Rossz hírt kaptak az e-kereskedők, legalábbis azok, akik a hagyományos játékszabályok szerint szolgálják ki a vásárlóikat. Az előttünk álló ünnepi vásárlási szezon ugyanis nem róluk, hanem a diszkontárakkal dolgozó távol-keleti áruküldőkről fog szólni. Meg a sok bosszúságról, amit okoznak majd a karácsonyfa alá időben meg nem érkező csomagjaikkal.

Sankt-petersburg,,Russia,,March,21,,2018:,Alibaba,Application,Icon,On,Apple
Sankt-Petersburg, Russia, March 21, 2018: Alibaba application icon on Apple iPhone X smartphone screen close-up. Alibaba app icon. Alibaba.com is popular e-commerce application. Social media icon
Az Alibaba szinglinapja vízválasztó lehet az idén. Fotó: BigTunaOnline

Az Alibaba hagyományos, november 11-én (11.11.) megtartandó szinglinapi vására lesz a változás előhírnöke, akkor majd a megrendelt áruk összetételéből és volumenéből világosan kiderülhet, kik mozgatják a szálakat az e-kereskedelemben. 

A világ legnagyobb e-kereskedelmi piacának számító Kínában zajlik az ár-érték háború, ami például a fast fashion gagyit elválasztja a minőségi(bb) termékektől, s amelyben egyelőre az olyan kereskedők törnek előre, mint a kínai, de szingapúri központú Shein és a Temu, valamint a ByteDance tulajdonában lévő TikTok Shop. Ezek 

dömpingáraikkal és tömegtermékeikkel valóban forradalmi változásokat hoznak a kommersz divatárupiacon. 

Az ár-érték arány pedig a Covid-járványból kikeveredő és a gazdaságát lagymatag tempóban újranyitó Kínában hangsúlyos szerepet kap, a fogyasztók bukszája ugyanis egyre vékonyabb, így egyre kevesebb a pénz arra, hogy fölösleges kacatokat rendeljenek az online boltokból. 

De nem csak Kínában van ez így, a történelmi magasságokba emelkedett, és onnan lassan alászálló a világ minden táján, Kanadától Ausztráliáig megfontolásra inti a fogyasztókat. A zavarosban pedig a terjeszkedésükre hatalmas összegeket költő boltosoknak áll a zászló, az említetteken kívül az olyanoknak, mint a kínai Pinduoduo vagy a Douyin – írja a Reuters.

A TikTok Shop új fejezetet nyit

A tízdolláros ruhákat és ötdolláros fejhallgatókat áruló webboltok hamar megtalálták a törzsközönségüket. A vásárlókért és a piacért folytatott harc számos országban valószínűleg csak még agresszívebb formát ölt a TikTok Shop belépésével, amely az Egyesült Államokban szintén a kínai gyártású árukra fog összpontosítani a Shein és a Temu sikerein felbuzdulva. 

A TikTokot több amerikai államban is betiltották, online boltja viszont működhet? Fotó: Stefani Reynolds / AFP

A TikTok Shop már most megkezdte a kereskedők átcsábítását az Amazontól azzal, hogy elengedi nekik az ünnepi szezonban a jutalékokat. Csak az, hogy az ő platformjukon árulnak, már kompenzálja a kiesett összeget. 

A piacszerzés pedig amúgy is költséges tevékenység, de ha jó érzékkel és üzletpolitikával párosul, akkor megtérülő befektetés. Persze van erre is hathatós válasz, Indonézia például az e-diszkontok előretörésére válaszul, és saját offline kiskereskedelmi piaca védelmében azt tervezi, hogy 

egyszerűen betiltja a közösségi médiában történő vásárlásokat, az idiotizmusra hajlamos influenszerek legnagyobb bánatára. 

Egyelőre azonban még „monitorozzák” a helyzetet. Az Egyesült Államokban is mozgolódnak már, mert a verseny csak akkor fair, ha a felek egyenlő feltételekkel indulnak. Márpedig a kínaiakat nem lehet azzal vádolni, hogy mindig maradéktalanul betartják a játékszabályokat.

Mit lép az Alibaba és az Amazon?

Most azonban az elérhető árrés nagysága helyett a diszkontokra helyeződött át a hangsúly, ám ez sem tarthat a végtelenségig. A szuperolcsón kínált terméket gyártóinak kizsákmányolása, a kényszermunka – ami az ujgurokkal szemben Hszincsiang tartományban például objektív források szerint is mindennapos – előbb utóbb változást hoz, egyszerűen már nem éri meg olyan olcsón termelni.

Az e-kereskedelemben a visszarendeződést a világgazdasági növekedés felgyorsulása hozhatja meg, amikor is már nem az első számú szempont lesz, hogy a legolcsóbb e-bolt legolcsóbb termékét rendeljék meg. Most azonban nem ez a helyzet

– állapítja meg Humphrey Ho, a Hylink Digital digitális reklámügynökség amerikai ügyvezető partnere. S hogy a jelenlegi nagyok mit lépnek a feltörekvő titánok szorításában? Beszállnak a küzdelembe, kihasználva egyrészt évtizedes tapasztalataikat, másrészt milliárdokat költve megszerzett pozícióik megerősítésére. 

LA Auto Show announces zero-emission vehicle award winners2022 Truck of the Year finalist Rivian R1T takes the stage at the 2021 LA Autoshow in Los Angeles, California on November 17, 2021. (Photo by FREDERIC J. BROWN / AFP)
Az Amazon a házhoz szállítás gyorsaságában ma még verhetetlen. Fotó: AFP

És felveszik a kesztyűt. Ahogy a kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba legutóbbi negyedéves eredményjelentését követő elemzői telefonbeszélgetésen Trudy Dai, a Taobao és a Tmall Group vezérigazgatója hangoztatta: az ár-érték harc folytatódni fog, és az Alibaba platformjai nagyberuházásokkal bástyázzák körül üzleti érdekeiket. 

Az Amazon is beszáll a versenybe, s az október 10–11-i Prime Big Deal Days „vásárlási ünnepet” a szokásosnál is nagyobb árkedvezményekkel fogja meghirdetni.

Az e-kereskedelem szerepe a pandémia idején mért csúcsokat követően valamelyest csökkenni kezdett, jobb esetben veszített növekedési dinamikájából, azonban a szektor az infláció szorításában árvadászatra induló fogyasztók millióinak köszönhetően egyre jobb teljesítményt mutat fel.

Bár az Alibaba és a JD.com a nagy szereplők közül a vártnál gyorsabban nőtt az utóbbi negyedévekben, az ágazatnak az igazi lendületet az olyan cégek adták, mint a kínai vizeken Pinduoduo, nemzetközi téren pedig Temu néven hódító PDD Holdings, amely 66 százalékos bevételnövekedési rátát villantott éves összevetésben.

Shein: az idő még nem neki dolgozik 

A távol-keleti szuperdiszkontok amerikai térhódítását a szállítási idő lerövidítésével lehetne megkönnyíteni. A Sheinhez befutó megrendelések normál szállítás esetén jó esetben két hét alatt érkeznek meg a vásárlóhoz, de egy hónap alatt biztos. A divat ilyen gyorsan azért nem változik, de 

arra sem lehet alapozni, hogy a vásárló az olcsóság fejében mindent elnéz. 

A Sheinnek nincsenek fizikai boltjai, átvevőhelyei az Egyesült Államokban, viszont raktárhálózata bővítésével és a kínálatában szereplő tömegáruk átszállításával és deponálásával helyben és helyből tudják majd kielégíteni a fogyasztói igényeket. 

Az időfaktor ugyanis az Amazonnak dolgozik, igaz, nem ingyen. Az Amazon Prime szolgáltatást évi 139 dollárért megrendelő amerikaiaknál másnap vagy 48 órán belül csenget a futár a kinézett áruval.

A New York-i tőzsdei megjelenését szervező , de a szigorú követelményeknek még eleget nem tevő társaság hatalmas mennyiségben hajózza át az óceánon az ömlesztett árut (ami divatcikkek esetében elég furán hangzik). Két évvel ezelőtt a Kínából hajón érkező amerikai 141 tonnás volt, az idén ennek eddig már a hússzorosát (!) teljesítették a Reuters beszámolója szerint.

Smartphone,In,The,Front,Pocket,Of,A,Jean,,On,The
A Shein agresszív üzletpolitikája meghozta gyümölcsét. Fotó: Shutterstock

Ennek köszönhetően raktáraikban a kurrensnek ítélt árucikkeket négy-hét nap alatt is ki tudják szállítani a fizetős QuickShip szolgáltatásuk keretében. Egyelőre azonban az egyedi csomagok dominálnak, melyeket légi úton szállítanak az óceán túlpartjára – őrületes mennyiségben.

A washingtoni képviselőház megrendelésére készült júniusi jelentésben napi 600 ezer egyedi csomagról írnak, ennyi érkezik csak a Sheintől és a Temutól, ráadásul kihasználva az ilyen minimális tételekre vonatkozó vámmentességet. Ez azonban aligha marad sokáig így.