Brüsszelnek nehéz lesz megoldást találni az ukrán gabonakivitelre
A fekete-tengeri gabonamegállapodás felmondása és az ukrán kikötők elleni fokozódó orosz támadások miatt egyre erősödik a nyomás az Európai Unión, hogy segítsen kijuttatni az országból minél több ukrán agrárterméket. Bár Brüsszel magabiztosan állítja, hogy képes biztosítani szinte az összes mennyiség exportálását, a valóságban ez órási kihívás.

Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP
Az alternatív útvonalak – a szárazföldi folyosók és belső vízi utak – már így is túlterheltek, a keleti tagállamok egyre elégedetlenebbek az olcsó ukrán áruk dömpingje miatt, a legígéretesebb dunai szállítás pedig veszélybe került, miután a héten támadás érte Reni kikötőjét, amely alig pár száz méterre van a NATO- és EU-tag Románia határától a folyó túlpartján.
Az Európai Bizottság ukrán adatokra alapuló becslése szerint
júniusban az alternatív útvonalakon keresztül exportált gabona több mint 65 százalékát a dunai folyosón keresztül szállították,
a folyó menti két ukrán kikötőből, a dróntámadást elszenvedett Reniből is Izmailból a moldovai Giurgiulesti és a romániai Galac érintésével a Fekete-tengerre.
Litvánia a fekete-tengeri gabonamegállapodás orosz felmondása után azt javasolta, hogy növeljék az ukrán szállításokat Lengyelországon keresztül öt litván, lett és észt balti-tengeri kikötőhöz, amelyeket együttesen évi 25 millió tonna gabona kezelésére képesek – számolt be a Politico.

Fotó: AFP
A terv az úgynevezett zöld folyosókon alapul, amelyek a lengyel–ukrán határtól távolabbra helyeznék a vám-, valamint növény- és állat-egészségügyi ellenőrzéseket.
Ukrajna támogatja a javaslatot, de Mikola Szolszkij mezőgazdasági miniszter Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztosnak írt levelében a balti kikötők mellett külön megemlítette a németországi Hamburgot és Rostockot, a hollandiai Rotterdamot, a horvátországi Rijekát, az olaszországi Triesztet és a szlovéniai Koper kikötőjét is lehetséges célállomásként.
Az uniós folyosók ugyanis a legmegbízhatóbbak mindaddig, amíg az orosz haditengerészet ellenőrzi a Fekete-tengert. A gabonamegállapodás felmondása előtt is nagyobb mennyiséget exportáltak ezeken az útvonalakon, mint a Fekete-tengeren keresztül: az utóbbin 32 millió tonnát 2022 májusa és 2023 júniusa között, az előbbin pedig 41 millió tonnát.

Fotó: Anadolu Agency via AFP
Vasúton és közúton azonban költséges és nem hatékony az ukrán gabona szállítása, így az ország legfontosabb exportterméke, a gazdaság legfőbb éltető ereje kevésbé versenyképes a világpiacon. Ráadásul jelentős infrastrukturális beruházásokat igényel a megnövekedett forgalom és a vágánynyomtáv közötti különbségek miatt.
Még Kijev is elismeri, hogy ezeket az alternatív tranzitútvonalakat alig használják
a logisztikai nehézségek és a költségek miatt, amelyek tonnánként 30-40 euróval magasabbak a nem vasúti és közúti szállításhoz képest.
Litvánia és Kijev ezért támogatást kér a költségek enyhítésére.
A tranzitországok – Lengyelország, Magyarország és Románia – elvben egyetértenek a javaslattal, csak nem akarják egyedül állni a költségeket.
Az ötlet remek, de ki fog fizetni a szállításért?
– tette fel a kérdést a Politicónak nyilatkozva az egyik keleti uniós tagország neve elhallgatását kérő diplomatája.
A lap ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy Románia már bővítette a konstancai kikötő kapacitását a megnövekedett forgalom kezelésére, Lengyelország pedig mintegy százmillió eurót fektetett a vasúti teherbírás javításába és egy új határátkelő létesítésébe. Az alternatív útvonalak teljes potenciáljának kiaknázásához azonban több milliárd eurónyi tőke kellene.

Fotó: Mihail Terescsenko / AFP
Minden szem Brüsszelre szegeződik, a bizottság azonban már többször figyelmeztetett, hogy az EU infrastrukturális büdzséje alulfinanszírozott, és a kassza kezd kiürülni.
De még ha a pénz meglenne is, a szolidaritásnak politikai ára is van, és már kezdenek mutatkozni a repedések az EU-ban. A bizottság júniusban már legalább szeptember közepéig megtiltotta az olcsó ukrán dömpinggabona exportját Lengyelországba, Romániába, Bulgáriába, Magyarországra, de ezek a frontországok azt követelik, hogy az intézkedés hatályát hosszabbítsák meg az év végéig.
Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök kilátásba helyezte, hogy a határidő lejártával sem nyitja meg a lengyel–ukrán határt a gabonatermékek előtt, amit Volodimir Zelenszkij ukrán elnök elfogadhatatlannak nevezett.

Bár az ENSZ és Kijev szerint a fekete-tengeri gabonamegállapodás felmondása a szegény országokat sújtja leginkább, a statisztikákból kiderül, hogy nem azok voltak a legfőbb célállomások. Ráadásul Vlagyimir Putyin orosz elnök az e heti szentpétervári második Oroszország–Afrika-csúcstalálkozón megígérte, hogy
Moszkva továbbra is a kontinens megbízható élelmiszer-szállítója marad.
Oroszországban rekordtermésre számítanak gabonából, és készek kiváltani az Afrikába irányuló ukrán gabonaexportot kereskedelmi és segélyezési szempontból is – mondta.
Ingyen 25-50 ezer tonna gabonát tudnak szállítani a következő hónapokban Burkina Fasónak, Zimbabwének, Malinak, Szomáliának, a Közép-afrikai Köztársaságnak és Eritreának – közölte Putyin, és ugyanezt hangsúlyozta korábban az orosz külügyminiszter is.
A legszegényebb országoknak a korábbihoz hasonló vagy nagyobb méretű gabonaszállítmányokat fogunk biztosítani a saját költségünkön, ingyenesen
– jelentette ki Szergej Lavrov.


