráadásul nem Szöulra korlátozódik, hanem az egész országot érinti.
A közlekedési vállalatok a viteldíjak meredek emelésével és a korhatár felsrófolásával fenyegetőznek, ha a kedvezményrendszer reformja elmaradna, és a kormány nem kompenzálná a kiadásaikat. Szöul decemberben egy 30 százalékos tarifaemelés tervét hozta nyilvánosságra, két másik nagyváros – Tedzson és Tegu – a korhatár 70 évre emelésével kísérletezik.
Csakhogy ezekről a próbálkozásokról a fiskális szigort érvényesíteni próbáló pénzügyminisztérium hallani sem akar, jóllehet a tét ennél sokkal nagyobb. Az Emmanuel Macron francia elnök nyugdíjkorhatár-emelési törekvései láttán kitört sztrájk- és tüntetésekbe torkolló ellenálláshullám ugyanis hamarosan elérheti Dél-Koreát, ahol szintén elmozdulnának a 60 éves szintről, természetesen felfelé. (2016-ban emelték a korhatárt 55-ről 60 évre.)

Fotó: Nicolas Liponne
A nyugdíj és az idősek jóléti kiadásai ugyanis meredeken emelkednek, egyelőre fedezet nélkül. A pénzügyminisztérium azzal érvel, hogy megépíttette a közlekedési infrastruktúrát, annak üzemeltetése már az önkormányzatok gondja és felelőssége. Amúgy jogilag is kétségesnek tartják, hogy az önkormányzatok önhatalmúlag megemeljék a 65 éves korhatárt. A kérdés a társadalmat is megosztja,
a Gallup friss felmérése szerint a koreaiak 60 százaléka pártolja a korhatár 70 évre emelését,
míg 34 százaléka ellenzi. Pak Gyunszun 71 évével egyik táborba sem tartozik, ő így is, úgy is becsülettel elvégzi a futári munkát.

Eközben a dél-koreai makrogazdasági mutatók egyre siralmasabbak, tavaly az infláció negyedszázados csúcsra emelkedett (idén januárban 5,2 százalékos volt), sorozatosan emelik a közüzemi díjakat, és a gazdaság az utóbbi negyedévben 2020 óta először zsugorodott. Az országban jövő áprilisban parlamenti választásokat tartanak, és Junék szénája nem áll jól. Mindenesetre,
a kormányzó Néppárt vezetése szerint addig egyetlen ujjal sem lehet hozzányúlni a nyugdíjasok kiváltságaihoz,
inkább magukhoz kellene édesgetni őket. A fő cél, hogy Jun – ellenzéke által – autokratának tartott rendszere felhatalmazást kapjon a reformokhoz.