A kedvezményes közlekedési bérlet német és francia rendszerének összehangolását javasolja a német szövetségi közlekedési miniszter. Volker Wissing egy hétvégi lapinterjúban elmondta, hogy a francia kormány a Németország-menetjegy (Deutschlandticket) elnevezésű kedvezményes bérlethez hasonló megoldáson dolgozik, ami alkalmat ad új, a határokon átnyúló, német–francia rendszer kialakítására.

Long lines in front of ticket counters in Berlin
30 April 2023, Berlin: People stand in line at the BVG service center at Zoo station. Shortly before its launch on Monday, the new Deutschlandticket has once again aroused great interest in Berlin. At Alexanderplatz, a queue more than 100 meters long formed in front of sales outlets. Photo: Carsten Koall/dpa (Photo by CARSTEN KOALL / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Carten Koall

„Nagyon támogatnám, ha kölcsönösen elismernénk egymás nemzeti közlekedési bérleteit” – mondta a liberális (FDP) politikus a német Funke médiacsoport lapjaiban és a Ouest-France című francia lapban közölt interjúban.

Kiemelte, hogy a német–francia példát más európai országok is követhetnék. Egy ilyen nagyobb, több országot összefogó bérletrendszer azonban igen összetett vállalkozás lenne, és megvalósítása hosszabb időt igényelne – tette hozzá a miniszter, aki egy másik újítás, a fiataloknak szóló német–francia barátsági útlevél bevezetése alkalmából nyilatkozott.

A két ország megbékéléséről, barátságáról és együttműködéséről kötött megállapodás, az Élysée-szerződés aláírásának hatvanadik évfordulójára elindított kezdeményezés révén a 18–27 éves korosztályból 30 ezer német és 30 ezer francia egy hónapon keresztül ingyen utazhat vonaton a partnerországban a júliustól decemberig tartó időszakban. Az útlevélnek nevezett ingyenes vasúti bérletekért hétfőtől lehet jelentkezni.

A Deutschlandticketet májusban vezették be, havonta fizetendő, és bármikor lemondható éves bérletként. Az okostelefon-alkalmazással, csipkártyaként vagy kinyomtatott QR-kódként használható bérlet az egész országban érvényes a helyi közösségi közlekedési vállalatok járatain és a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain. A bérletet bárki megválthatja, életkori korlátozás nincs. 

Ára 49 euró, ami tetemes megtakarítás, tekintve, hogy például Berlinben 91 euróba kerül a hagyományos havi bérlet. Az első hónapban tízmillióan vásárolták meg.

A Deutschlandticket elődjét, az úgynevezett kilenceurós menetjegyet (9-Euro-Ticket) 2022-ben vezették be a nyári hónapokra, a június–augusztusi időszakra. Az energiaárak és az emelkedésének ellensúlyozását szolgáló támogatások egyikeként bevezetett kedvezményes nyári havi bérletből 50 millió kelt el.