A Japan Airlines (JAL) 516-os járatáról mind a 379 embert sikerült kimenekíteni, ám az utasszállítóval karambolozó japán parti őrségi gépből csak a kapitány jutott ki élve, a személyzet öt tagja elhunyt – emlékeztetett a CNN. A hírportál cikkében megvizsgálta, milyen biztonsági szabályoknak köszönhette a csaknem négyszáz utas az életét.

JAL catches Fire at Haneda Airport
A kiégett utasszállító roncsait vizsgálják a baleset másnapján.
Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Mint az megírtuk, leszállás közben a parti őrség repülőgépének ütközött és kigyulladt a Haneda nemzetközi repülőtéren a Japan Airlines (JAL) légitársaság egy érkező utasszállítója. Az első beszámolók szerint a kimenekített utasok közül senki sem pánikolt, ráadásul mind a 367 utas és a 12 fős személyzet biztonságban van, habár legalább 17-en megsérültek és négy utast kórházba szállítottak.

Miközben a történtek kivizsgálása folyamatban van, szakértők szerint a sikeres evakuálás a modern biztonsági előírások és a Japan Airlines saját szigorú biztonsági kultúrája kombinációjának köszönhető.

Az alapján, amit a felvételen láttam, meglepődtem és megkönnyebbültem, hogy mindenki kiszállt – mondta Graham Braithwaite, az Egyesült Királyság Cranfield Egyetemének biztonsági és baleseti vizsgálati professzora.

Közel negyven évvel ezelőtt volt egy katasztrofális baleset, ami segített a céget az egyik legbiztonságosabb légitársasággá tenni

– magyarázta a professzor.

Felidézte, hogy 1985. augusztus 12-én a Tokióból Oszakába tartó JAL 123-as járat lezuhant, a fedélzeten lévő 524 utasból 520-an meghaltak, miután egy korábbi incidenst követően a Boeing technikusai – nem a légitársaságé – hibásan javították meg a farokrészt.

JAL catches Fire at Haneda Airport
Egy korábbi baleset miatt szigorodtak a szabályok, így menekülhetett meg a több száz utas.
Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

A mai napig ez a repüléstörténet egyik leghalálosabb balesete.

Egyértelmű, hogy a hatás mélyreható volt a légitársaságra nézve – emelte ki Braithwaite. Hozzátette: egy olyan kultúrában, mint a japán, csoportként vállalták ezt a felelősséget, és igyekeztek gondoskodni arról, hogy soha többé ne fordulhasson elő ilyesmi.

Tehát az évtizedekkel ezelőtti baleset utáni menekülési protokoll tökéletesítése miatt menekültek meg az utasok, ami nem jelenti azt, hogy a személyzetet ne illetné dicséret:

a gép leállása után néhány másodpercen belül felfújták a menekülési csúszdákat, és a fedélzeten tartózkodókat gyorsan kiterelték, még akkor is, amikor a kabin megtelt füsttel.

Az eljárások is finomodtak, ahogy a repülőgépek nagyobbak lettek, a repüléstechika pedig korszerűbbé vált,

így mára már 90 másodperc alatt minden utas evakuálható.

Egyes légitársaságok légiutas-kísérői is kezdeményezhetik az evakuálást, ha egyértelműen látszik, hogy elkerülhetetlen a katasztrófa, és létfontosságú másodperceket takaríthatnak meg azzal, hogy nem várják meg a kapitány kezdeményezését.

Négyszáz utassal a fedélzetén gyulladt ki egy repülőgép Tokióban – videó

Egyelőre nem tisztázott körülmények között ütközött a japán parti őrség gépe egy éppen megérkezett személyszállítóval a tokiói Haneda nemzetközi repülőtéren. A jelentések szerint az utasokat és a személyzetet kimenekítették, a tűzoltók pedig még mindig küzdenek a lángokkal.