A brit kiskereskedelmi forgalom januárban váratlanul megemelkedett, miután a múlt havi leértékelések az üzletekbe csalogatták a vásárlókat. Bár az enyhe ugrás valószínűleg átmeneti, ez is mutatja, hogy a lakosságot még nem törte meg a megélhetési válság – írta a Bloomberg.

A sales advertisement in the window of a retail store in Frankfurt, Germany, on Friday, Dec. 30, 2022. European stocks were on track to cap their worst annual performance since 2018, triggered by a slowing economy over the war in Ukraine and aggressive central bank tightening.
Fotó: Ben Kilb / Bloomberg via Getty Images

A boltokban és az online eladott áruk mennyisége 0,5 százalékkal nőtt januárban a decemberi 1,2 százalékos csökkenés után 

– közölte pénteken a statisztikai hivatal. A közgazdászok 0,3 százalékos csökkenést vártak.

A számok azt sugallják, hogy a fogyasztók jobban viselik a megélhetési költségek szorítását, mint azt az előre jelzők gondolják. Ez megnövelheti a Bank of England (BoE) aggodalmát az inflációval kapcsolatban, amely jelenleg négy évtizedes rekordszinten áll.

 

A decemberi meredek zuhanás után januárban kissé fellendült a kiskereskedelmi forgalom, bár az általános tendencia továbbra is a csökkenés. A diszkontok segítettek fellendíteni az online kiskereskedők, valamint az ékszerészek, a kozmetikai üzletek, a szőnyeg- és lakberendezési boltok forgalmát. 

– mondta Darren Morgan, az ONS gazdasági statisztikai igazgatója.

A kiskereskedelmi forgalom továbbra is 1,4 százalékkal marad el a járvány előtti szintjétől, az eladások értéke azonban ugyanebben az időszakban 14 százalékkal nőtt, ami azt jelzi, hogy a fogyasztók az miatt kevesebb áruért többet fizetnek. A héten megjelent külön jelentések is azt mutatták, hogy az inflációval kiigazított bérek csökkennek, míg a két számjegyű infláció az ötödik egymást követő hónapban fennmaradt.

Ennek ellenére a kiskereskedők továbbra is borúlátók a forgalmat illetően, és az elmúlt hetekben csalódást keltő bevételekről számoltak be, mivel a háztartások a karácsonyi pazarlás után visszafogták a kiadásaikat

Még a szupermarketek is érzik a visszaesést. A NielsenIQ e hónap elején készített jelentése szerint a vevők kevesebb friss terméket, húst és baromfit vásároltak, miközben a fagyasztott termékek eladásai nőttek. A fogyasztók sokkal óvatosabban vásárolnak, a magas árak pedig távol tartják őket a nagyobb szupermarketektől. A belföldi láncok ezért a Lildhez és Aldihoz hasonlóan komoly árcsökkentésre készülnek, hogy a diszkontokkal próbálják visszacsalogatni az embereket a boltokba.