A Facebook rendszere évtizede nem látott reklámbakit követett el Alex Gorlick reklámszakember szerint. Technikai hiba miatt a hirdetéseket megjelenítő rendszer ugyanis felpörgött, és számos cég esetében vasárnap reggel az aznapra szóló hirdetéseik 90 százalékát 9 óráig kiszórta a hírfolyamba, így a későn ébredő facebookosok lemaradhattak a kifejezetten őket megcélzó reklámokról, a hirdetőket viszont egyelőre nem számszerűsített kár érte.

Moscow,,Russia,-,May,,4:,A,Woman,Looks,Into,The
Moscow, Russia - May, 4: A woman looks into the smartphone in front of Facebook logo.
A Facebook hirdetési rendszerében akkora probléma volt a hétvégén, amekkorát szakértő egy évtizede nem látott.
Fotó: Shutterstock

A gazdasági lassulás és az miatt a cégek is jobban figyelnek a reklámköltésikre, azok hatékonyságára, a célközönségük optimális elérésére. Így manapság egy ilyen gikszer még nagyobb negatív következményekkel jár, mint pár évvel ezelőtt. A Varos adatelemző és marketingcég szerint a hirdetők kétharmadára jelentős hatással volt a hiba. Azok a cégek, amelyeket viszont nem érintett a probléma, sokkal jobb helyzetbe kerültek aznap.

A rendszerprobléma máshogy is érinthette a vállalatokat. Mivel a kiskereskedők gyakran az online hirdetéseik alapján hoznak meg olyan üzleti döntéseket, hogy hány terméket rendeljenek vagy adjanak el, a szoftverhiba az üzletmenetük ezen területére is hatással volt.

A Facebook anyavállalata, a Meta elismerte a hibát, és jelezte, hogy részletes elemzés után visszatérítési lehetőségeket kínálnak a pórul járt hirdetőiknek. Barry Hott marketingszakember a CNBC-nek elmondta, hogy 

az érintetteknek mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, nehogy figyelmen kívül hagyják őket a kártalanításban.

A Facebook nem csak ezzel a kártérítéssel foglalkozik mostanában. Pár napos hír, hogy az, aki az Egyesült Államokban az elmúlt 16 évben használta a közösségi platformot, egy nemrég elindított csoportos kereset szerint jogosult lehet „fájdalomdíjra”, mivel a Cambridge Analytica adatbányász cég megszerezhette az adatait, és vissza is élhetett a bizalmas információkkal.