Az olasz Iveco haszongépjármű-gyártó vállalat vezérigazgatója ostobaságnak nevezte a járművek károsanyag-kibocsátásának korlátozására tervezett Euro 7-es normát, amelyet 2025-től vezetnének be az Európai Unióban. Gerrit Marx szerint az EU rendelettervezete a nitrogén-oxidok és a mikrorészecskék kibocsátásának csökkentésére technikailag megvalósíthatatlan. Megfogalmazása szerint óriási befektetésre és erőfeszítésre lenne hozzá szükség, és nem hozna semmiféle tényleges eredményt.

Moscow,/,Russia,€“,09,03,2019:,Display,Stand,Iveco
Moscow / Russia – 09 03 2019: Display stand Iveco Trucks with people on Exhibition Comtrans 2019 in Crocus Expo
kibocsátás
Éles kritikákkal illette, és ostobaságnak nevezte az uniós kibocsátási normát az Iveco-vezér.
Fotó: Shutterstock

Az uniós rendelkezés a tervek szerint 2025. július 1-jétől lépne életbe a személygépkocsikra és a furgonokra, két évvel később pedig a buszokra és a teherautókra is. Az EU Bizottsága emellett még külön javaslatot is tett szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási határértékek bevezetésére a nehéz-tehergépjárművekre vonatkozóan.

Eszerint az új nehéz-tehergépjárműveknél 2040-ig 90 százalékkal kell csökkenteni a kibocsátást, az új városi buszoknak pedig 2030-tól zérókibocsátásúnak kell lenniük.

Marx szerint, ha a teherautó- és buszgyártóknak ilyen erőteljesen csökkenteniük kell a kibocsátást, hogy megfeleljenek ennek a jogszabálynak, akkor nincs értelme rövid távon olyan Euro 7-es szabályokat is bevezetni, amelyek a jelenlegi motorokra szigorú korlátokat szabnak, és tetemes beruházásokat igényelnek.

Marx teljes képtelenségnek nevezte az új Euro 7 szabvány bevezetését, amely szerinte a 27 országból álló blokk diszfunkcionális politikai rendszeréből ered.

Véleménye szerint a dízelbotrányt követően Brüsszel szabad utat adott az autóipar bírálóinak.

Elmondta, hogy az Iveco vizsgálja a szén-dioxid-mentesítés hosszú távú lehetőségeit, és arra a megállapításra jutott, hogy a meghajtás kizárólagos villamosítása nem a megfelelő technológia a nehéz-tehergépjárművek és a nagy hatótávú autóbuszok számára. Elismerte ugyanakkor, hogy hosszabb távon a belső égésű motorok ideje valóban le fog járni, de ahogy azt most az iparra megpróbálják felülről rákényszeríteni, az nem a megfelelő megoldás.

A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares szintén haszontalannak nevezte az Euro 7 szabványok azon részét, amely a belső égésű motoros autók kibocsátási határértékeit szigorítja. Az európai autóipar szakmai képviseleti szervezete, az ACEA szerint pedig szabvány csak az új autók árait emelné meg mindenféle környezetvédelmi előny nélkül.

Megegyezett az Európai Bizottság Németországgal, nem végzik ki a belső égésű motorokat

A kecske is jóllakott, és a káposzta is megmaradt. Lehetnek 2035 után is belső égésű motorok, de csak e-üzemanyaggal működhetnek.