Az amerikai Tesla elektromosautó-gyártó kategorikusan elutasította a szakszervezetek követelését, hogy kössenek kollektív szerződést a Berlin melletti üzemében.
 

Information event by US electric car manufacturer Tesla
Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Gyorsan és felesleges bonyodalmak nélkül keresünk megoldásokat dolgozóink problémáira, hogy a változások lényegesen gyorsabban valósulhassanak meg

– mondta André Thierig gyárigazgató a DPA hírügynökségnek. Hozzátette, hogy az intézkedéseket rendszeresen felül fogják vizsgálni.
A Tesla kollektív szerződés nélkül is a munkavállalóknak juttatható előnyöket tartja szem előtt. Az üzemben kollektív szerződés nélkül is olyan juttatási struktúrát vezettek be, amely a régióban, de az iparágban magában is példa nélkül áll. 

Ezek közé tartozik az elektromos járművek ingyenes töltése, az ingyenes dolgozói busz- és vonatingajárat, támogatás a Németország egész területén használható vonatjegyekre és kerékpárok bérlésére.

 

Hivatalos: a Tesla a király a villanyautó-piacon, de a BYD is felült a trónra

A villanyautó-eladásoknál a BYD-del vívott csatát a Tesla nyerte 2023-ban.

A kollektív munkaszerződésekben a munkáltatók és a szakszervezetek többek között a bérezésről és a munkaidőről állapodnak meg. A német szakszervezeti szövetség, a DGB szerint Németországban egyre kisebb a kollektív szerződések lefedettsége.
Jörg Steinbach brandenburgi gazdasági miniszter kijelentette, hogy kitart a kollektív szerződés megkötésének követelése mellett a grünheidei Tesla-üzemben.

Természetesen jó lenne, ha az IG Metall és a Tesla meg tudna állapodni a kollektív munkaszerződésben, vagy legalábbis tárgyalnának róla. Ez mindkét fél számára számos előnnyel járna

– mondta Steinbach a DPA-nak.
Michaela Schmitz, a Tesla dolgozóit képviselő üzemi tanács vezetője viszont ellenzi a szakszervezetek bevonásával történő kollektív tárgyalásokat. „Mi közel állunk a munkavállalókhoz – mondta Schmitz a DPA-nak. – A mozgásterünket szűkítené be a külső befolyás. Másfél év alatt 18 százalékos béremelést tudtunk elérni a termelés területén kollektív szerződés nélkül is” – tette hozzá.
Közlése  szerint a Tesla évente több mint 250 ezer elektromos járművet gyárt Grünheidében mintegy 11 500 alkalmazottal. Az üzem bővítés előtt áll.

A Teslára egyre nagyobb nyomás nehezedik a skandináv országokban is, hogy kollektív szerződést kössön a svédországi alkalmazottakkal.

Megállíthatatlan elektromosautó-eladásban a Tesla

A cég 1,74 millió Model 3 és Model Y elektromos járművet szállított ki.