A német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL) hétfőn bejelentette a negyedik sztrájkját is, miután még mindig nem sikerült megegyeznie a dolgozók béréről a Deutsche Bahn vasúttársasággal. A szakszervezet ezzel elutasította a vállalat pénteki bérajánlatát.

Újból országos káosz jöhet a németeknél, ötnapos sztrájkba kezdhetnek a német mozdonyvezetők.

Train drivers' union GDL calls next strikedpatop - 22 January 2024, Mecklenburg-Western Pomerania, Rostock: Passengers wait for their train on one of the platforms at the main station. The train drivers' union GDL has called on Deutsche Bahn employees to go on strike again. This will begin early Wednesday morning at 2.00 a.m. and last until 6.00 p.m. on Monday next week, the union announced during the night. Photo: Jens Büttner/dpa (Photo by JENS BUTTNER / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Újból országos káosz jöhet a németeknél, ötnapos sztrájkba kezdhetnek a német mozdonyvezetők.
Fotó: AFP

A sztrájk helyi idő szerint szerdán éjjel 2 órától a következő hétfő reggel 6 óráig tart. A tehervonat-vezetők azonban már kedden este 6 órakor megkezdhetik a munkabeszüntetést.

Mozdonyvezetők vs. Deutsche Bahn: távol állnak az álláspontok

Claus Weselsky, a szakszervezet vezetője hétfőn közleményében leírta, hogy a Deutsche Bahn harmadik ajánlata továbbra is azt mutatja, hogy elutasítják a GDL követelését, és egyértelműen látszik, hogy a vállalat felől 

szándék sincs a megállapodásra.

A vasúttársaság szóvivője azonban a GDL-t nevezte meg a konfliktus szítójának, és biztosított arról, hogy a Deutsche Bahn kompromisszumra törekszik. Mint mondta, „aki még egy legfeljebb 13 százalékos béremelési, valamint azonos fizetés mellett 37 órás munkahétre vonatkozó ajánlat után sem ül tárgyalóasztalhoz, az teljesen felelőtlenül cselekszik”.

A Deutsche Bahn és a GDL november eleje óta vitázik a kollektív bérmegállapodás feltételein, de annyira távol állnak az álláspontok, hogy a német mozdonyvezetők már három alkalommal sztrájkba léptek.

A szakszervezet azt követeli, hogy a műszakban dolgozóknál 38-ról 35 órára csökkentsék a heti munkaórák számát úgy, hogy a kézhez kapott fizetésük ne változzon. A vállalat rugalmasságot ajánlott a munkaidő tekintetében, de a munkaidő-csökkentést csakis fizetéscsökkentéssel engedné – írja a Reuters.

A Glassdoor adatai szerint 

a német mozdonyvezetők jelenleg havi szinten átlagosan 3320 eurót keresnek, ami magyar pénznemben 1 270 ezer forint.

A német vasút szolgáltatása az elmúlt években sokat romlott. Mint ahogy Prőhle Gergely egykori berlini nagykövet a Világgazdaságnak elmondta, a vasút lerohasztása csak egy jele az elmaradt infrastruktúra-fejlesztéseknek. Már az utasok is panaszkodnak a szolgáltatásra.

Egész Németország lázong: mindenkinek elege van a Scholz-kormányból

Futótűzként terjednek a tüntetések Németországban, miközben a baloldali koalíció csak amiatt aggódik, hogy megerősödnek az ellenségeik.