Rossz hírt kaptak az e-kereskedők, legalábbis azok, akik a hagyományos játékszabályok szerint szolgálják ki a vásárlóikat. Az előttünk álló ünnepi vásárlási szezon ugyanis nem róluk, hanem a diszkontárakkal dolgozó távol-keleti áruküldőkről fog szólni. Meg a sok bosszúságról, amit okoznak majd a karácsonyfa alá időben meg nem érkező csomagjaikkal.
Az Alibaba hagyományos, november 11-én (11.11.) megtartandó szinglinapi vására lesz a változás előhírnöke, akkor majd a megrendelt áruk összetételéből és volumenéből világosan kiderülhet, kik mozgatják a szálakat az e-kereskedelemben.
A világ legnagyobb e-kereskedelmi piacának számító Kínában zajlik az ár-érték háború, ami például a fast fashion gagyit elválasztja a minőségi(bb) termékektől, s amelyben egyelőre az olyan kereskedők törnek előre, mint a kínai, de szingapúri központú Shein és a Temu, valamint a ByteDance tulajdonában lévő TikTok Shop. Ezek
dömpingáraikkal és tömegtermékeikkel valóban forradalmi változásokat hoznak a kommersz divatárupiacon.
Az ár-érték arány pedig a Covid-járványból kikeveredő és a gazdaságát lagymatag tempóban újranyitó Kínában hangsúlyos szerepet kap, a fogyasztók bukszája ugyanis egyre vékonyabb, így egyre kevesebb a pénz arra, hogy fölösleges kacatokat rendeljenek az online boltokból.
De nem csak Kínában van ez így, a történelmi magasságokba emelkedett, és onnan lassan alászálló a világ minden táján, Kanadától Ausztráliáig megfontolásra inti a fogyasztókat. A zavarosban pedig a terjeszkedésükre hatalmas összegeket költő boltosoknak áll a zászló, az említetteken kívül az olyanoknak, mint a kínai Pinduoduo vagy a Douyin – írja a Reuters.
A TikTok Shop új fejezetet nyit
A tízdolláros ruhákat és ötdolláros fejhallgatókat áruló webboltok hamar megtalálták a törzsközönségüket. A vásárlókért és a piacért folytatott harc számos országban valószínűleg csak még agresszívebb formát ölt a TikTok Shop belépésével, amely az Egyesült Államokban szintén a kínai gyártású árukra fog összpontosítani a Shein és a Temu sikerein felbuzdulva.
A TikTok Shop már most megkezdte a kereskedők átcsábítását az Amazontól azzal, hogy elengedi nekik az ünnepi szezonban a jutalékokat. Csak az, hogy az ő platformjukon árulnak, már kompenzálja a kiesett összeget.
A piacszerzés pedig amúgy is költséges tevékenység, de ha jó érzékkel és üzletpolitikával párosul, akkor megtérülő befektetés. Persze van erre is hathatós válasz, Indonézia például az e-diszkontok előretörésére válaszul, és saját offline kiskereskedelmi piaca védelmében azt tervezi, hogy
egyszerűen betiltja a közösségi médiában történő vásárlásokat, az idiotizmusra hajlamos influenszerek legnagyobb bánatára.
Egyelőre azonban még „monitorozzák” a helyzetet. Az Egyesült Államokban is mozgolódnak már, mert a verseny csak akkor fair, ha a felek egyenlő feltételekkel indulnak. Márpedig a kínaiakat nem lehet azzal vádolni, hogy mindig maradéktalanul betartják a játékszabályokat.
Mit lép az Alibaba és az Amazon?
Most azonban az elérhető árrés nagysága helyett a diszkontokra helyeződött át a hangsúly, ám ez sem tarthat a végtelenségig. A szuperolcsón kínált terméket gyártóinak kizsákmányolása, a kényszermunka – ami az ujgurokkal szemben Hszincsiang tartományban például objektív források szerint is mindennapos – előbb utóbb változást hoz, egyszerűen már nem éri meg olyan olcsón termelni.
Az e-kereskedelemben a visszarendeződést a világgazdasági növekedés felgyorsulása hozhatja meg, amikor is már nem az első számú szempont lesz, hogy a legolcsóbb e-bolt legolcsóbb termékét rendeljék meg. Most azonban nem ez a helyzet
– állapítja meg Humphrey Ho, a Hylink Digital digitális reklámügynökség amerikai ügyvezető partnere. S hogy a jelenlegi nagyok mit lépnek a feltörekvő titánok szorításában? Beszállnak a küzdelembe, kihasználva egyrészt évtizedes tapasztalataikat, másrészt milliárdokat költve megszerzett pozícióik megerősítésére.
És felveszik a kesztyűt. Ahogy a kínai e-kereskedelmi óriás, az Alibaba legutóbbi negyedéves eredményjelentését követő elemzői telefonbeszélgetésen Trudy Dai, a Taobao és a Tmall Group vezérigazgatója hangoztatta: az ár-érték harc folytatódni fog, és az Alibaba platformjai nagyberuházásokkal bástyázzák körül üzleti érdekeiket.
Az Amazon is beszáll a versenybe, s az október 10–11-i Prime Big Deal Days „vásárlási ünnepet” a szokásosnál is nagyobb árkedvezményekkel fogja meghirdetni.
Az e-kereskedelem szerepe a pandémia idején mért csúcsokat követően valamelyest csökkenni kezdett, jobb esetben veszített növekedési dinamikájából, azonban a szektor az infláció szorításában árvadászatra induló fogyasztók millióinak köszönhetően egyre jobb teljesítményt mutat fel.
Bár az Alibaba és a JD.com a nagy szereplők közül a vártnál gyorsabban nőtt az utóbbi negyedévekben, az ágazatnak az igazi lendületet az olyan cégek adták, mint a kínai vizeken Pinduoduo, nemzetközi téren pedig Temu néven hódító PDD Holdings, amely 66 százalékos bevételnövekedési rátát villantott éves összevetésben.
Shein: az idő még nem neki dolgozik
A távol-keleti szuperdiszkontok amerikai térhódítását a szállítási idő lerövidítésével lehetne megkönnyíteni. A Sheinhez befutó megrendelések normál szállítás esetén jó esetben két hét alatt érkeznek meg a vásárlóhoz, de egy hónap alatt biztos. A divat ilyen gyorsan azért nem változik, de
arra sem lehet alapozni, hogy a vásárló az olcsóság fejében mindent elnéz.
A Sheinnek nincsenek fizikai boltjai, átvevőhelyei az Egyesült Államokban, viszont raktárhálózata bővítésével és a kínálatában szereplő tömegáruk átszállításával és deponálásával helyben és helyből tudják majd kielégíteni a fogyasztói igényeket.
Az időfaktor ugyanis az Amazonnak dolgozik, igaz, nem ingyen. Az Amazon Prime szolgáltatást évi 139 dollárért megrendelő amerikaiaknál másnap vagy 48 órán belül csenget a futár a kinézett áruval.
A New York-i tőzsdei megjelenését szervező , de a szigorú követelményeknek még eleget nem tevő társaság hatalmas mennyiségben hajózza át az óceánon az ömlesztett árut (ami divatcikkek esetében elég furán hangzik). Két évvel ezelőtt a Kínából hajón érkező amerikai 141 tonnás volt, az idén ennek eddig már a hússzorosát (!) teljesítették a Reuters beszámolója szerint.
Ennek köszönhetően raktáraikban a kurrensnek ítélt árucikkeket négy-hét nap alatt is ki tudják szállítani a fizetős QuickShip szolgáltatásuk keretében. Egyelőre azonban az egyedi csomagok dominálnak, melyeket légi úton szállítanak az óceán túlpartjára – őrületes mennyiségben.
A washingtoni képviselőház megrendelésére készült júniusi jelentésben napi 600 ezer egyedi csomagról írnak, ennyi érkezik csak a Sheintől és a Temutól, ráadásul kihasználva az ilyen minimális tételekre vonatkozó vámmentességet. Ez azonban aligha marad sokáig így.