A repülőtér-üzemeltetőkre kivetett egyáltalán nem jó hír, mivel az érintettek áthárítják a közterhet a légitársaságokra – jelentette ki Anne Rigail, az Air France vezérigazgatója. A Párizs két fő repülőterét üzemeltető ADP már közölte, hogy pontosan így fog eljárni: két-három éven belül fokozatosan emeli a társaságok által fizetett díjakat.

Fotó: AFP

Rigail további problémának tartja, hogy az ágazaton belül a sáp elsősorban az ADP-t sújtja, miközben az Air France fapados rivális által használt kisebb repülőtereket nem érinti az intézkedés, amit a cégvezér igazságtalannak nevezett. Az autópálya-szolgáltatók sincsenek elragadtatva, mivel ők is kaptak különadót. A Vinci Autoroutes egyenesen jogellenesnek nevezte a lépést – írja a Reuters.

Az Eiffage szerint az új közteher 117 millió euróval csökkenti működési eredményét, egyben a vállalatok közölték: a sápok az útdíjak emelkedéséhez vezetnek és minden lehetséges, jogi eszközzel fellépnek az intézkedés ellen. Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter azonban kizárta azt a lehetőséget: a politikus szerint az autópálya-üzemeltetők nem háríthatják át az adót az ügyfelekre.

Több európai kormány is küzd a megélhetési költségek emelkedése ellen, ezért nyomást gyakorolnak a nagyvállalatokra, hogy osszák meg a terheket a fogyasztókkal. Augusztusban például Olaszország extraprofitadóval sújtotta a bankokat, de számos ország vetett ki sápot az energiacégekre, miután az orosz–ukrán háborút követően jelentősen megnőttek az energiaárak.

Párizsra pénzügyi nyomás nehezedik, mivel a Fitch tavaly áprilisban az eddigi „AA”-ról egy fokozattal a továbbra is elsőrendű „AA mínusz”-ra rontotta a francia államadósság besorolását. Le Maire a múlt hónapban megállapodást kötött a nagy élelmiszer-kiskereskedőkkel és -termelőkkel 5 ezer mindennapi termék árának csökkentéséről.

Összehangolt támadást indítottak az inflációt hizlaló, trükkös árdrágítók ellen Franciaországban

A francia Carrefour áruházláncnak elege lett abból, hogy a multinacionális beszállítók, mint például a Nestlé vagy az Unilever, úgynevezett zsugorflációval, azaz a kiszerelés csökkentésével párhuzamosan bújtatva emelik az áraikat. Ezért az érintett termékekre „leleplező matricákat” ragasztanak. Közben Bruno Le Maire pénzügyminiszter egyesével győzködi a cégeket, hogy csökkentsék áraikat.