Fokozódik az árharc a kínai autópiacon az élvonalbeli elektromosautó-gyártók között; miután a Tesla több ízben csökkentette árait, most legfőbb riválisa, a legendás amerikai befektetőt, Warren Buffettet is a részvényesei között tudó BYD jött ki egy hihetetlenül olcsó modellel.
Januárban, amikor a Tesla negyedik negyedéves gyorsjelentésének bemutatását követően Elon Muskot megkérdezték, szerinte ki lesz a Tesla legveszélyesebb konkurense öt éven belül, a guru habozás nélkül rávágta, hogy valószínűleg egy kínai cég.
Nagyon tisztelem a kínai autógyártókat, ők a legversenyképesebbek a világon. Ez a tapasztalatunk, illetve, hogy a kínai piac pedig a legversenyképesebb. Ők dolgoznak a legkeményebben, és a legokosabban
– mondta a Tesla-vezér a The Street című amerikai üzleti portál szerint.
„Ezért arra tippelek, hogy vélhetőleg egy kínai vállalat szerzi meg a Tesla mögött a második helyet a globális e-autópiacon" – fűzte hozzá anélkül, hogy egy konkrét gépkocsigyártót megnevezett volna.
Feltűnt az első kihívó Musk visszapillantójában
Közel három hónappal ominózus kijelentése után Musk már láthatja is a visszapillantó tükörben a Tesla első számú kihívóját, amelyet Build Your Dreams néven alapítottak 2003-ban Senhszi tartomány székhelyén, Hszianban, mára pedig a nevéből képzett BYD mozaikszócska is meglehetősen ismertté vált.
Hát még mi lesz azután, hogy az első Seagullok (sirály) is kigördülnek az utcákra! A cég amúgy előszeretettel nevezi el modelljeit tengeri állatokról, például van már fóka és delfin is - azaz Seal és Dolphin – az arzenáljában. Egy másik sorozatot viszont a Mennyei Birodalom egykori dinasztiáiról neveztek el: Han, Tang, Yuan, Song. További autóik pedig különféle hadihajók angol megnevezését kapták, például Frigate vagy Destroyer (fregatt, romboló).
Visszatérve a Seagullra, ez egy teljesen elektromos kompakt városi autó, nagyon vonzó árral.
A jármű 3,78 méter hosszú, 1,71 méter széles és 1,54 méter magas, azaz a mérete nagyjából egy városi kisautóénak felel meg. Kialakításában pedig eltér a BYD többi modelljétől, a vonalai hagyományosabbak, függőleges hátsó lezárással.
A 2,5 méteres tengelytávnak köszönhetően a BYD Seagull kis mérete ellenére kényelmes helyet kínál négy utasának – véli a The Street.
Az ötajtós autó a BYD e-Platform 3.0-ra épül, és egy 75 vagy egy 102 lóerős villanymotorral készül, melyet lítiumvas-foszfát BYD Blade akkumulátorral táplálnak. Ezt a gazdaságosabb és nagyon gyors feltöltést lehetővé tevő akkutípust már több hónapja teszteli a gyártó.
Azt állítják, 30 perc alatt képes 30 százalékos töltöttségről 80 százalékos szintet elérni.
A BYD Seagull kétféle hatótávú változatban kerül forgalomba, melyek közül az egyik 305, a másik 405 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.
Az igaz szenzáció az autó ára
Ez mind szép, ám az igazi szenzációt az autó ára jelenti, hiszen a járműt Kínában már az idén 78 000 jüanért, azaz nagyjából 3,9 millió forinttól kezdik árulni, vagyis kevesebb, mint a felébe kerül az eddig legolcsóbb elektromos modelleknek.
Az átszámítva 11 326 amerikai dollárért vesztegetett sirályhoz képest ugyanis még a Nissan Leaf 28 040 dolláros, illetve a Chevy Bolt 26 500 dolláros alapára is elviselhetetlenül magasnak tűnik, nem beszélve a legolcsóbb Tesláról, vagyis a Model 3 szedánról, amely a többszöri árleszállítás dacára is még mindig 39 990 dollárt kóstál.
Innen nézve persze már érthető, hogy miért jelent be szinte hetenként újabb árleszállításokat, amelyek közül az eddigi utolsóra április 18-án került sor az Egyesült Államokban.
Az európai és amerikai autópiacot uraló gyártók még egy darabig reménykedhetnek, hiszen egyelőre nem közölték, hogy a többi modelljét már Európában is áruló - amúgy a hongkongi tőzsdén jegyzett - BYD Kínán kívül másutt is piacra dobja-e a világ legolcsóbb elektromos autóját.
A több lábon álló vállalat - amely akkumulátorok előállításával is foglalkozik és Tesla-beszállító is, amellett pedig például Komáromban elektromos buszokat is gyárt - a kínai közszolgálati televízió szerint
azt a célt tűzte ki, hogy idén legalább 300 ezer járművet exportál világszerte, míg 2022-ben csupán 50 ezret tudott külföldön eladni.
Európa pedig - akárcsak a többi kínai autógyártó esetében - a BYD-nél is kiemelt célterület, ami persze fogyasztói szempontból igencsak örvendetes, hiszen a Seagull lehetne az első, hazai átlagemberek által is megfizethető villanyautó a vén kontinensen.
A kínai offenzíva
A BYD bejelentése pontosan jelzi, hogy a kínai autógyártók világszerte elindított offenzívája totálisan átalakíthatja a globális autóipar képét.
Peking ugyanis minden eszközzel igyekszik csökkenteni riasztó mértékű – sokak szerint világelső - károsanyag-kibocsátását és függőségét a külföldi kőolajtól. Emellett az autóipar globális elektromos átállásában arra is meglátták a lehetőséget, hogy az új technológia révén az autógyártásban is nagyhatalommá váljon a kontinensnyi ország.
Míg a robbanómotoros autók piacán még évtizedekbe telt volna, hogy felzárkózzanak a német, japán vagy dél-koreai színvonalhoz, a még mindenütt gyerekcipőben járó e-autó-gyártás előtérbe kerülése lehetővé tette számukra, hogy a kanyarban előzzenek.
Az ország célja, hogy 2025-re az értékesített új autók 20 százaléka már elektromos vagy hibrid legyen.
A cél érdekében a helyi hatóságok által nyújtott támogatásokon felül a központi kormányzat szignifikáns adókedvezményekkel is segíti a gyártókat.