Újfajta megoldásokat keresnek a német iparvállalatok a szükséges alapanyagok szállítására, mivel a Rajna egyre gyakoribb alacsony vízállása zavarokat okoz Európa legnagyobb gazdaságában.

Low water on the Middle Rhine
A hagyományos uszályok terhét felére kell csökkenteni alacsony vízállásnál.
Fotó: AFP

A Rajna adja a belföldi hajószállítási forgalom 80 százalékát, de az utóbbi években nyáron szinte használhatatlan. 2018 és 2022 után a vízszint az idén is túl alacsony a folyó bizonyos szakaszain ahhoz, hogy a teherhajók a teljes – akár 150 kamionnak megfelelő – rakománnyal hajózzanak rajta.

A Covestro vegyipari vállalat például a késztermék több mint 30 százalékát, az alapanyagoknak pedig a zömét a Rajnán szállítja, így a klímaváltozás és az egyre gyakoribb alacsony vízszint jókora kihívás számára. A cég ezért arra kényszerült, hogy bérbe vegyen két speciális uszályt, amelyekkel akkor is elláthatja a vevőit például sósavval, amikor a Rajna vízállása Kölnnél 40 centiméterre esik.

A folyón 260 kilométerre lejjebb termelő BASF szintén beszerzett egy hasonlóan speciális uszályt, mivel a felhasznált alapanyagok 40 százalékát, a folyékony állagúaknak pedig a zömét a Rajnán szállítja.

Dredging work in the Elbe for ferry navigation
A klímaváltozás miatt gyakoribbá válnak az extrém körülmények a Rajnán is.
 Fotó: AFP

A Reuters ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy 

gyúlékony és mérgező vegyi anyagok esetében gyakran nincs is más szállítási lehetőség a folyón kívül.

Ha azonban a vízállás a fontos kapcsolódási pontnak számító, Mainz és Koblenz között fekvő Kaubnál egy méter alá süllyed – ami március után július közepén is megtörtént –, akkor a hagyományos uszályok szállítmányát több mint a felével, 1500 tonna alá kell csökkenteni. (A vízállás nem a víz szintjét, hanem a hajó merülését és ezáltal a terhelhetőségét jelenti.)

A BASF új uszálya, a Stolt Ludwigshafen azonban akkor is képes 2300 tonnának megfelelő árut szállítani, ha a vízállás Kaubnál ultraalacsony szintre, harminc centire csökken. 

Rengeteg alapanyagra van szükségünk a termelés fenntartásához, és nehéz ekkora mennyiségeket mozgatni

– magyarázta Barbara Hoyer, a világ legnagyobb vegyipari vállalatának alelnöke.

Mások a Rajnán kívüli lehetőségek után néznek. A Thyssenkrupp a 2018-as alacsony vízállás idején vis maiort volt kénytelen jelenteni, mert nem kapott elegendő alapanyagot. Azóta hosszú távú bérleti szerződést kötöttek egy vonatra, amely napi háromezer tonna szenet szállít a gyárba az acéltermeléshez.

New low water cargo ship
26 May 2023, Rhineland-Palatinate, Ludwigshafen: The tanker "Stolt Ludwigshafen" is moored at the pier of the BASF plant in Ludwigshafen. With this special ship, the chemical company is presenting a new cargo vessel in response to extremely low water. In the future, the "Stolt Ludwigshafen" will transport important raw materials reliably and with high load-bearing capacity even at low water levels. Photo: Boris Roessler/dpa (Photo by BORIS ROESSLER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Az újfajta uszályok alacsony vízállásnál is teljes terheléssel használhatók.
Fotó: Boris Roessler / AFP

A Rajna alacsony vízállása nem csupán a nagyvállalatokra, hanem az egész német gazdaságra hatással van. A forgalom lelassulása 2018-ban 0,4, tavaly 0,5 százalékpontot faragott le a GDP-ből. Általános számítások szerint 

az ipari termelés 1 százalékkal csökken, ha a vízállás Kaubnál harminc egymást követő napon nem éri el a 78 centimétert, 

ahogyan az 2018-ban és 2022-ben történt.

A Deutsche Bank, amely a gazdaság 0,3 százalékos zsugorodását jelezte idénre, figyelmeztetett, hogy a tartósan alacsony vízállás miatt késhet a talpra állás a recesszióból. Roberto Spranzi, a német belvízi hajózási vállalat (Deutsche Touring Gesellschaft – DTG) igazgatóságának tagja azonban állítja, hogy a hatás kezelhetőbb lesz az idén, mint a korábbi két alkalommal, mert a gazdasági aktivitás csökkenésével visszaesett a szállítási kereslet is.

Az emelkedő szállítási díjak és a speciális uszályok bérlésének költsége csökkenti ugyan az iparvállalatok jövedelmezőségét, a logisztikai vállalatok azonban előnyt kovácsolnak az alacsony vízállásnál is használható vízi járművek iránti növekvő igényből.

Low water on the Middle Rhine
13 July 2023, Rhineland-Palatinate, Kaub: A passenger ship passes a sandbank near Oberwesel. Due to the drought, the levels have dropped so low that the cargo ships have to reduce their payload. Photo: Thomas Frey/dpa (Photo by THOMAS FREY / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A logisztikai cégek az alacsony vízállás nyertesei.
Fotó: Thomas Frey / AFP

A többek között vegyi anyagot szállító tartályhajókat üzemeltető Stolt-Nielsen például tárgyal több, a Rajna közelében termelő céggel alacsony vízállásnál is alkalmazható uszályok használatáról. 

Arra számítunk, hogy a klímaváltozás miatt gyakrabban lesznek extrém körülmények a Rajnán

– magyarázta Maickel Uijtewaal, a cég vezérigazgatója.

A kölni HGK Shipping három ilyen különleges uszályt épít a megrendelői számára, mivel a cég vezérigazgatója szerint az energetikai, vegyi és acélipari vállalatoknak csak korlátozott alternatíváik vannak nagy mennyiségű alapanyag szállítására. 

Rövid, de még középtávon sincs meg a kapacitás, az infrastruktúra és a személyzet ahhoz, hogy ezeket áttereljék vasútra vagy közútra

– hangsúlyozta Steffen Bauer.

A probléma Németország többi vízi útját is érinti,

tavaly az előző évinél 6,4 százalékkal kevesebb, 182 millió tonna árut szállítottak hajókon

– ez a legkisebb mennyiség a német egyesítés óta. Az Európa déli részét fojtogató hőhullámok következtében a hanyatló trend várhatóan tovább folytatódik majd.