Újfajta megoldásokat keresnek a német iparvállalatok a szükséges alapanyagok szállítására, mivel a Rajna egyre gyakoribb alacsony vízállása zavarokat okoz Európa legnagyobb gazdaságában.
A Rajna adja a belföldi hajószállítási forgalom 80 százalékát, de az utóbbi években nyáron szinte használhatatlan. 2018 és 2022 után a vízszint az idén is túl alacsony a folyó bizonyos szakaszain ahhoz, hogy a teherhajók a teljes – akár 150 kamionnak megfelelő – rakománnyal hajózzanak rajta.
A Covestro vegyipari vállalat például a késztermék több mint 30 százalékát, az alapanyagoknak pedig a zömét a Rajnán szállítja, így a klímaváltozás és az egyre gyakoribb alacsony vízszint jókora kihívás számára. A cég ezért arra kényszerült, hogy bérbe vegyen két speciális uszályt, amelyekkel akkor is elláthatja a vevőit például sósavval, amikor a Rajna vízállása Kölnnél 40 centiméterre esik.
A folyón 260 kilométerre lejjebb termelő BASF szintén beszerzett egy hasonlóan speciális uszályt, mivel a felhasznált alapanyagok 40 százalékát, a folyékony állagúaknak pedig a zömét a Rajnán szállítja.
A Reuters ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy
gyúlékony és mérgező vegyi anyagok esetében gyakran nincs is más szállítási lehetőség a folyón kívül.
Ha azonban a vízállás a fontos kapcsolódási pontnak számító, Mainz és Koblenz között fekvő Kaubnál egy méter alá süllyed – ami március után július közepén is megtörtént –, akkor a hagyományos uszályok szállítmányát több mint a felével, 1500 tonna alá kell csökkenteni. (A vízállás nem a víz szintjét, hanem a hajó merülését és ezáltal a terhelhetőségét jelenti.)
A BASF új uszálya, a Stolt Ludwigshafen azonban akkor is képes 2300 tonnának megfelelő árut szállítani, ha a vízállás Kaubnál ultraalacsony szintre, harminc centire csökken.
Rengeteg alapanyagra van szükségünk a termelés fenntartásához, és nehéz ekkora mennyiségeket mozgatni
– magyarázta Barbara Hoyer, a világ legnagyobb vegyipari vállalatának alelnöke.
Mások a Rajnán kívüli lehetőségek után néznek. A Thyssenkrupp a 2018-as alacsony vízállás idején vis maiort volt kénytelen jelenteni, mert nem kapott elegendő alapanyagot. Azóta hosszú távú bérleti szerződést kötöttek egy vonatra, amely napi háromezer tonna szenet szállít a gyárba az acéltermeléshez.
A Rajna alacsony vízállása nem csupán a nagyvállalatokra, hanem az egész német gazdaságra hatással van. A forgalom lelassulása 2018-ban 0,4, tavaly 0,5 százalékpontot faragott le a GDP-ből. Általános számítások szerint
az ipari termelés 1 százalékkal csökken, ha a vízállás Kaubnál harminc egymást követő napon nem éri el a 78 centimétert,
ahogyan az 2018-ban és 2022-ben történt.
A Deutsche Bank, amely a gazdaság 0,3 százalékos zsugorodását jelezte idénre, figyelmeztetett, hogy a tartósan alacsony vízállás miatt késhet a talpra állás a recesszióból. Roberto Spranzi, a német belvízi hajózási vállalat (Deutsche Touring Gesellschaft – DTG) igazgatóságának tagja azonban állítja, hogy a hatás kezelhetőbb lesz az idén, mint a korábbi két alkalommal, mert a gazdasági aktivitás csökkenésével visszaesett a szállítási kereslet is.
Az emelkedő szállítási díjak és a speciális uszályok bérlésének költsége csökkenti ugyan az iparvállalatok jövedelmezőségét, a logisztikai vállalatok azonban előnyt kovácsolnak az alacsony vízállásnál is használható vízi járművek iránti növekvő igényből.
A többek között vegyi anyagot szállító tartályhajókat üzemeltető Stolt-Nielsen például tárgyal több, a Rajna közelében termelő céggel alacsony vízállásnál is alkalmazható uszályok használatáról.
Arra számítunk, hogy a klímaváltozás miatt gyakrabban lesznek extrém körülmények a Rajnán
– magyarázta Maickel Uijtewaal, a cég vezérigazgatója.
A kölni HGK Shipping három ilyen különleges uszályt épít a megrendelői számára, mivel a cég vezérigazgatója szerint az energetikai, vegyi és acélipari vállalatoknak csak korlátozott alternatíváik vannak nagy mennyiségű alapanyag szállítására.
Rövid, de még középtávon sincs meg a kapacitás, az infrastruktúra és a személyzet ahhoz, hogy ezeket áttereljék vasútra vagy közútra
– hangsúlyozta Steffen Bauer.
A probléma Németország többi vízi útját is érinti,
tavaly az előző évinél 6,4 százalékkal kevesebb, 182 millió tonna árut szállítottak hajókon
– ez a legkisebb mennyiség a német egyesítés óta. Az Európa déli részét fojtogató hőhullámok következtében a hanyatló trend várhatóan tovább folytatódik majd.