Az autóipar legnagyobb lobbiszervezete, Alliance for Automotive Innovation bírálja a Biden-kormány legújabb intézkedését, amely azt célozza, hogy 2032-re az Egyesült Államokban értékesített új személygépkocsik kétharmada kizárólag elektromos meghajtású legyen. A 42 autógyártót – többek között General Motorst, a Volkswagent és a Toyotát – képviselő szövetség a Környezetvédelmi Ügynökséghez (EPA) benyújtott nyilvános észrevételeiben azt írta, hogy a javasolt szabályok észszerűtlenek és nem megvalósíthatók.

GM reports profit fall but highlights prominent performance in China--FILE--A Chevrolet FNR-X concept car of General Motors (GM) is on display during a preview of the 15th Beijing International Automotive Exhibition, also known as Auto China 2018, in Beijing, China, 25 April 2018.General Motors (GM) on Wednesday (25 July 2018) reported a 2.8 percent fall in its second-quarter profits, largely due to the rising raw material prices. Meanwhile, the leading U.S. auto maker highlighted its "all time high" sales in China in its latest earnings report. GM pegged its second-quarter 2018 profit at 2.4 billion U.S. dollars, or 2.8 percent less than the same period of 2017. (Photo by Liu ziqiang / Imaginechina / Imaginechina via AFP)
A jelenlegi, zavarba ejtően széles modellválaszték jelentősen szűkülhet, ha életbe lépnek a szigorítások.
Fotó: Liu Ziqiang / AFP

A szervezet szerint az új rendelkezéssel jelentősen nőnének a járművek gyártási költségei, amit végső soron a fogyasztók fizetnének meg, akik kevesebb modell közül választhatnának. Hangsúlyozták, hogy az erőltetett elektromos átállással az amerikai társadalom számottevő része rosszul járna. Az autóipari lobbiszervezet közölte, hogy nem ellenezi ugyan az átállás felgyorsítását, de annak mértékét túlzónak tartják – írja a Reuters.

Az Alliance for Automotive Innovation észrevételeiben azt javasolta, hogy a Biden-kormányzat módosítson a számokon: 2030-ra az Egyesült Államokban értékesített új személygépkocsik 40-50 százaléka legyen elektromos meghajtású vagy hibrid. A Biden-kormány szabályozói várhatóan mérlegelni fogják a nyilvánosság észrevételeit, mielőtt véglegesítik a javaslatokat. A múltban számos tervezett környezetvédelmi szabályozáson enyhítettek,  miután azokat az ipari szereplők élesen bírálták.

Bár a klímaaktivisták nyomást gyakorolnak Joe Bidenre, az elnök kénytelen lesz engedni: jövőre ugyanis elnökválasztás lesz az Egyesült Államokban és nem szeretné elveszíteni az autóipari fellegvárnak számító Michigan és Ohio államokat. Az autóipari normák kontinensünkön is vitára adnak okot: az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a szennyezőanyag-kibocsátásról szóló Euro 7 javaslat 4–10-szer nagyobb közvetlen költségnövekedést jelentenek, mint ami az Európai Bizottság háttéranyagaiban szerepel.

Az ACEA szintén azzal érvelt, hogy a norma bevezetésével tovább drágulnának az autók és csökkennének a szektorban a beruházások. A szervezetnél már korábban is tiltakoztak az autógyártók az Euro 7 ellen, például a Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda közölte, hogy több gyárát is kénytelen lesz bezárni. Az olasz Iveco haszongépjármű-gyártó vállalat vezérigazgatója pedig egyenesen ostobaságnak nevezte a javaslatot.

Hiába az újabb rekord, a Tesla fejére nőnek a kínai riválisok

Hiába növeli eladásait a Tesla Kínában, a világ legnagyobb piacán, a helyi riválisok még dinamikusabb tempót diktálnak, így az amerikai elektromosautó-gyártó piaci részesedése csökkenésnek indult. Elemzői becslések szerint egy héttel a második negyedév zárása előtt biztosra vehető, hogy a Tesla az első negyedév helyi értékesítési rekordját is túlszárnyalja.