Sadiq Khan londoni polgármester szerint káoszba fulladhat az utasforgalom ellenőrzése a londoni határátléptető pontokon, ha a brit kormány nem készül fel a várhatóan ősszel érvénybe lépő új Európai Határregisztrációs Rendszerre (Entry/Exit System, EES).

Passengers arrive at St Pancras International where Eurostar departures have been disrupted due to flooding in London on December 30, 2023. Eurostar trains were were cancelled on Saturday due to flooded tunnels, causing misery for people travelling for New Year celebrations in the second major disruption in 10 days. (Photo by HENRY NICHOLLS / AFP)
A nemzetközi vasúti forgalomban kulcsszerepet játszó pályaudvar bejárata Londonban. Fotó: Henry Nicholls/AFP

A londoni városháza által ismertetett szombati nyilatkozatában a munkáspárti polgármester kijelentette: a legnagyobb felfordulás a londoni St. Pancras pályaudvaron várható, innen indulnak ugyanis a brit fővárost Párizzsal, Brüsszellel és több más európai célállomással összekötő Eurostar szuperexpresszek. Khan szerint az EES-rendszer bevezetése után a pályaudvaron hatalmas sorok alakulhatnak ki csúcsidőszakokban a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) egyenes következményeként, és a konzervatív párti kormány nem háríthatja el felelősségét ebben az ügyben. Tavaly 18,6 millióan utaztak a Eurostar expresszvonatokon, 22 százalékkal többen, mint 2022-ben.

Az EES-mechanizmus a tervek szerint – többszöri halasztás után – októberben lép hatályba, és előírja az területére kívülről belépőknek az előzetes regisztrációt, egyebek mellett fotó és biometrikus útiokmány-adatok beterjesztését. A brit EU-tagság négy évvel ezelőtt megszűnt, így az EES-rendszer előírásai a jelen állapot szerint külső országként Nagy-Britanniára is vonatkoznak.

Az EES-rendszer várható nagy-britanniai következményeire nemrégiben brit turisztikai, hajózási és közigazgatási szervezetek is figyelmeztették a brit kormányt összehangolt, együtt beterjesztett tanulmányaikban. A délkelet-angliai Kent megye tanácsa – amelynek hatáskörébe tartozik Dover, a világ legforgalmasabb teher- és kompkikötője – azt emelte ki, hogy 

a legrosszabb, de az észszerűség határain belül maradó forgatókönyvek 14 órás várakozást sem zárnak ki a doveri kikötő és a kontinens közötti turistaforgalomban.

A Nagy-Britanniát és a kontinenst összekötő vasúti Csatorna-alagút üzemeltetője, a Getlink azt hangsúlyozta tanulmányában, hogy becslése szerint a biometrikus adatok felvételével járó regisztráció minden egyes utas esetében 5-7 perccel hosszabbítja meg a határátlépési procedúrát. Az emiatt várható halmozott késések illusztrálására a Getlink hangsúlyozta: a Csatorna-alagútban közlekedő személyautó- és teherjármű-szállító vonatokon évente tízmillió utas és 1,6 millió kamion kel át, és a vasúti alagút az EU és Nagy-Britannia kereskedelmi forgalmának 26 százalékát bonyolítja le.