A szennyezőanyag-kibocsátásról szóló Euro 7 javaslat 4–10-szeres közvetlen költségnövekedést jelent, mint amit az Európai Bizottság háttéranyagai állítottak – mutatott rá közleményében az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). A szervezetnél már korábban is tiltakoztak az autógyártók az Euro 7 környezetvédelmi norma bevezetése ellen. Most a Frontier Economics tanulmányában foglaltak miatt szólaltak fel ismét.

Az Euro 7-rendelet ugyanis megnöveli az autók, kisteherautók, teherautók és buszok gyártási költségét. A járművenkénti kiadás körülbelül 2 ezer euró a belső égésű motorral ellátott személygépkocsik és kisteherautók esetén és közel 12 ezer a dízelüzemű teherautóknál és buszoknál. Míg a bizottság hatásvizsgálatában 180–450, illetve 2800 euró szerepelt.  

A man with a digital tablet stands next to yellow electric delivery vans at electric vehicle charging stations
Fotó: Shutterstock

Ráadásul ezek a becslések csak a közvetlen gyártási költségeket tartalmazzák, nem pedig a vételárak növekedését tükrözik. Vagyis a végfelhasználók még rosszabbul járhatnak. 

A jelenlegi Euro 6/VI-szabályok mellett az EU tudhatja magáénak a világ legátfogóbb és legszigorúbb előírásait a szennyezőanyag-kibocsátásra vonatkozóan. A kipufogógáz-kibocsátás a legmodernebb jármű-technológiának köszönhetően már ma is alig mérhető szinten van.

Az európai autóipar elkötelezett a kibocsátások további csökkentése mellett az éghajlat, a környezet és az egészség érdekében. Az Euro 7-javaslat azonban egyszerűen nem a megfelelő módja ennek, mivel rendkívül alacsony környezeti hatással járna rendkívül magas költségek mellett

 – jelentette ki Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének főigazgatója. Szerinte nagyobb környezeti és egészségügyi előnyök érhetők el az elektromos hajtásra való átállással, míg az EU útjain közlekedő régebbi járműveket hatékony Euro 6/VI modellekre kell cserélni.

A közvetlen költségek mellett

az Euro 7-javaslat közvetett költségeket, például magasabb üzemanyag-fogyasztást is eredményez.

 A jármű élettartama során ez 3,5 százalékkal növelheti az üzemanyagköltségeket, ami a tehergépkocsik esetén további 20 ezer, a személygépkocsiknál és a kisteherautóknál pedig 650 eurót jelent.