Az eddigieken felül további tíz vadonatúj elektromosautó-modellt dob piacra a Volkswagen 2026-ig, ezt Thomas Schafer, a német konszern személyautó-gyártó üzletágának vezérigazgatója jelentette be kedden a sanghaji autókiállításon, ahol beszédében többször is nyomatékosította a VW Kína iránti elkötelezettségét, hozzátéve, hogy teljes erőbedobással dolgoznak a kínai piacra is szánt új fejlesztéseken. 

World premiere Volkswagen ID.7
17 April 2023, Berlin: The new VW ID.7 sedan is on stage at the Motorenwerk for the model's world premiere. The car, which is just under five meters long, is expected to achieve ranges of up to 700 kilometers in its higher equipment variant and will be offered with modern networking and display technology. Photo: Monika Skolimowska/dpa (Photo by Monika Skolimowska / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A Volkswagen az ID.7-essel a Tesla Model 3-nak állít konkurenciát.
Fotó: AFP

A Volkswagen csoport és helyi vegyesvállalatai több évtizede vezetik a kínai eladási statisztikákat, ám az utóbbi időkben a feltörekvő kínai márkák színre lépésével és megerősödésével folyamatosan veszítenek piaci részesedésükből. 

A német autógyártó tavaly 3,8 százalékkal kevesebb, 3,18 millió gépkocsit értékesített a világ legnagyobb járműpiacán, 

amivel még őrzi az első helyét az éves összesítésben, ám az utóbbi négy hónapból kettőben a kínai BYD már előtte végzett. Az sem vigasz, hogy a nagy múltú, hagyományos autógyártók is ugyanezzel a problémával küzdenek. A leglátványosabb lemaradásuk az elektromos autóknál tapasztalható, itt a kínaiak által diktált elképesztő tempót nem képesek egyelőre felvenni az európai gyártók. 

A Volkswagen villanyautó-választékának csúcsmodelljét is csatasorba állítja, hogy ledolgozza lemaradását ebben a kategóriában. Amíg a kínai autógyártóknál egy modellciklus mindössze két és fél évre tehető, addig a Volkswagen négyévente frissíti fel a választékát. (Igaz ugyanakkor, hogy a Tesla immár tizenegy éve gyártja változatlan formában, de frissülő belső tartalommal a Model S luxuslimuzinját, jóllehet ennek nem Kína a legnagyobb piaca.)

Így tehát nem véletlen, hogy a megújulást illusztrálandó épp 

a sanghaji autóshow-n mutatták be az ID.7-est a nagyközönségnek és jelentették be új modelljeik cunamiját. 

Igaz, ezzel párhuzamosan Berlinben is lerántották a leplet a Tesla Model 3-as versenytársának szánt ID.7-es luxuskategóriás szedánról,  amelynek hatótávolsága elérheti a 700 kilométert is. Árfekvéséről egyelőre nincs hír, csak azt tudni, hogy európai forgalmazására őszig biztosan várni kell, de Kínában is csak akkortájt fogják megkezdeni a gyártását. 

Elektromos autók értékesítése Kínában
 

A Volkswagen egyre jobban meg akar felelni a kínai piac támasztotta kihívásoknak, ennek érdekében a németek ide telepítették kutatás-fejlesztési tevékenységük jó részét is, miközben gyártókapacitásaik növelésére sem sajnálják a milliókat. A VW Anhuj tartományban lévő k+f bázisán például kétezren dolgoznak.

Nem lesz egyszerű dolga a Volkswagennek Amerikában sem, ahol a 2015-ben kipattant dízelbotrány tépázta meg a márka hírnevét. 

Az amerikai pénzügyminisztérium ugyanis a hétfőn kiadott és mától hatályos rendeletével megvonta a számos villanyautó vásárlásához nyújtott 7500 dolláros ártámogatást arra hivatkozva, hogy a járművekbe szerelt akkumulátor nem felel meg a kedvezmény feltételeinek. Nevezetesen a hozzá felhasznált egységek és alapanyag nem megbízható országból származik. 

Ez magyarra fordítva egyértelműen Kínát jelenti. A többi között a villanyautózás elterjesztését kedvezményekkel ösztönző, tavaly augusztusban elfogadott inflációcsökkentő törvénycsomag deklarált célja ugyanis az Egyesült Államok krónikus Kína-függőségének minimalizálása, ami a kereskedelmi és vámháború, majd a koronavírus-járvány idején fellépett beszállítói problémák kapcsán vált igazán láthatóvá és kívánt radikális fellépést. 

Volkswagen opens Future e-Mobility Campus
Az ártámogatás megvonásával 20 százalékkal is drágulhat Amerikában az ID.4-es.
Fotó: Hendrik Schmidt

Amerika önellátóvá kíván válni, s ehhez anyagi ösztönzőkkel segítette egyebek mellett az autóipart is. A kínai villanyautók importja természetesen továbbra is engedélyezett, ám a vámmal és a 7500 dolláros kedvezménnyel gyakorlatilag ki lettek szorítva a piacról. A megoldást a helyi gyártás jelenti, ebbe az irányba gyakorlatilag valamennyi számottevő külföldi autós cég tett is lépéseket.

A Volkswagen csoport a kínai eredetű akkumulátorai miatt bűnhődik: a VW ID.4-es villanyautó mellett az Audi Q5 TFSI e Quattro hibrid is drágulni fog, 

legalábbis amíg nem oldják meg az akkumulátorbeszállítással kapcsolatos problémát. Ez egyébként több másik gyártót is érintett, így a BMW 330e, a BMW X5 xDrive45e, a Genesis Electrified GV70, a Nissan Leaf, a Rivian R1S és R1T mellett a Volvo S60-as is fennakadt a szűrőn. 

A VW-nál mindamellett optimisták, szerintük a beszállítójuk igazolni tudja az akkumulátor „tiszta eredetét”, és ismét jogosultak lesznek a támogatásra. Anélkül ugyanis a 37,5 ezer dollárról induló ID.4 városi terepjáró ára 45 ezerre emelkedik – ha a gyártó vagy a kereskedő áthárítja a pluszköltséget. 

A németek egyébként nemrég jelentették be, hogy Kanada Ontario tartományában hozzák létre első észak-amerikai akkumulátorgyárukat, s amint az termelni kezd, garantáltan nem lesznek majd ilyen problémáik. A kedvezménymegvonásból a Tesla sem maradhatott ki, igaz, a Model 3 Standard Range Rear Wheel Drive esetében csak megfelezték a támogatás mértékét.