Optimistábbak a német fogyasztók a jövő kapcsán és a termelők is csökkentették az áraikat a korábbiakhoz képest.

Quality controller Michaela Trebes inspects flacons on an assembly line at the German glass producer Heinz-Glas Group in Kleintettau, Germany on August 3, 2022. Over 400 years, Heinz-Glas, one of the world's biggest producers of glass perfume bottles, has seen off crises from the plague to world wars. But Germany's current energy emergency strikes at the heart of its very existence. (Photo by Ronny Hartmann / AFP)
Kissé derűlátóbbak a német fogyasztók és a termelők is csökkentették az áraikat a korábbiakhoz képest. 
Fotó: Ronny Hartmann / AFP

Csökkentek a német termelői árak

A németországi termelői árak éves szinten 7,9 százalékkal estek novemberben, ami meghaladja az elemzők által várt 7,5 százalékos esést. Az előző hónapban a visszaesés 11 százalékos volt. A termelői árak havi szinten 0,5 százalékkal csökkentek, ami szintén nagyobb a piac 0,3 százalékos várakozásánál és az októberi 0,1 százalékos csökkenésnél.

Az árak öt hónapja folyamatosan esnek, főként az előző évi magas árszint hatása miatt.

Az energiaárak 21,4 százalékkal, az áramárak 30,8 százalékkal csökkentek, ám még ezek esésén is túltett a műtrágya- és nitrogénvegyületek ára, amelyek átlagosan 40,9 százalékkal kerültek kevesebbe novemberben, mint egy évvel korábban.

Az olcsóbb termékek mellett azonban az élelmiszerek nagykereskedelemi ára átlagosan 3,4 százalékkal emelkedett, a cukor majd 25 százalékkal, a burgonya pedig 20 százalékkal került többe, mint egy éve. 

Az energia nélkül számított termelői árak 0,3 százalékkal emelkedtek novemberben – derült ki a német statisztikai hivatal csütörtökön közzétett adataiból.

Bizakodóbbak a német fogyasztók

A németországi GFK fogyasztói bizalmi mutatója mínusz 25,1 pontra emelkedett jövő januárra vonatkozóan a decemberi mínusz 27,6 pontról. Ez meghaladja a piac mínusz 27 pontos várakozását, valamint augusztus óta a legmagasabb érték.

Egyelőre nem látni, hogy a jelenlegi növekedés a fogyasztói hangulat tartós javulásának kezdetét jelenti-e

– idézte Rolf Bürkl, a NIM fogyasztói szakértőjét a Reuters. Bürkl rávilágított, hogy „a geopolitikai válságok és háborúk, a meredeken emelkedő élelmiszerárak, valamint a 2024-es költségvetés körüli viták továbbra is bizonytalanságot okoznak”.

A fentiek azt jelentik, hogy a németek egyrészt derűlátóbbak, másrészt olcsóbban állítanak elő termékeket. Mivel sok magyar cég a beszállítói láncon keresztül kapcsolódik a német gazdasághoz, a mutatók javulása a magyar gazdaság számára is kedvező. Ezek azonban még mindig messze elmaradnak a kívánatostól, Németország gazdasága továbbra is súlyos problémákkal küzd, amit egész Európa megérez.

Úrrá lett a pesszimizmus a németeken, borús jövőképet fest a hangulatindex

A német Ifo intézet üzleti hangulatindexe romlást jelez, míg novemberben 87,2 ponton állt, addig az év utolsó hónapjára 86,4 pontra esett, s elmaradt a 87,8-as elemzői várakozásoktól is.